Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Jacob Zeeman ook slachtoffer in Sanderink-soap – Nieuwe wet vertraagt faillissement

En verder in deze nieuwsupdate: Ikea profiteert van thuiswerkers, PostNL verhoogt winstprognose, coronacrisis kost Scotch & Soda 30 miljoen, lockdown goed voor EasyToys.

Je leest nu: Jacob Zeeman ook slachtoffer in Sanderink-soap – Nieuwe wet vertraagt faillissement

 1. Jacob Zeeman het volgende slachtoffer in Sanderink-soap

De Twentse ondernemer Gerard Sanderink is opnieuw een hooggeplaatste kwijt. Jacob Zeeman, ceo van Strukton Rail, vertrekt vanaf woensdag bij het bouwbedrijf vanwege ‘een verschil van inzicht’ met de eigenaar. Sanderink (72) neemt zijn taken tijdelijk over, meldt het FD. Daarmee vertrekt er voor de tweede keer in korte tijd een hooggeplaatste bij de spoorwegdivisie. Eind juni werd cfo Jos Kool al uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Eerder trok Sanderink dochter Centric al leeg door er 100 miljoen uit te halen en moest hij van de rechter de ontslagen ceo Pieter van der Stoel weer volledig in zijn functie terugnemen.

2. Nieuwe wet vertraagt faillissement

Crediteuren die bedrijven om opportunistische redenen failliet laten verklaren, zijn sinds gisteren de mond gesnoerd. Toen werd in de Eerste Kamer de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (Whoa) aangenomen. De Whoa bedrijven in staat om hun schulden te herstructureren voordat het tot insolventie komt. Ook kunnen bedrijven dwarsliggende schuldeisers indien nodig tot meedoen dwingen. Zo kunnen bedrijven en daarmee banen behouden worden, terwijl opportunistische crediteuren minder sterk staan in onderhandelingen

3. Ikea profiteert van thuiswerkers, ondanks sluiting

De Ingka Group, wereldwijd franchisenemer van 374 van de 424 IKEA-winkels, heeft in het afgelopen jaar in Nederland meer omgezet dan in de twaalf maanden daarvoor, meldt IKEA dinsdag. In het fiscale jaar 2020 dat tot 31 augustus liep, groeide de omzet met 3,1 procent naar 1,37 miljard euro, terwijl de vestigingen in die periode vanwege de coronacrisis zes weken gesloten waren.

4. Coronacrisis kost Scotch & Soda 30 miljoen

De eigenaar van het hippe Amsterdamse modemerk Scotch & Soda heeft miljoenen euro’s in het bedrijf gestoken om het door de coronacrisis te loodsen. Ook leende het modebedrijf miljoenen bij banken met garanties van de Nederlandse overheid, zo blijkt uit het jaarverslag. De Amerikaanse eigenaar van Scotch & Soda, investeringsmaatschappij Sun Capital, leende in twee etappes €15 mln. Een consortium Nederlandse banken verstrekte eveneens €15 mln. De banken maken gebruik van de GO-C regeling, waarbij de Nederlandse overheid garant staat voor maximaal 80% van het krediet. Het resterende risico blijft voor de banken

5. PostNL verhoogt winstprognose

PostNL verhoogt zijn verwachtingen voor de operationele winst over 2020 naar minstens 175 miljoen euro, zo laat het bedrijf dinsdag weten. Volgens CEO Herna Verhagen heeft PostNL een sterk derde kwartaal achter de rug, waardoor waarschijnlijk weer dividend uitgekeerd kan worden. Het vierde en belangrijkste kwartaal voor PostNL is vanwege de tweede golf onzekerder geworden. Het bedrijf houdt rekening met meer ziekteverzuim en lagere bestedingen tijdens de feestdagen. Dat vertroebelt ook het zicht op volgend jaar. De kwartaalcijfers van PostNL worden op 2 november bekendgemaakt.

6. Must read: Lockdown goed voor EasyToys

EasyToys-oprichter Eric Idema begon vanuit huis een online webshop in erotische artikelen. Nu is zijn bedrijf EDC Retail Europees marktleider én sponsor van FC Emmen.  Vooral de levensechte sekspoppen zijn een hit. Vóór corona verkocht de erotische webshop uit Veendam er af en toe één, zegt Idema tegen NRC. Nu ‘tientallen per maand’. De poppen zijn veruit het duurste product op de site, gemiddeld geeft een klant 60 euro uit per bestelling.  ‘Wij doen geen porno, wij verkopen geen dvd’s, daar willen we niks mee te maken hebben. We verkopen gewoon artikelen die je in de slaapkamer kunt gebruiken als verrijking van je leven, zeg maar.’

7. Koffieautomaat: Van 0 naar 3,1 miljard in 12 jaar

Joe Gebbia, Brian Chesky en Nathan Blecharczyk beleven hun variant op het cliché van krantenjongen die het schopt tot miljonair. Het bedrijf dat zij in 2008 opzetten, begon met drie luchtbedden waarmee Gebbia en Chesky hun gezamenlijke appartement in Los Angeles omtoverden tot een geïmproviseerde bed and breakfast. De reden? Een huurachterstand. Ze hadden dringend geld nodig. Twaalf jaar later zijn ze elk goed voor een persoonlijk vermogen van 3,1 miljard dollar en gaat Airbnb – voorheen Airbed and Breakfast – binnenkort naar de beurs, met een geschatte waarde van 30 miljard dollar (25,5 miljard euro). Het bedrijf hoopt 3 miljard dollar op te halen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.


Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief