Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topmannen Imtech én VW wisten allang van rampspoed; Enorme boete voor DAF

Plus: fors meer winst voor Microsoft en TomTom; Ziggo- en ABN Amro-ceo stoppen ermee en aantal vacatures rijst nu echt de pan uit.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. 'Top Imtech wist allang van Duits onheil'

Dat Imtech Duitsland op de rand van de afgrond balanceerde, was al veel langer bekend bij de top van het concern dan die top zelf altijd heeft gezegd. René van der Bruggen, destijds topman, ontkende echter lang dat er iets aan de hand was, blijkt uit een analyse van de Telegraaf en de Duitse krant Handelsblatt. Beleggers hadden het nakijken, want zij geloofden hem, en zagen in 2015 al hun geld in rook opgaan, toen het bedrijf uiteindelijk failliet werd verklaard.

2. 'VW-top stopte dieselschandaal in doofpot'

Nog meer liegende en draaiende topbestuurders: die van Volkswagen dit keer, onder wie oud-topman Martin Winterkorn, hebben het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren jarenlang in de doofpot gestopt. Dat stelde Eric Schneiderman, de openbaar aanklager van de Amerikaanse staat New York, in een dinsdag aangekondigde rechtszaak tegen het Duitse autobedrijf.

Volgens Schneiderman werd al sinds 1999 gerommeld met uitstoottesten van dieselmotoren om die schoner te laten lijken dan ze zijn. Nadat het schandaal in september vorig jaar aan het licht kwam, probeerden topbestuurders, onder wie Winterkorn, de zaak volgens hem op allerlei manieren nog te verdoezelen. Schneiderman spreekt van een ''diepgewortelde zakelijke arrogantie bij Volkswagen, gecombineerd met een bewuste minachting voor de wet, de bescherming van de publieke gezondheid en het milieu''.

3. Boete van 752 miljoen voor DAF

Vrachtwagenconcerns DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco moeten samen bijna 3 miljard euro boete betalen aan Brussel. Daimler betaalt de hoogste boete van 1 miljard euro. DAF moet 752 miljoen euro overmaken en voor Volvo/Renault en Iveco komen de boetes uit op respectievelijk 670 miljoen euro en 494 miljoen euro. De concerns moeten de boete betalen vanwege verboden prijsafspraken en het doorberekenen van kosten voor nieuwe uitstootnormen aan de klant, aldus de Europese commissie. Truckbouwer MAN hoeft – als melder van het kartel – helemaal niets te betalen. Scania was ook onderdeel van het onderzoek, maar heeft geen boete gekregen. Het onderzoek naar dit bedrijf loopt nog.

4. Baptiest Coopmans geen nieuwe Ziggo-ceo

Als Vodafone Nederland en Ziggo samen verdergaan, is er geen plek voor de huidige Ziggo-ceo Baptiest Coopmans als bestuursvoorzitter van het fusiebedrijf. Vodafone Group en Liberty Global hebben in plaats van Coopmans de nu in Engeland gestationeerde Jeroen Hoencamp als ceo en Ritchy Drost als cfo aangesteld van de joint venture. Dat meldden beide bedrijven dinsdag. Coopmans blijft wel aan tot de fusie haar beslag heeft gekregen (wat nog wel even kan duren). Hij krijgt volgens het voorstel een plaats in de raad van commissarissen.

5. Microsoft presteert boven verwachting

Microsoft presteerde in het tweede kwartaal van dit jaar iets beter dan verwacht werd, met een omzet van 20,6 miljard dollar (18,7 miljard euro). Dat is op zo'n 4 miljard euro na het bedrag dat het in diezelfde periode zelf (in cash) betaalde voor sociaal netwerk LinkedIn. De winst over het tweede kwartaal was 3,11 miljard dollar, net iets mínder dan de hoogte van het verlies precies een jaar geleden. Door een herstructurering in zijn mobiele tak en de overname van Nokia moest Microsoft toen immers miljarden afschrijven.

6. Zo, nu eerst in hoger beroep?

Hostingbedrijf Yourhosting mag toch de tekst "Zo. Nu eerst naar de cloud" gebruiken in reclameuitingen. Bierbrouwer Bavaria had hierover eerder een rechtszaak gewonnen, maar in hoger beroep bij het gerechtshof in Den Haag is die uitspraak vernietigd.

