Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KLM-piloten vrezen plannen minister Hoekstra – Bonus Takeaway-topman verhoogd tot maximaal 1.7 miljoen euro

En verder: ABN berekent 45 miljard euro omzetdalingen via NOW-regeling, Auping krijgt officieel B Corp-status en Stanford onderzoekt of Apple Watch corona kan detecteren.

Jitse Groen van Takeaway.com
Foto: Jitse Groen

1. KLM-piloten vrezen voor de plannen van Hoekstra

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers wil graag meepraten over de noodmaatregelen om KLM te redden, maar is door het ministerie nog niet uitgenodigd. Dat schrijft de vereniging in een besloten nieuwsbrief aan leden, die in handen is van De Telegraaf. „We vrezen nu dat de KLM en het ministerie gaan bepalen wat er moet gebeuren aan onze arbeidsvoorwaarden, zonder dat wij daar in betrokken worden. Dan is het straks slikken of stikken”, aldus voorzitter Willem Schmid van de VNV. Het ministerie praat over noodleningen tot 4 miljard euro voor de vliegmaatschappij, maar wil daar bepaalde voorwaarde aan stellen. Een piloot kost het bedrijf gemiddeld 20.000 euro per maand en telt op tot zo’n 30% van de totale personeelskosten. Volgens het ministerie van Financiën is het voorstel van de VNV om mee te praten nog in behandeling.

2. ABN berekent 45 miljard euro omzetdalingen via NOW-regeling

Nederlandse bedrijven hebben via het UWV voor ongeveer 45 miljard euro aan omzetdalingen opgegeven via de NOW-regeling, zo blijkt uit een berekening van ABN AMRO. Groothandels, horeca, vervoersbedrijven en de industrie zouden hierbij het meeste omzetverlies hebben. ‘De regeling heeft een golf aan ontslagen voorkomen. De werkgevers die toezegging hebben ontvangen van de regeling hebben 1,8 miljoen werknemers in dienst.’ De bank herkent ook de beperkingen van de regeling, zo zou het feit dat januari 2020 als ‘indicatiemaand’ wordt genomen, nadelig uitvallen voor bedrijven die in de wintermaanden minder personeel in dienst hebben.

3. Maximale bonus Takeaway-topman Jitse Groen miljoen hoger

De overname van Just Eat zorgt ervoor dat het bestuur van Takeaway hogere bonussen kan ontvangen, zo schrijft RTLZ. Op de aandeelhoudersvergadering werd bekend dat het bestuur onder meer recht krijgt op een kortetermijnbonus die kan oplopen tot 150 procent van het basissalaris. De langetermijnbonus wordt opgeschroefd van 150 naar 200 procent van het basissalaris. De hogere bonus zou gerechtvaardigd zijn omdat het bedrijf met de overname van Just Eat complexer zou zijn geworden. In 2019 verdiende de cfo en coo beide 450.000 euro salaris, topman Jitse Groen kreeg 475.000 euro. De bonus voor het drietal kan daarmee oplopen tot circa 1.7 miljoen euro.

4. WE Fashion-topman voorziet uitverkoop en faillissementen

Joris Aperghis, topman van WE Fashion, voorziet zware tijden voor de retailbranche, dat vertelt hij aan het AD. Het bedrijf met 200 vestigingen in vijf landen is inmiddels weer open, maar daarmee is de strijd voor veel bedrijven nog niet gestreden. ‘De mogelijkheid om geld te verdienen staat heel erg onder druk.  Als je de anderhalve-meterrestricties plakt op een gemiddelde winkelstraat, dan kan daar nog maar twintig procent van het normale aantal winkelende mensen doorheen. Het geeft een enorme beperking op onze verdiencapaciteit, nu en in de komende maanden. Dat is ongelofelijk zorgwekkend. Een belangrijk deel van de winkels in de winkelstraten gaat dit niet overleven, ook niet met de goedbedoelde korte-termijnhulp van de overheid.’

Lees ook: De smart open-up van Yoghurt Barn, De Balie en het Nationaal Militair Museum

5. Koninklijke Auping krijgt exclusief duurzaamheidskeurmerk B Corp

Koninklijke Auping mag zich officieel een ‘Certified B Corporation’ noemen. Het internationale certificaat wordt enkel uitgereikt aan bedrijven met hoge standaarden op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. De bedden- en matrassenfabrikant uit Deventer introduceerde enkele jaren geleden de cradle-to-cradle filosofie, waarmee de onderneming streeft naar een 100% circulaire bedrijfsvoering. Het bedrijf komt daarmee in het rijtje met Tony Chocolonely, Dopper, MUD Jeans, Seepje, Ben & Jerry’s, Patagonia, Fairphone, Innocent Drinks en de Triodos Bank die ook alleen een B Corp-label hebben.

Lees ook: Hoe Koninklijke Auping in vijf weken tijd nu ook miljoenen medische mondkapjes maakt

6. Must listen: Waarom fietsenmerk VanMoof dankzij corona razendsnel 12,5 miljoen euro groeigeld kon ophalen

Het Nederlandse fietsenmerk VanMoof gaat dankzij de coronacrisis als een speer, dat vertelt oprichter Taco Carlier in de podcast Reset van MT/Sprout: ‘Alles wat we qua stedelijk vervoer hadden voorspeld voor de komende tien jaar, vindt nu in drie maanden plaats’. Om de vraag te kunnen bijbenen sloot het bedrijf een razendsnelle financieringsronde af van 12,5 miljoen euro. Het fietsenmerk introduceerde onlangs de nieuwste modellen slimme elektrische fietsen: de S3 en X3. Deze zijn ruim 60% goedkoper dan hun voorganger. Dat doet het bedrijf door alle onderdelen zelf te ontwikkelen. In de podcast vertelt Carlier over zijn torenhoge ambities en hoe de broers hun fietsen diefstal-proof maken.

7. Koffieautomaat: Stanford onderzoekt of Apple Watch corona kan detecteren

Kan de Apple Watch, Fitbit of andere wearable voorspellen of de drager besmet is met het coronavirus? Dat onderzoeken wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Stanford. Onderzoekers willen onder meer de hartslag, zuurstof in het bloed, huidtemperatuur en andere lichaamsdata van gezonde mensen vergelijken met die van covid-19-patiënten. Ze hopen dat een algoritme de verschillen tussen de twee kan detecteren en vroegtijdig de drager van het slimme horloge kan waarschuwen op een mogelijke besmetting. De eerste resultaten zouden over enkele weken moeten binnenkomen, het gehele onderzoek zal twee jaar duren.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief