Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Patrick Hurenkamp: bloemenmarkt opschudden met Rocket Internet-snelheid

Met drie jaar ervaring op zak bij de succesvolle incubator voor internetbedrijven Rocket Internet kon Patrick Hurenkamp het toch niet laten om voor zichzelf te beginnen. Met dezelfde snelheid en focus stampt hij nu een abonnementsdienst voor bloemen uit de grond. 

Je leest nu: Patrick Hurenkamp: bloemenmarkt opschudden met Rocket Internet-snelheid

Hurenkamp stond tot voor kort aan het roer bij de Benelux-afdeling van Rocket Internet. Voor dat Duitse bedrijf lanceerde hij hier de online concepten HelloFresh (boodschappen), Westwing (meubels) en betaaldienst Payleven.

Daarnaast gaf in Berlijn een tijdje leiding aan het team van Payleven. ‘Dat was voor mij een hele mooie ervaring, om die ventures tot een succes te maken’, zegt Hurenkamp. 

Na zijn eerdere werk bij de Boston Consulting Group wilde hij gaan ondernemen. ‘Ik ben niet voor niets bij Rocket gaan werken, daar krijg je de kans om heel veel met nieuwe businessmodellen bezig te zijn, met innovatie en e-commerce. Om dan zelf te beginnen is een logisch vervolg na drie jaar Rocket.’

Schalen

Bij Rocket draait alles om snel iets opbouwen en alle online marketingkanalen inzetten om een zo groot mogelijk bereik te halen. Die kennis kan Hurenkamp mooi inzetten bij Bloomon, waarmee hij traditionele bloemenwereld wil opschudden door op abonnementsbasis te bezorgen op flexibele tijden. De startup werkt zelf met een team van 15 mensen. Bloemen worden door meerdere kwekers aangeleverd en op een centraal punt gebonden en verstuurd. 

‘We moeten wel opletten, want het is een vers product. Juist in de logistieke keten zit de uitdaging.’ Daarom werd het concept eerst met een proeffase getest om te zien hoe die hele keten werkt en om ervoor te zorgen dat de klant uiteindelijk goede kwaliteit bloemen krijgt. 

‘Het is meer dan e-commerce. Je moet zorgen dat je een goede kwaliteit levert, dus je bent niet de hele dag bezig met online marketing. Je moet zorgen dat je een team hebt dat verstand heeft van het product. We hebben mensen aan genomen die al 30 jaar in de bloemensector werken. En je moet zorgen dat je in het hele productieproces mensen hebt die weten wat het is om met een levend product te werken.’

Dozen

Hurenkamp wijst erop dat de ‘traditionele spelers’ zoals Fleurop hun distributie regelen via lokale bloemisten, waardoor er verschillen ontstaan tussen wat je online verwacht te kopen en wat je uiteindelijk geleverd krijgt. Andere spelers leveren bloemen in dozen via een koerier. ‘Dat is niet goed voor de kwaliteit. En er wordt vaak alleen overdag bezorgd. Dat is meer in het verlengde van de traditionele sector.’ Daarnaast ziet hij veel ‘conservatieve boeketten’. ‘Wij gaan voor iets meer lef. Bijvoorbeeld veldboeketten, en minder volumemakers, met van dat goedkope bladgroen.’

Bloomon bezorgt vanaf 15 euro ‘direct uit het water en afgesneden’. ‘En we letten op temperatuurschommelingen. Je moet zorgen dat je zo kort mogelijk van die kweker bij een klant bent.’ Zijn belangrijkste concurrent is volgens hem de hele goede lokale bloemist. ‘Maar die vind je niet meer zo veel, en ’s avonds aan huis leveren doen ze niet.’ 

Experts

De internetondernemer Hurenkamp lijkt zo te zijn getransformeerd tot bloemenexpert. Over dat vakgebied zegt hij: ‘Je moet je omringen met mensen die er verstand van hebben je dan bescheiden opstellen. En dan zelf iets nieuws toevoegen. Bart en ik focussen op de e-commerce-kant. We zorgen dat de keten simpel blijft. Dat komt vooral neer op keuzes maken. Wij brengen de focus, dat heb je nodig als je online groot wilt worden.’ 

Hij benadrukt dan ook dat Bloomon een makkelijk te begrijpen concept is. ‘In drie stappen heb je wat je wilt. Het is een heel simpel model, waarin we kwaliteit, versheid en gemak combineren.’ 

Dankzij een investering door een aantal business angels kan Hurenkamp ruime tijd vooruit zonder dat er direct veel winst gemaakt hoeft te worden, een opvatting die ook voor Rocket Internet-concepten als Zalando en HelloFresh geldt. ‘Als je online succes wil krijgen moet je jezelf wel de tijd gunnen om de klanten binnen te halen.’ 

En natuurlijk wil hij niet binnen de grenzen van het kleine Nederland blijven. ‘Dit concept moet ook voor klanten wereldwijd een oplossing kunnen bieden. Die gedachtengang hebben we vanaf het begin gehad.’