Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom WhatsApp-oprichter Acton bij Facebook vertrok – KPN wil reclame op maat voor tv-kijker

Plus: Vaders krijgen langer betaald ouderschapsverlof, rente in VS omhoog en Daimler-topman eerder weg.

Brian Acton, oprichter Whatsapp, over zijn vertrek bij Facebook Getty Images
Je leest nu: Waarom WhatsApp-oprichter Acton bij Facebook vertrok – KPN wil reclame op maat voor tv-kijker

1. WhatsApp-oprichter Brian Acton: ‘Ik verkocht de privacy van mijn gebruikers’

Medeoprichter Brian Acton van WhatsApp vertelt voor het eerst waarom hij bij Facebook vertrok. Acton, die samen met Jan Koum WhatsApp oprichtte en in  2014 verkocht aan Facebook voor 22 miljard dollar, vertrok eind 2017 bij het sociaal netwerk. Door zijn vroegtijdig vertrek, liep hij ongeveer 850 miljoen dollar mis.
In een uitgebreid interview met Forbes – vroegtijdig vrijgegeven vanwege het nieuws dat ook de oprichters van Instagram bij Facebook zijn vertrokken – vertelt Acton over zijn frustraties. Acton wilde Whatsapp altijd vrij van advertenties houden en de data van de gebruiker beschermen, iets waarvan hij dacht dat hij en Koum dat hadden gewaarborgd bij de overname. Echter, Facbooks oprichter Mark Zuckerberg zocht de afgelopen jaren naarstig naar een manier om de data afkomstig van de berichtenservice toch te gebruiken om adverteerders te kunnen helpen. Acton kijkt bitter terug op zijn tijd bij Facebook, maar erkent ook zijn eigen fout: ‘Ik verkocht de privacy van mijn gebruikers. Ik maakte een keus en sloot een compromis. En met die wetenschap moet ik elke dag leven.’

2. KPN gaat kijkers ‘reclame op maat’ bieden

Telecombedrijf KPN gaat samen met televisiezenders kijkers reclame op maat bieden. Gepersonaliseerde advertenties zijn op internet de gewoonste zaak van de wereld, maar in de tv-wereld nog ongebruikelijk. Voorlopig gaat het om data die KPN heeft van de abonnees zoals leeftijd, gezinssamenstelling, postcode, kijkgedrag enzovoort. Voor de televisiezenders zou het een mogelijkheid zijn om hogere prijzen te vragen voor advertentieblokken omdat ze adverteerders echt inzicht kunnen geven in wie er kijkt. Nu wordt er alleen nog afgerekend op aantallen kijkers.

3. Vaderschapsverlof nu naar vijf dagen

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het plan om het vaderschapsverlof te verlengen van twee naar vijf dagen. Dat betekent dat vaders vanaf 2019 vijf dagen betaald vrij krijgen na de geboorte van hun kind. In 2020 krijgen de vaders ook de mogelijkheid om nog vijf weken ouderschapsverlof op te nemen tegen 70 procent van hun loon, meldt het Financieele Dagblad.

4. Tegen de zin van Trump gaat de rente in de VS toch omhoog

Fed-voorzitter Jerome Powell heeft aangekondigd het rentetarief in de Verenigde Staten te verhogen van 2 tot 2,25 procent. De renteverhoging is volgens het stelsel van Amerikaanse centrale banken nodig om de inflatie te beteugelen. Powell gaat daarmee in tegen de wens van president Donald Trump die de rente graag laag houdt. De lage rente heeft de afgelopen tien jaar geholpen de Amerikaanse economie op gang te jagen na de crisis, maar ook gezorgd voor recordkoersen op de beurzen. Sommige economen vrezen dat er nieuwe zeepbellen zijn ontstaan. Niet alleen op de beurs, maar ook op de huizenmarkt. Powell deelt naar eigen zeggen die vrees niet, maar vond een renteverhoging vanwege het inflatiegevaar toch nodig.

5. Manager van de dag: Dieter Zetsche (Daimler)

CEO Dieter Zetsche (65) neemt vervroegd afscheid. Zetsche stond 12 jaar aan het roer van Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes. Oorspronkelijk zou hij nog tot 2021 blijven zitten, maar nu maakt hij plaats voor de Zweed Ola Källenius. Källenius wordt geacht beter geoccupeerd te zijn om leiding te geven aan het bedrijf dat grote stappen moet gaan zetten op het gebied van zelfstandig en elektrisch rijden. Zetsche blijft actief bij Daimler en zal in 2021 toetreden tot de raad van commissarissen.

6. Tweet van de dag: Slap in the face

7. Koffieautomaat: Avocado’s zijn uit, paddenstoelen in

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief