Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strijd om TMG wordt grimmig – Omzet Coolblue schiet naar 1,2 miljard

Verder: PayPal maakte miljarden dollars aan donaties over naar verkeerde goede doelen, Starbucks waagt eerste stap in verovering koffieland Italië.

Pieter Zwart, Coolblue
Foto: Coolblue, Dik Nicolai

1. Strijd om TMG wordt grimmig

John de Mol geeft de strijd om TMG niet op en heeft zijn bod verhoogd naar 6,35 euro per aandeel. Het Belgische Mediahuis, dat 5,90 per aandeel heeft geboden, bestempelde het Talpa-bod direct als kansloos. De Mol zou geen meerderheid kunnen halen. Mediahuis/VPE bezit 59 procent van de TMG-aandelen, Talpa heeft 20 procent. Het bod komt na het bericht dat de raad van commissarissen en het bestuur van TMG exclusief verder willen onderhandelen met Mediahuis/VPE. De Mol is daar verontwaardigd over. De totale waarde van TMG loopt nu op naar 300 miljoen euro.

2. Omzet Coolblue schiet naar 1,2 miljard

Coolblue verwacht dit jaar een omzet van 1,2 miljard euro te halen. De internetwinkel groeide in 2016 met 55%. Oprichter Pieter Zwart zegt vooral trots te zijn op de gestarte bezorgservice, meer dan 300 medewerkers werden ingezet voor de levering van witgoed. Dit jaar wil de onderneming 1500 mensen aannemen en een fysieke winkel openen, dat concept moet uitgroeien tot het paradepaardje van Coolblue.

3. Paypal maakte miljarden dollars over naar verkeerde goede doelen

Paypal heeft mogelijk miljarden dollars aan klantdonaties overgemaakt naar andere goede doelen dan klanten hadden gekozen. In de VS is een rechtszaak tegen het bedrijf aangespannen. ‘We hebben geen idee waar dat geld belandt’, zegt Chris Dore, een van de advocaten die de aanklacht heeft ingediend in The Guardian. Op de website van Paypal staat dat klanten geld kunnen overmaken naar meer dan een miljoen goede doelen, maar niet alle goede doelen staan ingeschreven bij het Giving Fund-platform van de betaaldienst. Dat de donaties niet altijd hun bestemming bereiken, staat er niet bij.

4. Startbucks waagt eerste stap in verovering koffieland Italië

Starbucks wil volgend jaar zijn eerste Italiaanse winkel openen in hartje Milaan. De winkel komt in een voormalig postkantoor en wordt de grootste Starbucks-winkel van Europa. Topman Howard Schultz noemt het ‘een hoogtepunt van een lange droom’. Schultz zal zijn functie als topman neerleggen om zich te storten op de verovering van koffieland Italië. Zijn ambitie: twee- tot driehonderd Italiaanse winkels openen.

5. Manager van de dag: Vleesmagnaat Herman Van Drie treedt toe tot RvC Feyenoord

Vleesmagnaat Herman van Drie treedt toe tot de raad van commissarissen van Feyenoord en is daarmee de opvolger van ondernemer Pim Blokland. Van Drie is samen met twee broers eigenaar van de VanDrie Group uit Mijdrecht, internationaal marktleider in de verwerking van kalfsvlees. Het bedrijf heeft een omzet van 2 miljard euro en slacht jaarlijks 1,5 miljoen kalveren.

6. Tweet van de dag:

7. Koffieautomaat: Van scriptie-opdracht tot serieus bedrijf: de Swapfiets

Met Swapfiets ben je voor 15 euro per maand altijd verzekerd van een fiets. Het idee ontstond toen de drie oprichters bezig waren met hun scriptie, inmiddels is Swapfiets uitgegroeid tot een bedrijf met 2000 fietsen. De onderneming groeit met 10 procent per maand en sinds de zomer is er ook een investeerder aan boord. Swapfiets is beschikbaar in Delft, Leiden, Nijmegen. Eén van de oprichters laat aan RTL weten dat ze bezig zijn met uitbreiding naar andere steden. Zie hier het concept:

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief