Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

FNV tegen CEO’s: verhoog minimumloon – Jan Zijderveld vertrekt bij Avon

En verder: Oud-topman kritisch op mensenrechtenbeleid Google, reclameborden op NS-stations blijven even reclamevrij en moederbedrijf Hudson's Bay van de beurs.

Na dertig jaar de wereld rondgereisd te hebben voor Unilever, vertrekt Jan Zijderveld nu naar Londen om daar het cosmeticamerk Avon te leiden. Wie is deze nieuwe topman? LinkedIn
Je leest nu: FNV tegen CEO’s: verhoog minimumloon – Jan Zijderveld vertrekt bij Avon

1. FNV roept CEO’s op minimumloon te verhogen

CEO’s van veertien grote bedrijven, waaronder Unilever, Shell en PostNL, hebben een brandbrief van FNV ontvangen met daarin het verzoek om zich hard te maken voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur. De vakbond vindt dat werknemers met een laag loon onvoldoende profiteren van de economische groei. ‘Er is genoeg geld verdiend, maar vooral werkenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt zien daar niets van terug. Wij merken tijdens onze bezoeken aan de armste buurten van Nederland dat deze mensen nauwelijks kunnen rondkomen’, aldus FNV’er Zakaria Boufangacha. Bij een 40-urige werkweek ligt het minimumloon op 9,54 euro per uur.

2. Jan Zijderveld vertrekt bij Avon

Unilever-veteraan Jan Zijderveld houdt het na twee jaar voor gezien als CEO bij het Britse cosmeticabedrijf Avon. Zijn vertrek houdt verband met de verkoop van Avon aan The Body Shop-eigenaar Natura & Co. Tegenover Het Financieele Dagblad laat Zijderveld weten dat het Britse bedrijf bij zijn aantreden twee jaar geleden er dramatisch voorstond. De Nederlander stak tientallen miljoenen in betere en duurdere producten en investeerde in training van thuisverkopers. ‘Groei is nog moeilijk, maar de winst gegroeid van 3 procent naar 6 procent’, aldus Zijderveld, die voorlopig even rust neemt.

3. Oud-topman Google sloopt mensenrechtbeleid techgigant

Google’s voormalige Head of International Relations Ross LaJeunesse haalt in een blogpost uit naar het techbedrijf. Volgens hem is Google’s motto ‘Don’t be evil’ verworden tot een marketingslogan. In de eerste jaren na zijn indiensttreding in 2008 plaatste het bedrijf sociale verantwoordelijkheid boven winst, stelt LaJeunesse. Zo besloot Google in 2010 om niet in te stemmen met censuurwensen van de Chinese overheid. In zijn laatste jaren bij de techgigant joeg het bedrijf opdrachten in China en Saoedie-Arabië na en werd zijn voorstel om een mensenrechtenprogramma in te stellen niet doorgevoerd. Ook zou het bedrijf zijn diversiteitsbeleid verkeerd aanpakken. Zo werden tijdens een diversiteitsdiscussie medewerkers ingedeeld in groepen met de labels ‘homo’s’, ‘Aziaten’ en ‘brown people’.

4. Reclameborden op NS-stations voorlopig nog reclameloos

De komende maanden zal waarschijnlijk nog geen reclame worden vertoond op de reclameborden op NS-stations. Het spoorwegbedrijf gaat in hoger beroep tegen een eerdere uitspraak van het gerechtshof, schrijft NU.nl. Sinds vorige maand staan 5.000 reclameborden op wit. De Franse reclamebordenuitbater JCDecaux was naar de rechter gestapt omdat de NS in 2011 het contract voor de borden Europees had moeten aanbesteden. Het gerechtshof stelde de Fransen in het gelijk. De kwestie kan de NS mogelijk miljoenen kosten. Er zou aan JCDecaux een schadevergoeding op basis van contractwaarde betaald moeten worden. Naast het hoger beroep zal NS ook een Europese aanbesteding starten.

5. Bestuursvoorzitter trekt moederbedrijf Hudson’s Bay van de beurs

Bestuursvoorzitter Richard Baker en een groep aandeelhouders hebben Hudson’s Bay Company, het moederbedrijf van de kwakkelende warenhuisketen Hudson’s Bay, gekocht en halen het van de Canadese beurs. Met het bod van 11 Canadese dollar per aandeel wordt het bedrijf gewaardeerd op 2 miljard Canadese dollar, ongeveer 1,4 miljard euro. Eerder boden Baker en co 9,95 Canadese dollar, maar aandeelhouder Catalyst Capital Group stemde daar niet mee in. Onlangs ging de Nederlandse tak van Hudson’s Bay failliet.

6. Must read: Vleesproducent gooit strategie om en gaat volledig vegetarisch

Bij Encko in het Overijsselse Holten werden tientallen jaren speklappen, gehaktballen en hamburgers geproduceerd. Begin jaren negentig begon het bedrijf te experimenteren met vleesvervangers. De laatste jaren groeide de omzet van de vleesvervangerstak, onder de naam Vivera, met zo’n 20 tot 30 procent per jaar. De vleesdivisie zag de omzet jaarlijks met 2 tot 5 procent teruglopen. Encko werd daarom verkocht aan een ander vleesbedrijf, terwijl Vivera zelfstandig doorging. CEO Willem van Weede zegt in Het Financieele Dagblad dat het bedrijf niet langer op twee paarden wilde wedden. ‘Vlees is uitontwikkeld. Met vleesvervangers zijn we met een revolutie bezig.’ De snelle groei stelt vleesvervangersvervaardigers voor de nodige uitdagingen, zoals een run op plantaardige grondstoffen en de bijbehorende prijsstijgingen. Tijdens het barbecueën wordt de groenteburger overigens steeds vaker vergezeld van een alcoholvrij biertje, want brouwers zetten vol in op 0.0-tjes en laagalcoholhoudende bieren. Bij marktleider AB InBev is 8 procent van het gebrouwen bier (bijna) alcoholvrij.

7. Koffieautomaat: Apple-baas harkte 125 miljoen binnen in 2019

Tim Cook had in 2019 een zwaar jaar. Hij zag zijn inkomen met 11 miljoen dollar dalen. Positief bezien: de 125 miljoen dollar die hij verdiende is nog altijd bovenmodaal. De CEO verdiende 113,5 miljoen dollar via zijn aandelenplan. Het aantal aandelen dat Cook ontvangt staat voor een groot deel vast en is voor een kleiner deel gekoppeld aan de koersontwikkeling. De koers van Apple steeg de afgelopen drie jaar met iets meer dan 100 procent.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief