Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Paylogic # 4

Paylogic  # 4
Je leest nu: Paylogic # 4

Groei: 2590%
Wie: Theo Hoeksema, Bart Wesselink, Jan Willem van der Meer en Berco Beute
Wat: online ticketing service
Omzet: 5 miljoen euro

Elektronisch tickets kopen wordt langzaam maar zeker de norm. Daarvan zijn de mensen achter Paylogic overtuigd. Steeds meer organisatoren van evenementen zien in dat de bekende slaapzakken voor de deur van het Postkantoor niet meer van deze tijd zijn. De klant bestelt en betaalt online en print zijn ticket met barcode uit als e-ticket. Bij het evenement doet een scanner de rest, dat scheelt ook weer tijd en kassapersoneel.

Het van oorsprong Groningse Paylogic, onderdeel van Accepté dat als holdingnaam naar de achtergrond is verdwenen, bouwde aanvankelijk voor klanten. Met alle opgedane kennis en ervaring werkt het sinds de oprichting in 2005 ook aan de doorontwikkeling van eigen technologie, aanvankelijk mede met behulp van een kapitaalinjectie van venture capitalbedrijf Van den Ende en Deitmers. In 2010 lapte Noorderhuys 3 miljoen euro in een tweede geldronde, en kocht Endeit uit.

Geen relatie met bezoeker

Zo verfijnde het bedrijf het doe-het-zelfticket, daarnaast ontwikkelde het ook nieuwe mogelijkheden om de service in websites te integreren. "We kozen er bovendien voor geen aanspraak te maken op klantgegevens en geen commerciele relatie aan te gaan met de consument. Dat zou commercieel gezien erg interessant zijn, maar evenementorganisaties zijn de rol van vele traditionele ticketaanbieders erg beu,"  zegt marketingdirecteur en mede-oprichter Jan Willem van der Meer. "Dat Paylogic geen concurrent werd, bleek een gouden zet die precies inspeelde op de problemen in de markt. Ticketverkoop is eigenlijk “teruggegeven” aan de evenementhouder en dat bleek erg hard nodig." Paylogic  # 4

One stop shop

Het is een stelling die wordt onderbouwd door de groei. Inmiddels heeft Paylogic saleskantoren in Amsterdam, Berlijn en Antwerpen en biedt het zijn klanten wat het noemt one-stop-shop service: een klantenservice met call center, een scanning serviceteam met managers en coördinatoren. "We denken met de evenementorganisator mee, eigenlijk hebben we het systeem ontwikkeld op basis van de klantwens. Andere bedrijven doen dit duidelijk niet, misschien vanwege andere belangen?"

Uitrol

Sinds 2009 is Paylogic de grens over gestoken. "Het uitrollen van de formule naar andere landen gaat goed, maar kost  veel energie en tijd. Elk land en elke cultuur heeft weer andere wensen, regels en gewoontes." Het zou nog sneller kunnen, vindt Van der Meer. Toch verkoopt zijn bedrijf tickets in ongeveer vijftien landen, op drie continenten. "Volgend jaar verwachten we daar twee tot drie nieuwe kantoren aan toe te kunnen voegen en verwachten we naast de bestaande marketen in een tiental andere landen de verkoop te starten. Op de shortlist voor actieve marktbewerking staat nu een tiental landen."

Paylogic  # 4