Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opmerkelijk

Apple-evangelisten hondstrouw
Dure apparaten, enorme winstmarges, een haperende klantenservice en software die ­allesbehalve open source genoemd
mag worden. Toch blijft de hondstrouwe aanhang ­Apple de hemel in prijzen. Het is voor Microsoft om gek van te worden.

“Apple is het ultieme bewijs dat marketing werkt”, zegt merkenspecialist Victoria van Keulen van Consult Brand Strategy. Dat bureau presenteert elk jaar de Brandasset Valuator, een wereldwijd merkenonderzoek. “Het merk Apple heeft wat we noemen envy. Iets benijdenswaardigs waar je bij wilt horen. Merken als ­Jaguar, Rolex en Cosmopolitan hebben dat ook. Microsoft is massa en minder uniek. Apple ­daarentegen is niche en niet voor iedereen ­relevant. Het merk heeft iets charmants, roept ­sympathie op en is origineel. Wie een iPhone heeft gekocht wil dat laten zien. Maar hoe vaak hoor je ­iemand vol trots zeggen dat hij zojuist Windows 7 heeft ­geïnstalleerd?”
Tips voor de jongens en meisjes uit Seattle heeft Van Keulen wel. “Neem een groep met jonge innovators in dienst die niet vastgeroest zit in de Microsoft-­wereld. Geef ze één opdracht mee: kom met nieuwe cutting edge producten. Dat houdt een merk namelijk levendig en uniek. Apple kwam in 2007 met de ­iPhone en laat nu de iPad zien. Google ­presenteerde de laatste jaren Google Maps en Streetview. Niet voor niets doen beide merken het ontzettend goed. Ze blijven zich continu vernieuwen.”

Zo komt u in de krant

Lang leve het persbericht. Liever uw naam gratis en positief in de krant dan via een duurbetaalde advertentie. Robert Kroon, directeur van pr-bureau Kroon, legt de basisregels van free publicity uit.

Regel 1: Journalisten denken in koppen. Probeer daarom bij het schrijven van een persbericht te bedenken wat de kop van een ­mogelijk artikel moet zijn.

Regel 2: Met een megapicknick in Vinkeveen hoeft u bij een blad over managers niet aan te komen zetten. Breng in kaart welke media uw bericht wél lusten.

Regel 3: Achterhaal welke ­redacteur mogelijk geïnteresseerd is in uw verhaal. Stuur het pers­bericht ter attentie van een ­persoon in plaats van de redactie.

Regel 4: Lever altijd een leuke foto of illustratie bij het pers­bericht. Een plaatje zegt nog steeds meer dan duizend woorden.

Regel 5: Laat u bijstaan door een professional. Op vpra.nl vindt u een lijst met goede en relatief kleine pr-bureaus.

‘Sjeiks moeten orde op zaken stellen’

Het imago van Dubai heeft flink te lijden. ­Financiële problemen geven plots een ­andere kijk op het Golfemiraat. Huizenmakelaar AA Properties, die al zijn bedrijfsactiviteiten op Dubai heeft gericht, zag de vraag naar ­woningen met 20 procent afnemen.

Was dit te verwachten, directeur Marco de Baat?
“Nee, en het had ook niet gehoeven. Net voor het lange vakantieweekend van eind november maakten de sjeiks bekend dat ze één lening met zes maanden vertraging ­wilden aflossen. Vervolgens ging Dubai drie dagen dicht en raakte de hele wereld in rep en roer.”

Maar kun je je als bedrijf tegen zoiets wapenen?
“Nauwelijks. Het gedoe rondom de ­omstreden vastgoedfondsen Palm Invest en Royal Dubai leverden het merk Dubai in het verleden ook imagoschade op, maar daar zijn we als bedrijf goed doorheen gekomen. Onder meer door de media op te zoeken en ons verhaal te doen. Tegen de beeldvorming die nu is ontstaan, kun je als bedrijf niet op. Het is daarom aan de sjeiks om eerst ­financieel orde op zaken te stellen.”

Roddelen werkt

Netjes is het niet. Werken doet het wel. Met modder gooien naar collega’s of ­concurrenten is uiterst effectief. ­Psychologe Aafje Brandt concludeert dit na ­onderzoek aan de Radboud ­Universiteit Nijmegen. Het beeld dat mensen via ­roddels en achterklep van ­iemand ­verkrijgen blijkt – hoe onwaar de ­beweringen ook zijn – nauwelijks weg te poetsen.

Online egostrelen

Als manager is uw digitale reputatie van steeds ­groter ­belang. Het internet is hét marketinginstrument voor de BV Ik geworden. Daarom speciaal voor u: de bliksemhandleiding ‘online egostrelen’.

