Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Onderzoek: emoticon in werkmail heeft negatief effect

Het lijkt misschien leuk over te komen, maar mist volgens onderzoek vaak zijn doel: de smiley in een zakelijke e-mail.

Getty Images
Je leest nu: Onderzoek: emoticon in werkmail heeft negatief effect

Een lachende smiley om te laten merken dat je blij bent met een nieuwe deal, een knipoog om je sarcasme aan te duiden naar een collega: het lijkt onschuldig, maar uit Israëlisch onderzoek blijkt anders. Het gebruik van smileys hebben soms juist een negatief effect.

In een experiment werden 549 proefpersonen gevraagd om zakelijke e-mails te lezen van een voor hen onbekende afzender. In sommige van die mails stonden smileys. De afzenders van de e-mails werden daardoor niet als ‘warmer’ beoordeeld. Ook hadden de lachende emoji’s een negatief effect op het overbrengen van het gevoel van bekwaamheid.

Het gebruik van de lachende emoji had geen invloed op de beoordeling van vriendelijkheid. Bovendien bleek dat de deelnemers die mailtjes lazen waar geen smiley’s in stonden, de betreffende mailers een gedetailleerder antwoord terugstuurden.Hoe vrolijk het dus ook staat, het gebruik van smileys in zakelijke e-mails heeft eerder een averechts effect.