Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Overweeg je een MBA? 5 tips voor een succesvolle aanmelding

Je leest nu: Overweeg je een MBA? 5 tips voor een succesvolle aanmelding

Aanmelden voor een MBA bij een top-businessschool kan voelen als een hindernisbaan. 5 tips om je kansen te verhogen.

Soms is de aanmelding voor een businessschool een fluitje van een cent. Neem Antje Koster, HR-directeur bij de CED Groep die in 2009 een Executive MBA besloot te volgen bij Business School Nederland. ‘Ik heb ze gebeld en gevraagd om een intakegesprek. Dit werd gehonoreerd en op basis van de intake ben ik aangemeld.’ In veel andere gevallen voelt de aanmeldingsprocedure eerder als flink hordelopen.

Niet iedere school kent dezelfde aanmeldprocedure, maar het begint vaak met de minimale score die bij een GMAT-test gehaald dient te worden. En dan is er nog het essay dat geschreven moet worden op basis van lastige vragen die veel weg hebben van een pittig sollicitatiegesprek. Bovendien moeten de antwoorden in het essay, het cv en de opmerkingen tijdens het interview niet zo in elkaar overlopen dat het de vraag oproept of je wel genoeg hebt gedaan. We zetten 5 tips van experts op rij, die overigens ook handig kunnen zijn bij solliciteren.

#1. Wees eerlijk, en verhul niet

Een beruchte vraag die het Franse Insead voor het essay stelde was: ‘Geef een openhartige beschrijving van jezelf en benadruk hierbij je persoonlijke eigenschappen die je beschouwt als sterk dan wel zwak en de belangrijkste factoren die je persoonlijke ontwikkeling beïnvloed hebben, met indien nodig voorbeelden.’ Stacy Blackman, voormalige MBA’er van Kellogg School of Management en oprichter van Stacy Blackman Consulting, het bedrijf waarmee ze toekomstige MBA’ers adviseert bij de aanmeldingsprocedure, zegt dat dit het moment is om eerlijk te zijn. Blackman: ‘Openlijk in staat zijn een zwakke kant te kunnen verwoorden is op zichzelf namelijk al een sterke eigenschap.’

‘Denk eraan dat businessschools zoeken naar slimme, toegewijde studenten die weten wat ze in hun mars hebben en ook in staat zijn zich aan te passen daar waar mogelijk,’ zo vervolgt Blackman. De klassieker om te proberen om een sterke eigenschap als zwakke eigenschap te presenteren, raadt Blackman af. ‘Zeg bijvoorbeeld niet: “ik ben zo gedreven dat anderen het soms moeilijk vinden om met me samen te werken omdat ik altijd de beste in het team ben.”’ Wel goed is volgens Blackman bijvoorbeeld aangeven dat je analytisch en secuur bent in je werk met een uitgesproken oog voor details, maar dat je denkt dat je jezelf zou kunnen verbeteren door vanuit een strategisch oogpunt beter de big picture te zien. ‘Daar kan een businessschool tenslotte iets mee.’

#2. Probeer niet te brallen

Je wilt zelfverzekerd overkomen, als iemand die heel wat in z’n mars heeft. ‘De truc om niet te klinken als een opschepper,’ zegt Blackman, ‘is door concrete, specifieke voorbeelden aan te halen van momenten waarbij je je sterke eigenschappen inzette, liefst gecombineerd met solide resultaten. Vermijd directe statements over hoe goed je wel niet bent en kies ook liever voor presaties die een team of organisatie ten goede kwamen in plaats van voorbeelden die puur jezelf verder in je carrière hebben geholpen. Gebruik verder ook niet al te algemene opmerkingen als ‘ik moet beter leren delegeren’ of ‘Ik ben teveel een perfectionist’. The Princeton Review raadt toekomstige MBA’ers op hun beurt aan om alert te zijn voor te veel ego in een aanmelding. ‘Benadruk wat je uniek maakt, niet wat je nummer één maakt.’

#3. Wees dus uniek, maar ook to the point

Jason Bodewitz, voormalig MBA’er van de Tuck School of Business richtte met twee andere voormalige ‘Tucks’ WyseGyde op waarmee ze toekomstige MBA’ers door de aanmeldingsprocedure loodsen. Hij merkt op dat de top businessschools zeer selectief zijn en dat je dat zelf ook vooral moet zijn. Bodewitz: ‘Je schrijft geen boek maar een essay om een MBA in te komen. Houd het dus kort en bondig en zorg ervoor dat elk woord een doel dient. Je wilt je eigen unieke geluid laten horen, maar ook efficiënt en effectief in je communicatie zijn. Benut dus geen extra ruimte omdat deze er toevallig nog is.’

#4. Herkauw niet telkens dezelfde punten

Ook wijst Bodewitz erop dat de verschillende componenten van de aanmelding (essay, cv en interview) elkaar vooral moeten complementeren in plaats van hetzelfde materiaal maar steeds te herkauwen. Bodewitz: ‘Het kan natuurlijk zijn dat je een paar overweldigend goede dingen hebt gedaan, zo goed dat de toelatingscommissie er maar niet genoeg van kan horen. Of is de herhaling gewoon een teken dat je niet genoeg hebt gedaan?’ Gebruik een essay om punten naar voren te brengen die je normaal gesproken niet uit een cv haalt. En houd nog iets over om naar voren te kunnen brengen in het interview. Laat niemand denken dat je alleen maar repeteert. De commissie moet denken dat je zoveel gedaan hebt dat ze niet kunnen wachten om te horen wat je nog meer in petto hebt.’

#5. Zoek aansluiting bij de pijlers van de businessschool

De betere businessschools hebben een duidelijke cultuur of aanpak. Wie kiest voor een school als Business School Nederland, zal bewust gaan voor de action learning-aanpak. London Business School, zo zegt Matt Symmonds, directeur van MBA consultancy Fortuna Admissions en schrijver van het boek Getting the MBA Admissions Edge, staat op hun beurt bijvoorbeeld weer bekend als uitgesproken internationaal en hamert op Global Business Experience als onderdeel van het MBA-programma.

Symmonds: ‘Aangeven dat je gebackpackt hebt in Europa is dan ook wellicht niet genoeg, ga op zoek naar betere voorbeelden ter aansluiting.’ Let erop dat bijvoorbeeld het motto van Stanford luidt: Change lives, change organizations, change the world. Ze nemen dit zeer serieus. Ze zoeken dan ook toekomstige leiders die in staat zijn voor veranderingen te zorgen. Symmonds: ‘Geef indien gevraagd eerder een langeretermijnkijk op de zaken dan kortetermijnoplossingen.’ Tot slot, zo zegt Symmonds, moet je je ook vooral realiseren dat de toelatingscommissie de hele week stapels aanvragen leest. ‘Het zijn de details die iemand eruit doen springen.’

Lees ook: