Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Per Schlingmann: ‘Intuïtie verdient een plek in de boardroom’

Volgens Per Schlingmann moeten bedrijven die zich voor willen bereiden op de toekomst leren om beter naar hun intuïtie te luisteren.

Je leest nu: Per Schlingmann: ‘Intuïtie verdient een plek in de boardroom’

In Nederland hebben weinig mensen van Per Schlingmann gehoord, in Zweden is hij een bekendheid. Hij was politicus, spinndokter, hij schrijft boeken, fictie en non-fictie, is ondernemer en hij adviseert de grote bedrijven op het gebied van strategie. In de aanloop van de verkiezingen in Zweden is hij bijna dagelijks op televisie te zien. Op de Me-convention in Stockholm spreekt hij echter niet over politiek, maar over innovatie en intuïtie.

Wat hebben innovatie en intuïtie met elkaar te maken?

‘In een tijdperk waarin data en AI een steeds grotere rol gaan spelen bij het maken van beslissingen is het belangrijk om te kijken hoe we ons als mensen kunnen onderscheiden. Data en AI zijn altijd gebaseerd op het herkennen van patronen uit het verleden en op basis daarvan een voorspelling te doen over de toekomst. Maar als je kijkt naar waar de grote verschuivingen plaatsvonden de afgelopen jaren, dan was het niet in het herhalen van patronen, maar juist op plaatsen waar de corporates niet zaten. Kijk bijvoorbeeld naar de hotelbranche. Data en AI hadden de opkomst van AirBnB niet kunnen voorspellen.’

Veel innovatie komt voort uit de intuïtie van ondernemers, hebben zij een enorm voordeel ten opzichte van gevestigde bedrijven?

‘Het gaat niet alleen om het bedrijf, maar het gaat bij bedrijven ook steeds meer om het verhaal dat bedrijven vertellen. Kijk naar Google, wat ze doen is vrij begrijpelijk, ze hebben de cloud en ze doen aan search optimization. Maar het zijn de dingen die ze er omheen doen zoals de Google glasses die het verhaal vertelt van waar ze naartoe willen. Voor gevestigde bedrijven is dat veel lastiger, want zij hebben te maken met een erfenis. Dan wordt het een verzonnen verhaal en daar prikken mensen snel doorheen.’

Wat betekent dit voor leiderschap?

‘Leiderschap nu is fundamenteel anders dan twintig of dertig jaar geleden. Toen waren leiders economen of ingenieurs. Nu wordt van leiders in toenemende mate verwacht dat ze kunnen communiceren. Recruiters die ik spreek hebben allemaal ‘Communication skills’ hoog op hun lijstje van eigenschappen staan waaraan een nieuwe CEO moet voldoen. Dat is voor veel leiders nu nog erg moeilijk. Maar van een leider wordt verwacht dat hij of zij anderen kan inspireren om over jouw bedrijf te praten op een manier die jij wil. Het gaat niet meer om een communicatieplan of reclames op televisie. Het gaat om wat een leider uitdraagt.’

Hoe zorg je dat intuïtie niet wordt ondergesneeuwd door data?

‘Intuïtie betekent niet dat je beslissingen moet nemen die nergens op gebaseerd zijn, het betekent dat je moet luisteren naar je gevoel. Vervolgens moet die intuïtie getest worden met alle technologie die beschikbaar is. Maar het gaat erom in een bestuur een cultuur te creëren waarin verschillende meningen worden gehoord en waarin mensen durven uit te spreken wat ze denken. Dat doe je door meer diversiteit in de besturen.’