Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Krein Bons (CEO VanHaren)

Bijna 7 miljoen paar schoenen gingen in 2017 bij VanHaren over de toonbank. Een nieuw record en weer een jaar van groei voor de schoenenwinkel. De komende periode wil VanHaren elf vestigingen in België openen, een profiel van CEO Krein Bons.

Krein Bons, CEO, VanHaren
Foto: Youtube

Een economische crisis en sterke concurrentie van online winkels: waar de schoenenbranche het zwaar heeft, doet VanHaren het al jaren goed. Ketens als Bristol en de Schoenenreus verdwenen van het toneel, VanHaren groeit gestaag door.

Na een studie HBO rechten en verschillende functies in de retail wordt Krein Bons in 1997 de CEO van VanHaren. VanHaren is een van oorsprong Waalwijks familiebedrijf en sinds de jaren ’80 in handen van de Duitse Deichmann groep, de grootste schoenenverkoper van Europa. Volgens Bons heeft VanHaren nog altijd de sfeer van een familiebedrijf. En dat is ook een belangrijke groeifactor geweest. ‘Het voordeel dat wij hebben, is dat we een familiebedrijf zijn dat altijd zuinig is’, vertelde hij aan BNR. De CEO is van mening dat je altijd moet investeren, maar wel op het juiste moment. ‘Je moet het dak repareren wanneer de zon schijnt en niet wanneer het gaat regenen’.

Medewerkers

Een ander belangrijk ingrediënt voor succes is volgens Bons het personeel. ‘Medewerkers worden vaak nog gezien als een kostenpost. Medewerkers kosten inderdaad geld, maar ze zijn ook de beste investering die je kunt doen’, stelt Bons in een interview met Franchiseplus. In 2014 werd de schoenenketen benoemd tot beste werkgever in de retail. Het bedrijf scoorde goed op het vertrouwen in de leiding en de betrokkenheid bij de organisatie. ‘Het gaat om de kleine dingen: een telefoontje, taart of een leuke motiverende mail, gewoon een persoonlijke vorm van aandacht’, reageerde Bons in Schoenvisie.

Drie ochtenden per week bezoekt Bons verschillende vestigingen van VanHaren. Daar drinkt hij thee en gaat hij met de medewerkers in gesprek. ‘We praten dan niet over cijfers of over de leidinggevenden, maar over wat ze leuk vinden aan hun werk. En waarom ze graag bij ons aan de slag zijn’, vertelt hij aan RTLZ.

Online

De schoenketen heeft ook een sterke online strategie. Consumenten kunnen schoenen online bestellen en laten bezorgen of ze in de winkel ophalen. Bovendien ziet Bons webshops als Zalando of Wehkamp niet als concurrentie. Van Haren werkt bijvoorbeeld samen met Wehkamp. De webwinkel koopt schoenen op bij VanHaren en verkoopt deze zelf. Volgens Bons hebben deze samenwerkingen de toekomst. ‘Ik denk niet dat je moet kijken hoe je de concurrentie met Amazon of eBay moet aangaan. Dat zijn hele andere partijen. We kunnen in Nederland, met onze kleine infrastructuur, het verschil wel maken door samen te werken’, zegt hij tegen BNR.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel Bons beseft dat technologie ondersteunend kan zijn, waarschuwt hij er in Franchiseplus voor om medewerkers niet uit het oog te verliezen: ‘Het zijn de medewerkers die tussen het bedrijf en de consumenten in staan. Zij maken het verschil, ook online.’ De fysieke winkel is volgens de CEO niet dood. ‘De conversie in winkels is altijd nog hoger dan die van online’, zei hij op Emerce eRetail.

Groei

Met ruim zes procent groeide de omzet van VanHaren vorig jaar naar 190 miljoen euro. In 2017 opende de schoenenketen de eerste vijf winkels en een online shop in België. ‘Onze doelstelling is om VanHaren de komende jaren in heel België te vestigen. In lijn hiermee gaan we in 2019 ook een eerste stap zetten in Wallonië. We hebben veel vertrouwen in de toekomst’, laat Bons in een persbericht weten. Daarnaast opent Van Haren dit jaar ook drie winkels in Nederland, waaronder een winkel van 800m2 in Utrecht.