Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers op spirituele vakantie

'Ondernemers moeten af en toe even mediteren', vindt Ton Plekkenpol, mede-oprichter van de Renaissance-groep. Op 17 november ligt zijn 'Groot vakantieboek voor leiders' in de winkel. Een oproep aan leidinggevenden om eens tot zichzelf te komen.

De opvallende titel verwijst naar het rustmoment dat iedereen, volgens de schrijver, zo nu en dan moet nemen. “Het komt uiteindelijk allemaal neer op doen wat je zelf graag wilt. Zo voel je je niet alleen prettiger, je boekt ook veel meer succes”, aldus Plekkenpol. “Je moet dan wel regelmatig bij jezelf te rade gaan om te zien of je wel echt doet wat je wilt.”

 

“Denk er om dat je geen slaaf wordt van het systeem”, zegt Plekkenpol. “Ik heb veel managers gesproken die heel goed wisten wat ze wilden, maar niet als manager. Als je liever dieren wil verzorgen, doe dat dan!

 

Ondernemers

Maar ondernemers doen toch al wat ze zelf leuk vinden? Niet volgens Plekkenpol. “Ook ondernemers zitten vast in de waan van de dag. Laatst kwam er een naar me toe. Hij vertelde me: ik ben nu 35. Ik had rijk willen zijn. Maar ik werk me kapot en heb geen stuiver. Doe je wel wat je leuk vindt? Of ben je bezig met je pensioen opbouwen?”

 

Jomanda

Wie Plekkenpol uitnodigt voor een bedrijfssessie, kan rekenen op de bijdrage van zangduo To Be. Met hen heeft hij zijn concepten verder uitgewerkt. Het levert een curieuze marketingstrategie op. Zijn boekpresentatie bestaat uit een door hemzelf en het duo opgevoerde musical, met songtitels als ‘Hoe zou het zijn’, ‘Het oordeel’ en ‘Vrede’. Het zal niemand verbazen dat Plekkenpol zo nu en dan een scepticus tegenover zich krijgt.

 

“Ik moet wel oppassen dat ik niet een soort Jomanda wordt”, lacht de mental coach. “Men denkt vaak: heb ik er vandaag wat aan? Komt er zo geld op mijn bankrekening? Nee, dan laat maar. Die houding staat het maken van wezenlijke keuzes in de weg. Maar ik sta positief tegenover sceptici. Veel mensen zijn nog niet klaar om hun manier van denken te wijzigen. Die schieten dan al gauw in de verdediging. Het maakt mij niet uit. Als je dolgelukkig bent in je eigen leefwereld is het ook prima.”

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Visite

Plekkenpol geeft toe dat zijn boodschap van ‘out of the box’ denken niets nieuws is. “Ik lig bovenop die hele stapel andere boeken. Ik heb geprobeerd een toegankelijk boek te schrijven voor leidinggevenden. Er is zoveel losse kennis, die uiteindelijk maar op één vraag neerkomt die je jezelf moet stellen: ‘Ben ik wel eens bij mezelf op bezoek geweest, en zo ja, beviel het me daar?'”