Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ouderwets broodtrommeltje is weer populair

Bezuinigen was dé trend van 2009. Dat heeft ook de foodindustrie gemerkt. De oude broodtrommeltjes werden afgestofd en er werd flink bespaard op (zakelijke) diners buiten de deur.

Dat blijkt uit tijdens de Horecava gepresenteerde cijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN), waarover de Telegraaf bericht. Speciaalzaken en eetgelegenheden hebben hun omzet het afgelopen jaar ruim 1 miljard euro zien dalen, in restaurants werd 330 miljoen euro minder aan eten uitgegeven, en in speciaalzaken 400 miljoen euro. Wie er wel profiteerden van deze nieuwe trend? Supermarkten. Zij zagen de omzet uit eten en drinken met 900 miljoen euro toenemen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"De consument bezuinigt niet zozeer op het aantal maaltijden, maar wel op waar hij die koopt en consumeert", legt directeur Jan-Willem Grievink van FSIN uit in de Telegraaf. Zo komt uit de cijfers bijvoorbeeld naar voren dat bedrijfsrestaurants ruim 110 miljoen euro minder omzet draaiden. "Mensen nemen het brood mee naar het werk." En waar de betere restaurants een omzetdaling van 80 miljoen euro om de oren kregen, winnen de gemakswinkels en snackgelegenheden juist terrein. Zij behaalden als geheel 255 miljoen euro meer omzet.