Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oranje-euforie leidt tot meer succes

Een opsteker voor de economie, productievere medewerkers en ons land prominent in de etalage. Het succes van Oranje kent tal van voordelen.

Radio 1, half 8 vanmorgen. Slechts veertig kilometer file. Nederland kent een slow start vandaag. Na een lange feestnacht in de benen hebben veel mensen hun wekker blijkbaar een uurtje later ingesteld. Tussen negen en tien stroomt de werkvloer vol. Wat een wedstrijd gisteren! De e-mailbox blijft ongeopend, voor vergaderen is nog even geen tijd. Op YouTube luisteren collega’s naar het radiocommentaar van Jack van Gelder en bij de koffieautomaat analyseren bondscoaches de verschillende situaties van gisteren.

Moet u vandaag dan maar als verloren dag beschouwen? Zeker niet. U zou het misschien niet verwachten, maar uit onderzoek van technologieconcern HP blijkt dat 63 procent van de Nederlanders de dag na een belangrijke voetbaloverwinning harder en efficiënter aan de slag is. Voor Duitse voetballiefhebbers geldt dat veel minder. Slechts 47 procent van onze oosterburen gaat door het succes van Die Mannschaft harder aan het werk.

Opkikker voor economie

Een van de grootste Oranjefans moet ongetwijfeld demissionair minister van Financiën Jan-Kees de Jager zijn. Mocht Nederland zondag daadwerkelijk wereldkampioen worden, dan leidt dat tot een extra economische groei van 0,5 procent. Een zeer welkome aanvulling voor het huishoudboekje van de staat. Dat zegt hoogleraar bedrijfskunde Jose Bloemer van de Radbout Universiteit Nijmegen in Trouw. Economie is nu eenmaal voor een belangrijk deel gebaseerd op vertrouwen, zegt ze. Iets dat dankzij het WK-succes is gestegen tot het kookpunt. Volgens Bloemer heeft het pessimisme nu plaatsgemaakt voor euforie. “We moeten bezuinigen en we wachten op een nieuw kabinet. Als we winnen, geeft dat ons nationaal zelfvertrouwen. En vertrouwen staat aan de basis van de bestedingen. We zullen niet allemaal meteen een nieuwe auto kopen. ‘Maar we zullen wel gemakkelijker geld uitgeven.”

Kroegen blij met succes

Het centraal Plan Bureau ging in juni nog uit van een economische groei van 1,25 procent voor 2010 en 1,75 procent het jaar erop. Mocht Nederland zondag in Johannesburg inderdaad de finale winnen, dan wordt de groeiverwachting voor 2011 al dit jaar gehaald. Sectoren die vooral profiteren van het voetbal zijn supermarkten en de horeca. Daar merken ze de oranjekoorts nu al in de portemonnee. Volgens een onderzoek van ING laat één op de vijf Nederlanders zich beïnvloeden door oranje aanbiedingen in de supermarkt. Supporters geven deze weken samen ongeveer 60 miljoen euro uit aan fan-artikelen. Op wedstrijddagen overladen we onze boodschappenkarretjes met bier, chips en andere etenswaren. Pizzakoeriers en afhaalchinezen draaien bovendien overuren.

Bouwmarkten plat

Restaurants en bouwmarkten daarentegen hebben het zwaar. De televisie wint het deze weken duidelijk van een avondje uit eten en mannen stellen klusjes in en rondom het huis af. Voor de reis- en luchtvaartsector had het Wereldkampioenschap voetbal zelfs niet op een slechter moment kunnen worden georganiseerd. De branche beleeft sowieso al zware tijden als gevolg van de economische crisis en de aswolk bij IJsland. Nu Oranje scoort worden vakanties massaal uitgesteld. Het aantal boekingen voor vliegvakanties is de afgelopen weken zelfs gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. Hoewel er de komende dagen een run op tickets naar Johannesburg zal ontstaan, ondernemen relatief nog steeds maar weinig fans de verre trip naar Zuid-Afrika.

Onze eigen toeristische trekpleisters smullen daarentegen weer van de Oranje successen. “Nederland krijgt in de wereld een enorme exposure. Mensen worden nieuwsgierig naar ons land. Dat zal leiden tot meer buitenlandse bezoekers, wat goed is voor de toeristische sector”, aldus Bloemer.

Deutschland, Deutschland, Deutschland!!

Hoewel we in Nederland allemaal vurig hopen op de wereldbeker, branden alle wereldeconomen stiekem een kaarsje voor Duitsland. WK-succes voor onze oosterburen betekent namelijk de grootste opsteker voor de wereldeconomie. Dat concludeerde Hein Schotsman onlangs in het rapport Soccernomics 2010. Schotsman is als econoom verbonden aan ABN AMRO. Zijn theorie ligt in lijn met de uitspraken van Bloemer. Winst op het wereldkampioenschap zorgt voor euforie in het thuisland. Dat leidt tot extra consumptie door de bevolking. Een winnend Duitsland zorgt, als vierde economie van de wereld, voor de meeste consumptiegroei. Iets waar ook Nederland als belangrijke handelspartner van profiteert.

Vanavond wordt duidelijk wie Oranje treft in de finale van het WK-voetbal. De Duitsers nemen het dan in Durban op tegen Spanje.

Lees meer

Een interessant boek over het gedrag van consumenten in het algemeen: "Consumentengedrag".