Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Tekort personeel bedreiging voor de groei – Hema ruziet met franchisenemers

En verder: Miljardenovername voor moederbedrijf Draka; CVS Health neemt zorgverzekeraar Aetna over voor 69 miljard en Apple en Ierland akkoord over storten miljardenboete.

En verder: Miljardenovername voor moederbedrijf Draka; CVS Health neemt zorgverzekeraar Aetna over voor 69 miljard en Apple en Ierland akkoord over storten miljardenboete. Andrew Hart
Je leest nu: Tekort personeel bedreiging voor de groei – Hema ruziet met franchisenemers

1. Tekort personeel bedreiging voor de groei

In de bouw, het onderwijs en de ICT is het al goed zoeken naar geschikt personeel en dat zal de komende jaren alleen maar erger worden. Ook in de zorg wordt de krapte op de arbeidsmarkt enkel groter. Dat schrijft het Researchcentrum Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit van Maastricht in een tweejaarlijkse arbeidsmarktprognose. De vraag naar technici, vooral op mbo niveau, blijft hoog. Vooral de groei in de bouw voedt de vraag naar technisch geschoold personeel. Ook volgens de “Industriecoalitie” vormt het tekort aan timmerlieden, metselaars, programmeurs en andere technische vakmensen een bedreiging voor de groei van de bouw en de technologische industrie.

2. Hema ruziet met franchisenemers

De Hema ligt op ramkoers met zijn franchisenemers, zo blijkt uit vertrouwelijke documenten die HP/De Tijd in handen heeft gekregen. De strijd is zo hoog opgelopen dat de zelfstandige ondernemers twee rechtszaken tegen de winkelketen zijn begonnen. De ruzie tussen de Hema en de Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB)-Hema, de belangenclub, is inmiddels ook zo hoog opgelopen dat het winkelconcern het vertrouwen in het bestuur van de VAB heeft opgezegd. Het erkent de vereniging niet meer als vertegenwoordiger van de aangesloten bedrijven. De franchisenemers zijn met ruim 250 winkels goed voor zo’n 40 procent van de omzet.

3. Miljardenovernames in het nieuws

Het overnamenieuws gutste weer. Prysmian Group, de grootste kabelfabrikant ter wereld en eigenaar van het Nederlandse Draka, neemt Amerikaans branchegenoot General Cable over voor ruim 3 miljard dollar. Verder werd bekend dat verf- en chemiereus AkzoNobel weer open staat voor gesprekken over een fusie met het Amerikaanse Axalta. AkzoNobel waardeert de Amerikaanse branchegenoot op een aardige 10,2 miljard dollar. Maar de grote klapper komt van CVS Health. Het zorgt voor een van de grootste fusies in de gezondheidszorg van het afgelopen decennium. Apothekersconcern CVS Health neemt zorgverzekeraar Aetna namelijk over voor liefst 69 miljard dollar.

4. Apple en Ierland akkoord over storten 13 miljard

Ierland haalt bij Apple 13 miljard euro aan boete op ontdoken belastingen op. De Ierse minister van Financiën Paschal Donohoe meldde dat de iPhone-producent het bedrag in het eerste kwartaal van 2018 gaat storten. De Europese Commissie had de boete opgelegd wegens te weinig betaalde belasting. Zowel de Ierse regering als Apple zijn het niet eens zijn met de beslissing en hebben het geschil daarom bij het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg neergelegd. Brussel veroordeelde Dublin daarom in 2016 tot het innen van de 13 miljard op een aparte rekening, in afwachting van een uitspraak van dat hof. Dat zou nu gaan gebeuren.

5. Manager van de dag: Arnold Sporrel

Arnold Sporrel is per 1 december benoemd tot de nieuwe CEO en COO Sales van MediaMarkt Nederland. Hij werkt al zeventien jaar bij het bedrijf en was hiervoor COO van MediaMarkt Spanje. Sporrel neemt het stokje over van Gordon Scholz, die met pensioen gaat. De Nederlandse board zal verder bestaan uit Patrick van der Linden, COO Purchase en per 1 april 2018 zal Michael Söhlke dienst doen als CFO. Het management team wordt in 2018 verder uitgebreid met een Chief eCommerce Officer en een Chief Services & Solutions Officer. Barry van Ruiven, voorheen Chief Procurement Officer, vertrekt en gaat verder als CEO van JUKE International.

6. Tweet van de dag: Mario Centeno

Auw.

7. Koffieautomaat: Loden Leeuw

De meest irritante reclame van het jaar is bekend. De ’Buik-billen-bonus’-spot van Albert Heijn, dat een nipte meerderheid kreeg van de 60.000 mensen die hun stem uitbrachten voor de Loden Leeuw. Albert Heijn vond de aanval de beste verdediging en liet in de aanloop naar de bekendmaking de personal trainer uit het spotje het publiek oproepen om vooral op hém te stemmen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief