Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Oprichter Peerby: ‘Wil je innoveren? Ga klantonderzoek doen’

Deelplatformen worden steeds ‘normaler’ voor ons. We logeren ergens via Airbnb, rijden rond via Uber en lenen spullen via Peerby. Waarom is delen zo populair? Oprichter Daan Weddepohl over het succes van Peerby.

speeddaten leiderschapsstijlen MT
Getty Images
Je leest nu: Oprichter Peerby: ‘Wil je innoveren? Ga klantonderzoek doen’

Stel: je huis staat in brand en je kan maar één ding meenemen, wat zou het zijn? Een vraag die velen zich wel eens stellen, maar de beslissing nooit echt hoeven nemen.

Onthechten van spullen

Voor Daan Weddepohl was het werkelijkheid. Zijn huis brandde af en hij was al zijn spullen kwijt. Daar bovenop verloor hij zijn baan én ging zijn relatie uit. ‘Ik werd gedwongen om van mijn spullen te onthechten’, vertelt Weddepohl. ‘In de periode erna leende ik heel veel spullen van vrienden, omdat ik zelf niks meer had. Zo is het idee voor Peerby ontstaan.’

Peerby Go

Daan Weddepohl richtte Peerby in eerste instantie op als een platform waar mensen uit de buurt spullen gratis van elkaar kunnen lenen. Even een boor of een cakevorm bij de buren halen. ‘We hebben een tijdje een leenverzekering aangeboden, waarmee we geld verdienden. Maar we kwamen erachter dat een grote groep leden liever meer zekerheid had dan alleen die verzekering. Hun wensen hebben we verwerkt in Peerby Go: duidelijkheid over welke producten beschikbaar zijn, levering aan huis en duidelijkheid over wat je mag eisen en verwachten omdat er een betaling tegenover staat.’ Het bedrijf verdient via Peerby Go 25 procent commissie per transactie. ‘Dat is de volledige inkomstenbron.’

Het nieuwe huurplatform groeide ‘exponentieel’, aldus Daan Weddepohl. ‘Peerby Go werd vorig jaar september gelanceerd en er worden nu bijna 120.000 producten te huur aangeboden. Toen het leenplatform (Peerby) net zo lang bestond waren er bijna 30.000 producten beschikbaar.’ De prijzen van de aangeboden producten worden gebaseerd op het gebruik. Als een tent tien keer gebruikt wordt kan hij bijvoorbeeld gaan lekken. De prijs voor een nieuwe tent of voor de reparatie van de oude wordt in de huurprijs doorberekend, zodat de verhuurders niet met kapotte spullen zitten aan het einde van de dag.

Agile werken

Na vijf jaar is het bedrijf wereldwijd actief en heeft het bedrijf twintig werknemers, met aan kop oprichters Daan Weddepohl (ceo) en Eelke Boezeman (cto). ‘We werken in squads, teams van medewerkers van verschillende afdelingen. Zij komen bij elkaar voor een meetbaar doel, dat we altijd in sprints aanpakken. Wij noemen dit OKR’s (Objectives and key results). De inhoud van het doel is niet gedefinieerd, we weten alleen welk meetbaar resultaat we willen verbeteren.

Een nieuw project pakken we alleen op als het binnen een week uit te voeren valt. We moeten binnen die tijd het idee uitwerken, uitvoeren en het liefst ook al meten. Dat laatste lukt niet altijd,
omdat we soms meer tijd nodig hebben om meetbaar resultaat te krijgen. We meten de resultaten constant, want we toetsen onze diensten continu bij onze klanten.’

Idee valideren

daanweddepohl2-334x500Zo ging het ook bij Peerby Go. ‘Dat idee kwam vorig jaar aan de oppervlakte en we hebben het direct opgepakt. Binnen een week waren we live met de website. Spullen die mensen huurden via het platform, zochten we op kantoor en in onze kasten. Hadden we het niet zelf? Dan gingen we het huren of kopen bij een winkel. Een van onze collega’s sprong op de fiets en ging het persoonlijk bezorgen. Die kans grepen we ook meteen aan om te vragen waarom iemand dit product wilde huren. Op die manier krijgen we constant feedback, waarmee we onze dienstverlening verbeteren.’

