Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Omgaan met een lastige manager: ‘Alles draait om communicatie’

De band tussen medewerkers en hun manager is niet altijd even rooskleurig. Hoe zorg je voor een goede verstandhouding van beide kanten?

Tijd voor meer coachend leiderschap Getty Images
Je leest nu: Omgaan met een lastige manager: ‘Alles draait om communicatie’

Hoe groot de impact van een lastige manager is, blijkt uit de cijfers: meer dan de helft van de mensen die ontslag neemt, geeft aan dat de baas daar een rol in heeft gespeeld. Met haar trainingen ‘Omgaan met een lastige baas’ hoopt Colinda van Dijk van Gewoon HR een handvat te bieden voor medewerkers die worstelen met de verstandhouding met hun manager.

Slechte managers komen in vele vormen: de veeleisende manager, de narcistische variant of degene die uitzonderlijk vaak uitvalt tegen zijn personeel. Toch ligt het lang niet altijd aan de manager als de band tussen hem en zijn personeel slecht is. ‘Tijdens een coaching met medewerkers vraag ik vaak wat hun rol is in de verstandhouding’, aldus Van Dijk. ‘Vaak blijkt dan dat medewerkers veelal werken vanuit verwachtingen en niet vanuit communicatie.’

Communicatie is volgens Van Dijk hét middel om de verstandhouding te verbeteren. ‘Wie te afwachtend reageert en niet duidelijk is over zijn eigen wensen, kan inderdaad een vervelende relatie ontwikkelen met zijn baas.’ Lichtpunt in deze situatie? ‘Er kan relatief makkelijk gewerkt worden aan een oplossing.’

Verwachtingen

Vraag je bijvoorbeeld als medewerker af hoe duidelijk jij bent in je doelen en drijfveren. ‘Veel mensen willen wel geleid worden, maar enkel op een prettige manier. Ze verwachten dat een baas hen direct begrijpt, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar.’

Het gevolg? Medewerkers die zich niet gehoord of gewaardeerd voelen. ‘In plaats van naar zichzelf te kijken, is het dan makkelijk om de schuld bij je manager neer te leggen.’ Zelfreflectie kan helpen om de band tussen managers en medewerkers te verbeteren. ‘Weet als manager wat voor type je bent, maar ook als medewerker. Op die manier kun je de omgang om elkaar afstemmen.’

Heb je bijvoorbeeld een dominante manager? Laat dan eens wat vaker zelf je tanden zien, adviseert Van Dijk. ‘Dat is de manier bij dat type manager om respect af te dwingen.’ Het zelfvertrouwen van medewerkers is daarom belangrijk. ‘Natuurlijk heb je een bepaald gezag voor je leidinggevende, maar dat betekent niet dat je jezelf weg moet cijferen.’ Aan de manager de taak om voor een veilige en vertrouwde omgeving te zorgen waarin medewerkers zichzelf durven te laten zien.

Waardering

Wat voor leider ben je? Introverte leiders zijn van nature betere luisteraars en coaches, terwijl extraverte managers beter zijn in het motiveren en stimuleren van hun medewerkers. ‘Geef veel positieve feedback, laat zien dat hun inzet gewaardeerd wordt.’

Natuurlijk kan het voorkomen dat het niet aan deze zaken ligt. Van Dijk: ‘Ik heb zelf ooit een verschrikkelijke baas gehad die uiteindelijk werd opgenomen, zo gek was hij. Hij schold me uit waar klanten bij waren en haalde me uit een overleg als hij iets nodig had wat volgens hem niet kon wachten. Later bleek het om volstrekt nutteloze zaken te gaan. Dat was voor mij een reden om het bedrijf te verlaten.’

Wie de band wil redden, zal zich aan moeten passen. ‘Als de relatie op deze manier niet werkt, dan zullen medewerker en manager moeten kijken wat er anders moet. Blijf je op dezelfde voet doorgaan en verwacht je dat de andere partij jou ineens begrijpt, dan zal het nooit beter worden. Alles draait uiteindelijk om communicatie.’

Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.