Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Annet Aris meest invloedrijke zakenvrouw – Rutte wil met topmannen op tv

En verder: Unilever-topman bezorgd om 'purpose washing', FBI onderzoekt Deutsche Bank (en Donald Trump) en de voors en tegens van de Eneco-kopers.

1. Annet Aris meest invloedrijke zakenvrouw

Annet Aris is de nieuwe nummer 1 in de Management Scope Top-100 Corporate Vrouwen. Zij stond vorig jaar op nummer 2 en wisselt nu van plaats met Petri Hofsté. De 60-jarige Aris bekroont met de toppositie haar indrukwekkende opmars van de afgelopen jaren. In 2017 stond ze nog op plek 9, steeg in 2018 naar plek 2 en claimt nu de hoogste trede. Aris is bij INSEAD senior affiliate professor of strategy, gespecialiseerd in digitale transformatie. Momenteel houdt ze toezicht bij ASML, Rabobank, Randstad en de Duitse heftruckfabrikant Jungheinrich. Het gaat in de Top-100 Corporate Vrouwen niet om de machtigste vrouwen, maar om de meest invloedrijkste vrouwen.

2. Unilever-topman bezorgd om ‘purpose washing’

Volgens Unilever-topman Alan Jope raken mensen langzamerhand hun vertrouwen kwijt in de geloofwaardigheid van reclame. De grote zorg die hij uitsprak op het Festival of Creativity in Cannes (en opgetekend door Adformatie), is dat adverteerders hun geloofwaardigheid aan het verliezen zijn omdat ze in campagnes beloven de wereld te zullen verbeteren, om vervolgens te verzuimen echt actie te ondernemen. “Purpose washing begint onze industrie te besmetten”, aldus Jope. “Het vervuilt purpose. Het brengt de goede bedoeling om problemen aan te pakken in gevaar. En erger nog, het gevaar dreigt dat purpose washing het vertrouwen in adverteerders verder vernietigd en van dat vertrouwen was er al niet zo heel veel.”

3. Annette Reijersen is Communicatievrouw van 2019

Annette Reijersen van Buuren is door Logeion verkozen tot Communicatievrouw van 2019. Ze is momenteel manager Merk, Marketing & Communicatie bij Stichting CPNB en wordt geroemd vanwege haar focus voor het terugbrengen van zeventien naar zeven merken/labels en het ‘data-driven’ werken resulteren in aantoonbare, indrukwekkende resultaten. “Als een bevlogen hovenier heeft Annette gewerkt aan de ombouw van de Stichting CPNB, het marketing- en communicatiebureau van de Nederlandse boekenbranche”, aldus juryvoorzitter Noud Bex. “Ze heeft gesnoeid, gezaaid en water gegeven.” Stefan Meershoek, marketing- en communicatieadviseur bij PGGM, is verkozen tot het CommunicatieTalent van 2019.

4. Nissan helpt Waymo met zelfrijdende auto’s

Renault, Nissan en Mitsubishi gaan samenwerken met Waymo, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. De overeenkomst betekent niet dat de bedrijven samen vierwielers gaan fabriceren, maar enkel het bestuderen van kansen op de Franse en Japanse markt en onderzoek naar wettelijke en veiligheidsgerelateerde zaken. Volgens Renault moet de deal met Waymo ‘de sterke punten van de partijen samen te brengen en om kennis uit te breiden’. Waymo, onderdeel van Alphabet (het moederbedrijf van Google), ging al eerder de samenwerking aan met Fiat Chrysler en Jaguar Land Rover.

5. FBI onderzoekt Deutsche Bank (en Donald Trump)

De FBI is een onderzoek gestart naar mogelijke criminele activiteiten bij Deutsche Bank, schrijft de New York Times. In het onderzoek zou onder meer worden gekeken naar het optreden van de Duitse bank bij meldingen door werknemers van mogelijk verdachte transacties. Waaronder overboekingen van de Amerikaanse president Donald Trump en diens schoonzoon en Jared Kushner. Het onderzoek naar Deutsche Bank is onderdeel van een groter onderzoek naar verdachte geldstromen in het financiële systeem in de Verenigde Staten.

6. Must-read: de voors en tegens van de Eneco-kopers

De verkoop van Eneco is ophanden. Het energiebedrijf moet zo’n drie miljard euro opleveren voor de 44 gemeentelijke aandeelhouders, maar wie is de ‘beste’ koper? Het Financieele Dagblad ontleedt de vier potentieel nieuwe eigenaren (Shell & PGGM, Enel & APG, Mitsubishi en Macquarie) en wat blijkt: bij elke Eneco-koper valt een kanttekening te plaatsen. Want de koper moet voldoen aan strenge eigen. Zo moet het groene karakter worden behouden en moeten er toezeggingen worden gedaan over werkgelegenheid.

7. Koffieautomaat: Rutte wil met topmannen en -vrouwen op tv

Premier Mark Rutte wil in debat met de Nederlandse ceo’s van grote bedrijven over zijn eis dat de lonen van hun werknemers fors omhoog moet. Het tv-programma Pauw heeft dat voorgesteld en de VVD-topman heeft er wel oren naar. “Het is een initiatief vanuit Pauw om dat te organiseren, ik heb gezegd dat ik daar graag toe bereid ben”, zegt Rutte tegen De Telegraaf. Met welke bestuursvoorzitter hij in debat wil over de beoogde loonstijging, maakt hij echter niet duidelijk. “We hebben er 25 op de AEX genoteerd staan, wat mij betreft komen ze allemaal.”

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland. En vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief