Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pest de irritante kantoorbully weg

Het is fijn als werknemers goed met elkaar overweg kunnen. Helaas is dat niet altijd het geval. Wat te doen met een pestkop in uw team?

Onderschat het probleem niet, bijna de helft van de Amerikaanse werknemers heeft wel eens te maken gehad met een pestende werknemer. Beledigingen, bedreigingen, schreeuwen of nog erger. Dit soort gedrag sleept uw bedrijfsmoreel naar de afgrond, stelt het onderzoek van Zogby International, waarover Bnet.com bericht. Het kan u duur komen te staan: hogere omzet, lagere productiviteit, meer ziekmeldingen en meer compensatie-eisen. Dat is slechts een kleine greep uit de extra kosten die pestende werknemers met zich meebrengen.

Herkennen
De eerste stap is om de pestkop uit het team te vissen. Er zijn maar weinig managers die het direct doorhebben, een doorgewinterde pester haalt nu eenmaal geen streken uit in het bijzijn van de manager. Let daarom op subtiele signalen die op een probleem duiden. Spanning in de groep en lichaamstaal kunnen bijvoorbeeld belangrijke aanwijzingen zijn.

Confronteren
Wacht niet te lang met de pestkop te confronteren. Snelle actie zorgt ervoor dat u laat zien dat het bedrijf geen slecht gedrag tolereert. Veel werkgevers wachten met ingrijpen tot een echte crisis is ontstaan. Juist door vroeg in te grijpen, durven slachtoffers sneller melding te maken. Als u om de tafel zit met de overtreder moet u direct zijn, maar niet te emotioneel. Vertel precies wat het probleem is en let op de reactie van de treiteraar. Maar zorg er hoe dan ook voor dat u het probleem aanpakt en het niet direct op de persoon speelt.

Actieplan
Bepaal wat de gevolgen zijn. Moet de overtreder een cursus gaan volgen, advies krijgen, salaris inleveren of wellicht ontslagen worden. Bekijk, voor u de gevolgen bepaalt, wat het bedrijfbeleid is. Als er geen is, zorg er dan voor dat u iedere situatie gelijk behandeld. Een eerste keer is een mondelinge waarschuwing wellicht al voldoende. Coaching of een cursus angermanagement is alleen succesvol als de pestkop daadwerkelijk wil veranderen.

Beleid
Ontwikkel uw eigen beleid ten aanzien van een beschaafde werkplaats. Zet daarin welk gedrag ontoelaatbaar is met de cultuur binnen uw bedrijf. Geef werknemers de middelen om ongewenst gedrag te melden, zonder dat ze daarvoor gevolgen van kunnen ondervinden. De beste manier om pesten uit het bedrijf te krijgen is door beleefdheid onderdeel van uw bedrijfscultuur te maken. Dat begint bij de manager die vriendelijk tegen personeel moet blijven en ze met respect moet behandelen.

Bij de bron
De beste remedie tegen pesten op de werkvloer is door simpelweg geen treiteraars aan te nemen. Let er goed op tijdens het sollicitatieproces dat u geen hotshot aanneemt waarvan overduidelijk is dat het een eersteklas pestkop is. Controleer de referenties en let goed op de manier waarop de kandidaat omgaat met de assistenten en ondergeschikte werknemers. Moedig deze werknemers ook aan om onrespectvol gedrag van een sollicitant direct te melden. Een andere goede truc is tijdens het gesprek te vragen of de kandidaat wel eens een frustrerend project heeft meegemaakt. Als hij over incompetente collega's gaat spreken of een negatieve lichaamstaal uitstraalt, weet u dat het foute boel is. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet doen
U kunt (onbewust) pestend gedrag bevorderen. De volgende vijf dingen moet u daarom juist niet doen:
1. Werknemers tegen elkaar uitspelen en een concurrerende werkstijl bevorderen
2. Een managementstijl hanteren waarbij werknemers zelf gaten in moeten vullen betreffende wat aanvaardbaar is en wat niet.
3. Onredelijke eisen en doelstellingen vragen van werknemers en managers.
4. Leidinggevenden geen gezag geven om probleemgevallen op de werkvloer aan te pakken
5. Onmogelijke deadlines stellen of te weinig financiering regelen om de doelstelling te verwezenlijken.