Stap 1. Regel meteen een website met uw eigen naam als url.

Stap 2. Maak profielen aan op Linkedin en Facebook. Link zoveel mogelijk met ­referenties die er zakelijk toe doen.

Stap 3. Laat uw sporen achter op ­YouTube. Maak een gelikte videopresentatie over uzelf en zet deze vandaag nog online.

Stap 4. Blog en twitter er lustig op los. Met een programma als WordPress heeft u binnen een uur al een eigen weblog.

Stap 5. Werk actief aan een hoge ­Google-ranking. Heel simpel, door ­overal

Schone straatreclame zonder vergunning

Met een reclameboodschap prominent aanwezig in een drukke winkelstraat, bij de bushalte of pal voor een pinautomaat. ­Marketeers smullen ervan. Wel eens aan ­‘reverse graffiti’ gedacht?

Een sjabloon met daarop uw boodschap, water en een speciale hogedrukreiniger. Dat is al wat er bij komt kijken. Vervolgens is het een kwestie van de waterstraal ­richten en korte tijd daarna staat uw ­reclameboodschap op de stoep afgebeeld. Een boodschap die maandenlang zichtbaar blijft. Noël Janssens is eigenaar van Graffitinetwerk en een van de weinige mensen in ons land die deze vorm van guerrillamarketing toepassen. “De boodschap wordt zichtbaar doordat we de straat schoonspuiten. Vergelijk het met een autoraam waarop iemand met zijn vingers geschreven heeft: ik ben vies.”
­Philips, Vodafone en de FNV klopten al bij Janssens aan. “Het heeft iets spannends. Bovendien is het relatief goedkoper dan andere outdoor reclame.” Een vergunning aanvragen is er (nog) niet bij. De wet in Nederland verbiedt het immers niet.

Meeste merkwaarde

1. Coca Cola (49.152)
2. IBM (43.057)
3. Microsoft (40.508)
4. General Electric (34.165)
5. Nokia (24.931)

Bedragen in miljoenen euro’s – Bron: Interbrand

73

procent van de Europese MBA-­studenten hecht zeer veel waarde aan de reputatie van een ­toekomstige werkgever. Dat blijkt uit onderzoek door bureau Hill & Knowlton onder 500 ­Europese toptalenten. 

Heineken?

Adidas is de bekendste voetbalsponsor van Europa. Dat valt op te maken uit het ‘Sport+Markt report European football brands Top 20’, waarvoor meer dan 3.000 voetbalfans zijn ­ondervraagd. Na het Duitse kledingmerk volgen Nike, Puma, ­Coca-Cola en Emirates. Heineken, ­officieel ­partner van de Champions ­League, zien we pas terug op plaats 20.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

VS populairste land

Twee oorlogen, roekeloze bankiers en miljoenen huishoudens met betalingsachterstanden. Blijkbaar maakt het ­allemaal niet uit. De Verenigde Staten zijn toch weer het populairste land ter wereld, zo valt op te maken uit de jaarlijkse Nation Brand index. Obama kan in het buitenland dus nog wel rekenen op ­voldoende steun. Onder George Bush waren de Verenigde Staten ­afgegleden naar plaats zeven.

 

Hybride werken is doodnormaal en toch doen bedrijven alsof iedereen nog naar kantoor gaat

In samenwerking met HP - De manier waarop we werken is de laatste jaren veranderd: van hele dagen op kantoor naar hybride werken. Je zou verwachten dat bedrijven en organisaties hun werkbeleid aangepast hebben. HP constateert dat dit niet het geval is én dat dit problemen oplevert waardoor vrijwel elke afdeling geraakt wordt. Irene Quah, Category Manager bij HP, licht toe.

irene quah hp hybride werken

Doordat HP met veel bedrijven samenwerkt, ziet het van dichtbij welke ontwikkelingen er spelen. Bedrijven lopen tegen allerlei uitdagingen aan, zoals de motivatie van medewerkers, productiviteit, maar ook de beveiliging.

HP ziet dat deze uitdagingen allemaal samenhangen met één ding: we werken hybride en de medewerker is niet meer hele dagen op kantoor. ‘Toch werken veel bedrijven nog op dezelfde manier als jaren geleden. Het beleid is niet aangepast aan de nieuwe manier van werken. Als we op dezelfde voet doorgaan, heeft dit gevolgen voor de bedrijfsresultaten’, zegt Quah.

Ontevreden medewerkers

Wanneer niet goed wordt nagedacht over het beleid, kan hybride werken ontevreden medewerkers opleveren. ‘Stel, er is iets mis met je pc. Vroeger had je dan direct op locatie een hulplijn. Je liep gewoon even langs de IT-afdeling om uit te zoeken wat het probleem was. Het kon relatief snel worden opgelost. Tegenwoordig werken medewerkers thuis of zelfs remote in het buitenland. Dan is het lastig om snel hulp te krijgen.’

Lagere productiviteit

Medewerkers kunnen dus minder snel geholpen worden dan vroeger en moeten wachten op een oplossing. Het gevolg is lagere productiviteit, waardoor de afdeling van de medewerker zelf geraakt wordt. Ook kan zo’n medewerker gefrustreerd raken als hij niet snel geholpen wordt.

‘Hiermee zet je de medewerkerstevredenheid op het spel’, stelt Quah. ‘Je medewerkers hebben het gevoel dat het bedrijf niet in hen investeert, waardoor het imago van het bedrijf verslechtert.’ Medewerkerstevredenheid ligt normaliter bij HR. Zij hebben niets te maken met de apparatuur en hoe daarmee omgegaan wordt. Terwijl de oorzaak daar wel gezocht moet worden.

Een enorm datalek

Een andere uitdaging zit op het vlak van security. Wanneer alle medewerkers op kantoor werken, maken ze verbinding met het bedrijfsnetwerk. Zulke netwerken zijn doorgaans uitstekend beveiligd. ‘Thuis of onderweg hebben mensen die beveiliging niet. Dat maakt hybride werken onveilig.’

Daarnaast moet nieuwe of vervangende apparatuur vaak opgestuurd worden, terwijl een nieuwe laptop vroeger altijd op kantoor opgehaald werd. ‘Als een laptop onderweg onderschept wordt en in verkeerde handen valt, dan resulteert dat in een enorm datalek.’

Duurzaamheid

Vroeger werden laptops vanuit de leverancier naar kantoor gestuurd. De IT-afdeling maakte de laptop gebruiksklaar en de medewerker, die toch al op kantoor was, haalde het apparaat op. ‘Nu worden zulke apparaten eerst naar kantoor gestuurd en vervolgens weer opgehaald om naar de medewerker gestuurd te worden. Allemaal extra vervoersbewegingen, verpakkingsmateriaal etc. Terwijl dit met goede afspraken ook direct bij de leverancier geregeld kan worden. Er zijn allerlei quick wins te maken op het gebied van duurzaamheid. Maar dan moet je daar wel op voorhand over nadenken’, aldus Quah.

Een kwestie van bewustwording

Om werk te maken van dit thema, is het volgens Quah belangrijk om je te realiseren dat het niet alleen een zaak voor de IT-afdeling is. Iedere afdeling heeft belang bij het implementeren van de juiste oplossingen. Tevreden medewerkers die efficiënt kunnen werken presteren immers beter. Het is ook een kwestie van bewustwording. ‘Het lijkt logisch: je beleid aanpassen op een nieuwe manier van werken. Toch horen we dat veel van onze klanten hier nooit bij stil hebben gestaan.’

Toekomstbestendige keuzes

‘We hopen dat organisaties betere keuzes gaan maken, meer toekomstbestendige keuzes’, zegt Quah. ‘Veel van onze klanten roepen hiervoor de hulp van consultants of experts in. Er is zoveel mogelijk, dat bedrijven lang niet altijd in staat zijn om de gevolgen van alle keuzes te overzien.’

Dat advies komt niet uit de lucht vallen. Ook HP zelf werkt hiervoor veel samen met partners, zoals Microsoft en Nvidia, om bedrijven zo goed mogelijk te adviseren over innovatie op de werkplek. ‘Om futureproof te zijn, is het belangrijk om nieuwe ontwikkelingen mee te nemen in je beleid met een duidelijke visie.’

Helder beleid omtrent hybride werken

Quah legt uit dat het allemaal begint bij een audit van de huidige situatie. ‘Allereerst breng je de status quo op de afdeling in kaart. Hoe werken je medewerkers nu, waar liggen de uitdagingen? Vervolgens stel je een helder beleid omtrent hybride werken op waar iedere afdeling zich in kan vinden.’

Een sterk hybride-werken-beleid wordt dus niet alleen opgesteld door de IT-afdeling, maar door de verschillende afdelingen, óók HR en het management. Dit zorgt ervoor dat het nieuwe beleid breed gedragen wordt in de organisatie. ‘Het is belangrijk dat het management het beleid ondersteunt, zij zetten immers de algehele strategie uit en beheren de budgetten.’

Quah waarschuwt bovendien dat het beleid nooit af is. ‘De situatie is voortdurend aan verandering onderhevig. In het verleden werden plannen voor een aantal jaar vooruit gemaakt en dat was prima. Nu kan dat echt niet meer. Beleid moet periodiek opnieuw beoordeeld worden.’