Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onthoud in 4 stappen de naam van elke klant

Kent u dat? Bent u op een receptie of aan de vergadertafel zojuist aan iemand voorgesteld, weet u twintig seconden later al niet meer hoe die persoon nu ook alweer heet.

 

Voor de meeste mensen blijft het koppelen van namen aan gezichten een helse opgave. En dat is jammer. Want namen onthouden betekent indruk maken. Zeker als u op een congres aan een hele rits met mensen wordt voorgesteld en u na afloop in staat bent om iedereen bij zijn voornaam aan te spreken. Hoogbegaafd hoeft u daarvoor in ieder geval niet te zijn. U heeft er zelfs geen secretaresse voor nodig. Volgens Mark Tigchelaar, expert op het gebied van geheugentraining, is dit kunstje voor iedereen weggelegd. Met het in de praktijk brengen van deze tips komt u al een heel eind.

Tip 1

Neem een paar seconden de tijd om de naam op u te laten inwerken. Dat klinkt als een open deur, maar negen van de tien keer gebeurt dit niet. Luister dus geconcentreerd en niet half, als iemand zich aan u voorstelt.

Tip 2

Herhaal de naam na het voorstellen. Doe dat één of twee keer, heel subtiel. ‘Aangenaam John, leuk je te ontmoeten.' Heeft de persoon tegenover u een niet veel voorkomende naam,? Dan loont het om hier even op door te gaan. ‘Goh, dat heb ik nog niet vaak gehoord. Waar komt die naam vandaan?' Dit trucje kunt u blijven herhalen, door de naam ook tijdens het gesprek nog één of twee keer te laten vallen.

Tip 3

Een derde van onze hersenen is gemaakt voor het opslaan van visuele informatie. Logisch dus dat beelden veel sterker worden onthouden dan woorden. Maak daar gebruik van. Wordt u voorgesteld aan John? Haal dan het beeld van John Lennon tevoorschijn. John McEnroe voor als u meer met tennis heeft en John Travolta wanneer deze acteur pas geleden nog in de DVD-speler huisde. Behalve personen volstaan hierbij ook voorwerpen. Zo wordt Pieter bijvoorbeeld gieter en denkt u bij Henk aan een grote tank of het hek bij u thuis.

Tip 4

Koppel de naam die u zojuist heeft gehoord aan een vriend, familielid of kennis met exact dezelfde naam. Heeft u een buurman die ook John heet? Maak dan meteen bij het voorstellen de associatie met hem.

Tijd rekken

Stel nou dat u achter elkaar tien mensen de handen moet schudden. In dat geval is het zaak om te selecteren, stelt Tigchelaar. "Tien mensen is misschien teveel gegrepen in zo'n korte tijd, richt je daarom eerst op vijf. De vijf belangrijkste bijvoorbeeld. En probeer tijd te rekken. ‘Sorry, wat was uw naam ook alweer?' Ook als je het prima had gehoord." Tigchelaar heeft in ieder geval recht van spreken. Zijn persoonlijk record staat op bijna negentig namen. "Dat ging om een testje dat ik een keer heb uitgevoerd tijdens een training. Dat heeft verder niks met hoogbegaafdheid te maken hoor. Het is enkel een vaardigheid. En vaardigheden kun je oefenen."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Visitekaartje

Nóg een simpel handigheidje dan. Stel, u gaat een klantenmeeting in en aan de andere kant van de tafel zitten vier tot zes nieuwe mensen tegenover u. Leg de ontvangen visitekaartjes dan precies in de juiste volgorde naast elkaar. Naam vergeten van de persoon helemaal links? Geen nood, even spieken en u bent weer up to date met de kennis. En als u dan toch een keer in een situatie belandt dat u de naam niet meer weet, kom er dan maar mee voor de dag. ‘Sorry, ik herinner me onze ontmoeting en je gezicht ben ik niet vergeten, maar help me even om de juiste naam er weer aan te koppelen…'

Mark Tigchelaar is oprichter en directeur van MTcompany. Zijn specialiteiten zijn snellezen, mind-mappen, brainmanagement en geheugentraining. Meer weten? Surf dan naar www.mtcompany.com.