Crowdfunding

Peerby Go kreeg een flink steuntje in de rug via crowdfunding op crowdfundingswebsite One Planet Crowd. In maart dit jaar haalde Peerby Go binnen een week 2 miljoen euro op voor de uitbreiding van het nieuwe platform. Dat was vóór die tijd enkel beschikbaar in pilotsteden Utrecht en Amsterdam. Met het investeringsgeld kon het bedrijf uitbreiden naar 10 steden in de Verenigde Staten. ‘We draaien daar nu een aantal pilots om te kijken hoe we het moeten aanpakken,’ zegt Weddepohl.

Decentralisatie

Waar komt die behoefte om spullen te delen vandaan? ‘Dat gaat terug naar de centralisatie tijdens en als gevolg van de Industriële Revolutie’, vertelt Weddepohl. ‘In die periode werd alles gecentraliseerd en werden fabrieken ontdekt, waardoor massaproductie mogelijk werd. De globalisering kwam op gang en het individu werd anoniem. Vroeger kende je de bakker op de hoek nog bij naam, nu koop je je brood in de supermarkt.’

‘De afgelopen jaren zie je een nieuwe verschuiving. Centraal wordt decentraal, onderling contact wordt belangrijker. We zoeken weer verbinding met elkaar, nu ook via netwerken. Innovatie en technologie maakt dit mogelijk, denk maar aan Facebook en Skype. Zo houd je contact met mensen over de hele wereld. Maar ook crowdfunding, dat ervoor zorgt dat we zelf kunnen kiezen waar we in investeren in plaats van dat de bank dat doet. Of Wikipedia, een encyclopedie die we met zijn allen bijhouden in plaats van dat een centrale uitgever het doet.’

Innovatie

Daar is een deel van het succes van Peerby aan te danken, maar ook speelt hun visie op innovatie een rol. ‘Het is een algemene misvatting dat software een manier is om te innoveren. Software is geen doel, maar een middel om een menselijk handeling te automatiseren. Wil je innoveren? Ga klantonderzoek doen. Kijk waar behoefte aan is en waar frictie zit. Bedenk daarna hoe je dat kunt oplossen met behulp van technologie.’

‘Een voorbeeld: ik woon in Amsterdam en heb geen auto, want mijn straat staat altijd vol geparkeerd met auto’s. Ze staan daar de helft van de tijd ongebruikt en houden onnodig ruimte bezet. We zijn daaraan gewend, maar in feite is hier sprake van veel inefficiënte. De zelfrijdende auto is daarvoor een oplossing, want die hoef je niet te parkeren. Zo los je dus een autoprobleem op door middel van technologie.’

Belangrijk onderdeel van innovatie bij Peerby is het valideren van een idee. ‘Ook hier zie ik bedrijven vaak de mist in gaan. Ze pompen enorm veel geld in een idee en komen er vervolgens twee jaar later achter dat het niet werkt, omdat er geen behoefte aan is in de markt. Wij valideren door middel van klantonderzoek continu of onze ideeën levensvatbaar zijn.’

Toekomst

Vanwege de veranderende economie wordt het steeds moeilijker om de toekomst te voorspellen, stelt Weddepohl. ‘Vroeger was het een kwestie van kijken hoe de economie er nu voor stond en dat lijntje lineair doortrekken, maar zo werkt het tegenwoordig niet meer. De wereld verandert sneller dan ooit. Waar je vroeger een businessplan kon bedenken en er vervolgens 30 jaar niet meer

daanweddepohl

naar om hoefde te kijken, moet je trends nu scherp in de gaten houden en zorgen dat je bedrijf futureproof is. De verandering die je bijvoorbeeld in de bankenwereld ziet, zal zich ook gaan voordoen in andere branches. Nieuwe businessmodellen schoppen oude onderuit. Houd onderwerpen als blockchain en zelfrijdende auto’s in de gaten. Pas op voor een ‘dat loopt wel los’-houding, want dat is levensgevaarlijk.’

Nadat Peerby het opgehaalde kapitaal in uitbreiding van het platform heeft geïnvesteerd, moet het geld gaan rollen. Het bedrijf verlaat net zijn startup jaren (eerste vijf jaar) en hoopt na 2018 break-even te gaan draaien. Dat blijkt uit de informatie van het investeringssheet dat Peerby voor de crowdfundingsactie openbaar moest maken. In 2015 was de prognose voor dit jaar dat er ruim 76.000 euro omzet zou worden gedraaid, in 2020 is ligt die verwachting op circa 177 miljoen. De nettowinst zou hetzelfde jaar met bijna 25 miljoen transacties op 93 miljoen euro moeten uitkomen.