Volgens het Hof maakt de zin 'Zo, nu eerst…' deel uit van het gewone taalgebruik, en kan de slogan door Bavaria dus niet door het auteursrecht worden beschermd. Ook vindt het hof dat de Brabantse brouwer niet voldoende heeft aangetoond dat er sprake is van een inbreuk op de merkrechten. 

7. TomTom vindt weg omhoog weer

TomTom heeft het afgelopen kwartaal de winst sterk opgevoerd, hoewel de omzet stagneerde op het niveau van een jaar eerder. De totale opbrengsten kwamen in het tweede kwartaal uit op 265 miljoen euro. Daarop behaalde TomTom een nettowinst van 12,2 miljoen euro, bijna 5 keer zo veel als in hetzelfde kwartaal in 2015.

De vraag naar navigatiekastjes, het product waar TomTom groot mee is geworden, blijft kelderen. Wel komt er steeds meer omzet uit de verkoop van nieuwe producten als sporthorloges en actiecamera’s. De echte groei zit echter vooral in de verkoop van navigatieproducten en -diensten aan de automobielindustrie. Dergelijke contracten leverden een kleine 35 miljoen euro aan omzet op, een derde meer dan een jaar eerder. Ook de opbrengsten uit diensten op het gebied van wagenparkbeheer gingen omhoog, met 14 procent, tot 40 miljoen euro.

8. Manager van de dag: Gerrit Zalm

In 2014 herbenoemde ABN Amro de nu 64-jarige Gerrit Zalm nog voor 4 jaar als bestuursvoorzitter, maar zoals het er nu naar uitziet zal hij die termijn niet volmaken. Volgens het FD maakt de bank de wisseling van de wacht aan de top later dit jaar bekend.

Van de interne kandidaten zou directeur consumenten Chris Vogelzang de beste papieren hebben om Zalm op te volgen. Zijn taak zou er dan vooral uit bestaan de bank klaar te stomen voor de snelle digitale veranderingen die op banken afkomen, onder meer in het betalingsverkeer met mobiele, digitale portemonnees en nieuwe financieringsvormen zoals crowdfunding.

9. Getal van de dag: 23,8

Met een groei van 23,8 procent ten opzichte van vorig jaar rijst het aantal vacatures in Nederland de pan uit. Een ongelooflijk hoge groei? Zeker als je bedenkt dat die groei al voor het tweede jaar op rij zo hoog is. Werden er in het tweede kwartaal van 2014 nog zo'n 300.000 verschillende online vacatures geteld, het afgelopen kwartaal waren dat er liefst 466.102, aldus cijfers van vacatureteller Jobfeed.

10. Koffieautomaat: de hitte, en de records

Ja, het was al warm gisteren. En vandaag wordt het nog warmer, zo belooft het. Dat wordt dus zweten bij de koffieautomaat. Of misschien liever nog: de waterkoeler of de ijscoman.

En ja, een weekje warmte kun je natuurlijk niet meteen aan klimaatverandering koppelen. Maar dat afgelopen juni de warmste juni wereldwijd ooit was? Voor de veertiende maand op een rij dat een record gebroken werd? En voor de 34ste juni op rij waarvan de temperatuur gemiddeld boven het gemiddelde van de vorige eeuw uitkwam? Het wordt voor de 'klimaatontkenners' steeds moeilijker hun ontkenning vol te houden…

Anders dat deze – prachtige –  infographic hen misschien kan overtuigen. Komt overigens gevaarlijk dichtbij, die grens van 1,5 graad Celsius… (klik op de illustratie voor de hele animatie)

En dan meldt Bloomberg ook nog eens een ander gevolg van klimaatverandering: door de toenemende hitte kunnen onder meer China, Indonesië, Mexico en Vietnam last krijgen van wel 15 tot 20 procent minder mogelijke werkuren. Bij elkaar gaat de hitte als gevolg van klimaatverandering de wereldeconomie voor 2030 liefst 2 biljoen dollar (!) kosten, aldus nieuw VN-onderzoek.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief