Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fletcher Hotels wijkt niet van overnamepad – Voormalig Volkswagen-ceo niet vervolgd

En verder: Shoeby-baas Miek van Deursen ten einde raad, Deliveroo haalt 180 miljoen dollar op en de vermogensbelasting is 'hot topic' bij politici.

Martin Winterkorn MT
Foto: Getty Images

1. Verlieslatend Fletcher Hotels wijkt niet van overnamepad

Hotelketen Fletcher heeft het zwaar nu de bezettingsgraad de komende maanden op 25 procent ligt. Directeur Rob Hermans overweegt naar de rechter te stappen. Voor bedrijven tot 250 medewerkers zijn er veel steunmaatregelen, terwijl Fletcher (4.500 werknemers) alleen recht heeft op NOW. In de ogen van Hermans is dat concurrentievervalsing. Armlastig is het bedrijf echter niet. Gevraagd naar eerder overnameplannen antwoord Hermans tegenover Algemeen Dagblad binnenkort twee hotels over te nemen. ‘En er zullen meer deals volgen.’

2. Voormalig Volkswagen-ceo niet vervolgd voor marktmanipulatie

Martin Winterkorn, de gevallen topman van Volkswagen, wordt niet langer vervolgd voor het vermeend manipuleren van de markt. Dat heeft de Duitse rechter bepaald. De topman die moest aftreden als gevolg van de ‘sjoemeldiesels’ moet nog wel voor de rechter verschijnen vanwege andere fraude-aanklachten. De rechtbank liet weten dat zijn mogelijke straf voor niet tijdig inlichten van investeerders niet in verhouding zal staan tot de – vermoedelijk -veel zwaardere straf in de fraudezaak.

3. Deliveroo haalt 180 miljoen op, nu 7 miljard waard

Maaltijdbezorger Deliveroo heeft 180 miljoen dollar opgehaald bij bestaande investeerders, waaronder Amazon. In de nieuwe investeringsronde wordt de concurrent van Just Eat Takeway gewaardeerd op 7 miljard dollar. Het Britse bedrijf wil in de komende maanden een beursgang maken. Deliveroo is actief in twaalf landen, waaronder Nederland.

4. Shoeby-baas Miek van Deursen ten einde raad

De 230 winkels van modeketen Shoeby zijn alleen geopend als afhaalpunt voor postpakketten. Ondertussen loopt de huur door, is er een hoog ziekteverzuim, zijn de magazijnen overvol en is de volgende collectie uit China onderweg . ‘Waar laten we het? Over drie maanden kan die collectie naar de kledingbank’, zegt de wanhopige oprichter Mieke van Deursen. Haar bedrijf heeft in 2020 ‘tientallen miljoenen euro’s’ verlies geleden. Net als Fletcher Hotels komt Shoeby (1.500 medewerkers) alleen in aanmerking voor NOW-steun. Die dekt 40 procent van loonkosten, zegt de oprichter tegen de Volkskrant. Van Deursen ziet maar een oplossing. Volledige compensatie voor de voorraden. ‘De voorraad is onze levensader, die bepaalt het prijsbeleid en onze marges.’

5. Fusie Peugeot en Fiat Chrysler rond

Het Franse PSA, moederbedrijf van Peugeot, Citroën en Opel is officieel samen gegaan met het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler. Fusiebedrijf Stellantis is nu de vierde autobouwer ter wereld. Alleen Volkswagen, de combinatie Renault-Nissan-Mitsubishi en Toyota zijn groter. Stellantis krijgt zijn hoofdkantoor in Amsterdam en is momenteel zo’n 52 miljard dollar waard. De fusie werd als een noodzakelijkheid gezien om de achterstand op het gebied van elektrische auto’s in te lopen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Vermogensbelasting is hot

Argentinië voerde hem al in, het Boliviaanse parlement stemde er mee en in veel anderen denken erover na. Een vorm ‘miljonairsbelasting’ via een hogere vermogensbelasting. De discussie over vermogensbelasting kreeg de afgelopen jaar veel aandacht, onder meer door het werk van de Franse econoom Thomas Piketty. ‘Overal ter wereld dringt het besef door dat rijkdom en inkomensongelijkheid toenemen, én dat onze manier van belastingheffing niet geschikt is om dat probleem aan te pakken’, aldus David Gamage in een door Het Financieele Dagblad vertaald stuk van Bloomberg.

7. Zoom-topic: Onderaannemers PostNL gaan er ondanks drukte slechts één eurocent op vooruit

In de lockdown klikt Nederland heel wat bezorgpakketjes bij elkaar. Maar de verdiensten van pakketbezorgers zijn vaak onderwerp van discussie. Gelukkig gaat PostNL onderaannemers komende tijd beter betalen. Ze krijgen een opslag van één eurocent per pakketje. De uurtarieven gaan omhoog in 2021, maar doordat er meer pakketjes worden bezorgd zou de vergoeding per pakketje met slechts 1 cent omhoog gaan, aldus de Belangenvereniging voor Pakketdistributie. Volgens PostNL hebben onderaannemers afgelopen jaar geprofiteerd van de groeiende pakketjesmarkt. Maar FNV-woordvoerder Tuur Elzinga ziet het anders. ‘Onderaannemers worden tegen elkaar uitgespeeld, ze moeten het zo goedkoop mogelijk doen, het meeste geld blijft bij PostNL hangen en niet bij de onderaannemers en pakketbezorgers’, zegt hij tegen RTL Z.

 

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.