Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Auto’s sturen data naar Chinese overheid – Air France-KLM stopt met dochter Joon

En verder: duurzame doelen blijven lastig, Tony's Chocolonely's nieuwe fabriek krijgt een Willy Wonka-gevoel en Nederlanders zijn per maand 61 uur aan online bezig op hun smartphone.

Joon Air France-KLM MT
AIRPORT FIUMICINO, ROME, ITALY - 2018/09/06: A Joon Airbus 320 landing at Rome Fiumicino airport. (Photo by Fabrizio Gandolfo/SOPA Images/LightRocket via Getty Images) Foto: Getty Images

1. Auto’s sturen data naar Chinese overheid

Elektrische auto’s van ruim tweehonderd automakers, waaronder Tesla, Volkswagen, BMW, Daimler (Mercedes-Benz), Ford, General Motors, Nissan en Mitsubishi, versturen in China in real time locatiedata naar de overheid. Dat meldt persbureau Associated Press donderdag. In veel gevallen zijn auto-eigenaren daar niet van op de hoogte.

Volgens de Chinese overheid zijn de data nodig om het verkeer te analyseren en zo de veiligheid te verbeteren, de plannen voor infrastructuur vorm te geven en subsidiefraudeurs op de sporen. Critici maken zich zorgen over de bezitters van elektrische auto’s en zeggen dat de verzamelde data veel uitgebreider zijn dan de beoogde Chinese doelen.

2. Duurzame doelen blijven lastig

Bijna driekwart van de beursgenoteerde bedrijven rept in hun bedrijfs- en duurzaamheidsverslagen over de Sustainable Development Goals, maar het in praktijk brengen ervan blijkt lastig, blijkt uit onderzoek van accountants- en advieskantoor PwC onder 729 beursgenoteerde bedrijven in 21 landen, waaronder veertig in Nederland.

3. Tony and the Chocolate Factory

Tony’s Chocolonely gaat op de grens van Amsterdam en Zaanstad een chocoladefabriek annex pretpark bouwen – compleet met achtbaan. Die moet straks een half miljoen bezoekers per jaar trekken. ‘Je moet er een Willy Wonka-gevoel krijgen’, zegt topman Henk Jan Beltman. Het pand krijgt een openbaar karakter met een Tony’s-winkel, restaurants, sportfaciliteiten en flexplekken voor organisaties die een maatschappelijke impact willen hebben. De omliggende grond wordt een publiek toegankelijk park.

4. Air France-KLM stopt met dochter Joon

De nieuwe topman van luchtvaartcombinatie Air France-KLM, Ben Smith, wil volgens de Franse krant Le Figaro stoppen met de Air France-dochter Joon. De budgetdochter van Air France werd anderhalf jaar geleden opgericht onder de vorige topman Jean-Marc Janaillac en begon eind vorig jaar met de eerste vluchten. Het bedrijf wilde zich richten op een jongere doelgroep en moest door lagere productiekosten beter kunnen concurreren met andere luchtvaartmaatschappijen dan Air France. Volgens Le Figaro ziet de nieuwe topman van Air France-KLM echter geen toekomst meer in het bedrijfsmodel van Joon.

5. Manager van de dag: Alan Jope (nieuwe CEO Unilever)

Unilever heeft donderdag bekend gemaakt dat Alan Jope met ingang van 1 januari 2019 de nieuwe CEO zal zijn van Unilever. Hij volgt Paul Polman op, die de functie sinds 2009 vervulde en na zijn aftreden nog zes maanden actief zal zijn in de transitieperiode. Jope is sinds 2014 president Beauty & Personal Care en is sinds 2011 lid van het executive committee. Hij werkt al sinds 1985 bij Unilever, waar hij begon als graduate marketing trainee.

6. Tweet van de dag:

7. Koffieautomaat: 61 uur online

Nederlanders zijn per maand 61 uur aan online bezig op hun smartphone. Dat was in 2016 nog zo’n veertig uur per maand, schrijft de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Van de 61 uur per maand wordt 26 uur doorgebracht op Facebook en Google, blijkt uit het rapport Trends in internetgebruik 2018. Maandelijks bezoeken gebruikers ongeveer drie uur apps en sites voor online winkelen. Bol.com en AliExpress zijn daarbij de meestgebruikte winkels.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief