Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

CEO Ben Smith zet druk op Air France – Hema gaat overzee met shop-in-shop-concepten

Jumbo geeft in België geen laagsteprijsgarantie, financiële sector kan binnen twee jaar niet meer zonder big data en merkstrateeg Marc Oosterhout nieuwe voorzitter SIRE

Thomas CUELHO
Je leest nu: CEO Ben Smith zet druk op Air France – Hema gaat overzee met shop-in-shop-concepten

1. CEO Ben Smith zet druk op Air France

“Bij Air France is veel werk te doen”, zei de Canadese topman Ben Smith van Air France-KLM dinsdag bij het bekend maken van de plannen van de luchtvaartcombinatie voor de komende vier jaar. “Het huidige model werkt niet.” Smith wil het financieel rendement van Air France-KLM de komende vier jaar verdubbelen en daartoe komen er meer dan 150 verbeterprojecten bij de Franse tak van het bedrijf. Air France moet volgens het FD 900 miljoen euro gaan bijdragen aan de winstgroei en KLM ‘slechts’ 250 miljoen euro.

2. Hema gaat overzee met shop-in-shop-concepten

Hema wordt met shop-in-shop-concepten actief bij bestaande foodretailers in Engeland en/of Amerika. Het warenhuisconcern is er succesvol mee in Frankrijk en brengt dat succes nu overzee, verklapte eigenaar Marcel Boekhoorn dinsdag tijdens een seminar in Ouwehands Dierenpark. “In Frankrijk lukt het ons om de verkopen per vierkante meter van 400 naar 1.100 euro te krijgen. Zonder veel logistiek en financieel gedoe, want de foodretailer heeft één leverancier en één factuurrelatie”, aldus Boekhoorn. “Dat succes brengen we nu overzee”.

3. Jumbo geeft in België geen laagsteprijsgarantie

Anders dan in Nederland geeft supermarktketen Jumbo in België geen laagsteprijsgarantie, meldt RetailNews. Ook krijgt de vierde wachtende in de rij geen gratis boodschappen. Jumbo wil bij onze zuiderburen de nadruk gaan leggen op de combinatie van een breed assortiment, goede service en lage prijzen: “We hebben gekeken hoe we zouden kunnen uitleggen dat we goedkoop zijn. We hebben het anders omschreven, maar we vinden een lage prijs nog steeds ontzettend belangrijk”, zegt CCO Colette Cloosterman-Van Eerd. Jumbo opent vandaag in Pelt zijn eerste Belgische filiaal en voor de jaarwisseling volgen er nog twee.

4. CFO’s: Financiële sector kan binnen twee jaar niet meer zonder big data

Big data worden onmisbaar in de financiële wereld. Uit de FinTech Barometer 2019 van Onguard blijkt dat 72 procent van de Nederlandse CFO’s verwacht dat de sector binnen twee jaar niet meer zonder big data kan. De financieel directeuren zetten big data op dit moment vooral in om goed onderbouwd beslissingen te nemen, voorspellende analyses te maken en om grote ongestructureerde gegevensbestanden te analyseren. Een op de drie CFO’s ziet big data daarmee ook als een bedreiging voor de werkgelegenheid.

5. Merkstrateeg Marc Oosterhout nieuwe voorzitter SIRE

Marc Oosterhout volgt Paul Kroef op als voorzitter van SIRE. De medeoprichter van het toonaangevende reclamebureau N=5 neemt voor vier jaar de voorzittersrol op zich: “Ik ben er echt trots op om de komende vier jaar het SIRE bestuur te mogen leiden”, zegt Oosterhout over zijn aanstelling. “Het is mooi te zien dat het communicatievak maatschappelijke thema’s groot kan maken om zo Nederland een beetje mooier te maken.” Alle bestuursleden van SIRE werken vier jaar belangeloos mee aan de ontwikkeling en uitvoering van campagnes over maatschappelijke onderwerpen.

6. Must read: ‘Weg met de labels millennials, babyboomers en Generatie X’

Hoogleraar Communicatie Paul Hillier gaat in The Guardian flink tekeer tegen de labels die media maar al te graag plakken op de verschillende generaties, zoals millenials, babyboomers en Generatie X. Volgens Hillier getuigt het van luiheid, want daardoor wordt er geen echte sociologische en culturele analyse gemaakt. Hij vindt dat verschillen tussen bevolkingsgroepen uiteindelijk neerkomen op sociale klasse en niet op leeftijd. Want waarin verschilt Generatie X nou echt van Generatie Y? Die labels zijn niks meer dan een marketingtrucje, stelt Hillier.

7. Tegeltjeswijsheid van Onno van de Stolpe: ‘Work hard, party hard’

Biotechbedrijf Galapagos is momenteel bijna 9 miljard euro waard op de beurs en CEO Onno van de Stolpe wilde tijdens de Quote Talks ter ere van de lancering van de nieuwe Quote 500 wel wat opvallends kwijt over zijn geschiedenis: “In Amerika gingen we eerst drinken en ’s nachts nog het lab in. Work hard, party hard.” Ondanks of misschien wel dankzij al dat harde werk tussen het drinken door, brengt beurslieveling Galapagos pas volgend jaar zijn eerste concrete product op de markt met het veelbelovende reumamedicijn Filgotinib.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief