Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Endemol Shine komt in Franse handen – Nederlandse bedrijven vaker slachtoffer gijzelsoftware

En verder: KPN blijft bedrijf versimpelen, Louis Vuitton-eigenaar doet bod op Tiffany en ondernemersclub naar rechter om stikstofcrisis

Je leest nu: Endemol Shine komt in Franse handen – Nederlandse bedrijven vaker slachtoffer gijzelsoftware

1. Endemol Shine komt in Franse handen

Het Franse televisieproductiehuis Banijay neemt Endemol Shine over van Disney en investeerder Apollo Management. Volgens Bloomberg is er zo’n 2 miljard euro met de overname gemoeid. Endemol stond al anderhalf jaar in de etalage, maar meerdere kopers haakten af vanwege de stevige vraagprijs en forse schuldenlast van het Brits-Nederlandse bedrijf. Endemol Shine produceert bekende programma’s als Black Mirror, Temptation Island en Goede Tijden, Slechte Tijden. Banijay is in Nederland vooral bekend van Expeditie Robinson. Over enkele jaren moet de combinatie van Banijay en Endemol Shine naar de beurs worden gebracht.

2. Nederlandse bedrijven vaker slachtoffer gijzelsoftware

Nederlandse bedrijven ondervinden steeds vaker problemen met gijzelsoftware. Dat concluderen beveiligingsonderzoekers, verzekeraars en branche-organisatie MKB Nederland. Bij gijzelsoftware worden digitale bestanden ‘gekidnapt’ totdat het slachtoffer geld overmaakt. Verzekeraar Hiscox zegt dat het aantal zaken nu al 15 procent hoger ligt dan in heel 2018. Criminelen zouden gerichter te werk gaan. Waar voorheen vaak een virusmailtje aan duizenden werd verzonden, wordt nu vaker ingebroken op het netwerk van een bedrijf. ‘Als de problemen groot genoeg zijn, kunnen bedrijven zelfs failliet gaan als ze niet betalen. Dat maakt het zo interessant voor criminelen’, zegt beveiligingsonderzoeker Jornt van der Wiel tegen NOS. Bedrijven zouden regelmatig enkele tonnen tot miljoenen aan criminelen overmaken.

3. KPN blijft bedrijf versimpelen

De kersverse KPN-topman Joost Farwerck mocht afgelopen vrijdag voor het eerst de kwartaalcijfers presenteren. De omzet van het telecombedrijf daalt al elf jaar op rij, maar Farwerck heeft vertrouwen het tij te kunnen keren. ‘Maar dat gaat nog wel even duren’, aldus de CEO. ‘We zitten in een competitieve markt met veel aanbieders en op de zakelijke markt zitten we in een overgang van oude naar nieuwe diensten.’ Door kostenbesparingen en de verkoop van dochterbedrijf NLDC bleef er onder aan de streep wel meer over. De winst over het afgelopen kwartaal kwam uit op 314 miljoen euro, tegenover 94 miljoen een jaar eerder. ‘We blijven ons bedrijf versimpelen. Dat is dit kwartaal erg goed gegaan en daar gaan we mee door.’ Farwerck liet ook weten teleurgesteld te zijn over het besluit van de ondernemingsraad van XS4ALL om naar de rechter te stappen. De ondernemingsraad wil dat XS4ALL onafhankelijk blijft binnen KPN.

4. Louis Vuitton-eigenaar doet bod op Tiffany

De Franse luxegoederenproducent LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) heeft volgens ingewijden de Amerikaanse juweliersketen Tiffany een overnamebod gedaan. LVMH zoekt al tijen naar mogelijkheden om te groeien op de Amerikaanse markt. Het bod zou grofweg 120 dollar per aandeel zijn, waarmee het ongeveer een kwart boven de huidige koers ligt. LVMH is ook eigenaar van het Italiaanse juwelenhuis Bulgari en de luxe horlogemerken Hublot en TAG Heuer. Tiffany heeft nog niet op het bod gereageerd, maar zou wel adviseurs in de arm hebben genomen.

5. Ondernemersclub stappen naar rechter om stikstofcrisis

Werkgeversvoorzitters Hans de Boer (VNO-NCW) en Jacco Vonhof (MKB Nederland) stappen naar de rechter om schadevergoeding van de Staat te eisen voor de schade die ondernemers zouden hebben geleden door de stikstofcrisis. Volgens Vonhof bedraagt de economische schade al een miljard. Naast de proefprocessen trekken de ondernemersclubs ook naar het Malieveld om te protesteren onder de rijmende strijdkreet ‘Nederland op slot, politiek trek ’t vlot’. De organisaties willen een ‘realistische drempelwaarde’ voor stikstof en PFAS (een verzamelnaam voor een reeks chemische stoffen die in grond- en drinkwater) kunnen komen. De heren hebben namelijk weinig op met de stikstofnormen van ‘Stientje’, zoals zij de de D66-staatssecretaris Van Veldhoven plachten te noemen.

6. Must read: Phil Robinson (CEO Exact) over zijn leven met Parkinson

‘We hebben een beeld van ceo’s gecreëerd als een soort onaantastbare mensen, zeker in Silicon Valley’, zegt Phil Robinson in de Volkskrant. Bij de CEO van Exact werd Parkinson vastgesteld, net nadat hij had gehoord dat hij bestuursvoorzitter van het softwarebedrijf zou worden. Aanvankelijk dacht hij de functie niet te kunnen accepteren vanwege zijn ziekte. ‘Mijn angst was dat mensen zouden denken: gooi die man op de schroothoop, met zo’n ziekte kan hij zo’n baan echt niet meer aan.’ Hij nam de baan aan en na twee jaar werd Exact overgenomen door investeerder KKR. Robinson speelde open kaart met de private-equitypartij en mocht aanblijven. Inmiddels heeft hij ook het personeel ingelicht en ziet hij het als zijn missie om te vertellen over zijn ziekte.

7. Koffieautomaat: Schrijver Leon de Winter maakt magische frieten

Leon de Winter kent u allicht als schrijver van De Ruimte van Sokolov en De Hemel van Hollywood. De romancier blijkt echter ook een succesvol ondernemer. Acht jaar geleden kwam De Winter op het idee om gezondere frietjes te ontwikkelen. Samen met zijn neef, hartchirurg, begon hij aan een zoektocht naar gezondere friet. NRC doet uitgebreid verslag van deze – uiteindelijk succesvolle – speurtocht langs professoren, aardappelproducenten en investeerders. Het merk Leon en Léon komt in 660 Albert Heijn-winkels te liggen. Hoewel de frieten een stuk minder calorieën bevatten zou de hartchirurg zijn patiënten het product niet blind aanbevelen. ‘Als je hier een kilo van eet, eet je ook te veel calorieën.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief