Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

In het nieuws: Jean-Marc Janaillac (Air France-KLM)

Na Transavia lijkt nu ook een staking bij Air France ophanden. Donderdag legt een deel van de piloten het werk neer. Topman Jean-Marc Janaillac (64) noemt de eisen van de piloten niet in verhouding met de positie waar het bedrijf zich in bevindt. Een profiel.

Saillaint detail van de benoeming van Fransman Jean-Marc Janaillac als CEO van Air France-KLM in mei 2016, is dat hij een vriendje en vertrouweling is van de Franse president Hollande. Ze studeerden jarenlang samen, eerst aan de École des hautes études commerciales de Paris (HEC) en daarna aan de bestuurdersopleiding École Nationale d’Administration (ENA). Toen Janaillic eenmaal aan het roer stond van de luchtvaartmaatschappij, grapten Franse media over ‘un Hollandais’ aan de stuurknuppel. Achtergrond Janaillac komt uit de toerismesector, waar hij in directie- en bestuursfuncties voor verschillende bedrijven werkte. Zo was hij onder andere hoofd van de Franse VVV in New York, CEO van Maeva tourism group en voorzitter van het Paris Convention and Visitors bureau. Tot 2012 werkte hij als CEO van RATP, een groot vervoersbedrijf in Frankrijk waar ook Connexxion onder valt. Daarnaast was hij bestuursvoorzitter van Transdev, een groot vervoerdersbedrijf dat we in Nederland kennen van ‘Connexion’. Vrije tijd Vier keer per week traint Janaillac met een personal trainer in zijn eigen appartement in het vijfde arrondissement van Parijs. Op die manier kan hij de werkdruk ook beter aan, schrijft het Franse Capital. Daarnaast gaat hij eenmaal per maand terug naar zijn ouderlijk huis. Om even ‘op adem te komen’ en de rozen te verzorgen. Staat hij niet in de tuin, dan leest hij graag dikke boeken, onder andere ‘The Infinite Comedy’ van David Foster Wallace. Boost De Fransman heeft goed nieuws de volgende keer dat hij thuiskomt: zijn plannen voor een nieuwe budgetmaatschappij –onder de werknaam Boost- zijn goedgekeurd door de piloten. Maximaal 28 vliegtuigen van Air France-KLM zullen voor Boost worden ingezet, dat is 10 procent van de totale vloot. De piloten gaan hetzelfde verdienen en krijgen luxe arbeidsvoorwaarden, maar zullen een iets hogere arbeidsproductie (1,5%) moeten laten zien. Het cabinepersoneel zal minder verdienen, maar krijgt een contract van vijf jaar. Getty
Je leest nu: In het nieuws: Jean-Marc Janaillac (Air France-KLM)

Saillant detail van de benoeming van Fransman Jean-Marc Janaillac als CEO van Air France-KLM in mei 2016, is dat hij een vriendje en vertrouweling is van de Franse president Hollande. Ze studeerden jarenlang samen, eerst aan de École des hautes études commerciales de Paris (HEC) en daarna aan de bestuurdersopleiding École Nationale d’Administration (ENA). Toen Janaillic eenmaal aan het roer stond van de luchtvaartmaatschappij, grapten Franse media over ‘un Hollandais’ aan de stuurknuppel.

Achtergrond

Janaillac komt uit de toeristensector, waar hij in directie- en bestuursfuncties voor verschillende bedrijven werkte. Zo was hij onder andere hoofd van de Franse VVV in New York, CEO van Maeva tourism group en voorzitter van het Paris Convention and Visitors bureau. Tot 2012 werkte hij als CEO van RATP, een groot vervoersbedrijf in Frankrijk waar ook Connexxion onder valt. Daarnaast was hij bestuursvoorzitter van Transdev, een groot vervoerdersbedrijf dat we in Nederland kennen van ‘Connexion’.

Vier keer per week traint Janaillac met een personal trainer in zijn eigen appartement in het vijfde arrondissement van Parijs. Op die manier kan hij de werkdruk beter aan, schrijft het Franse Capital. Hij gaat eenmaal per maand terug naar zijn ouderlijk huis. Om even ‘op adem te komen’ en de rozen te verzorgen. Staat hij niet in de tuin, dan leest hij graag dikke boeken, onder andere ‘The Infinite Comedy’ van David Foster Wallace.

Boost

In juli 2017 kondigde de Fransman goed nieuws aan: zijn plannen voor een nieuwe budgetmaatschappij –onder de werknaam Boost- zijn goedgekeurd door de piloten. Maximaal 28 vliegtuigen van Air France-KLM zullen voor Boost worden ingezet, dat is 10 procent van de totale vloot. De piloten gaan hetzelfde verdienen en krijgen luxe arbeidsvoorwaarden, maar zullen een iets hogere arbeidsproductie (1,5 procent) moeten laten zien. Het cabinepersoneel zal minder verdienen, maar krijgt een contract van vijf jaar.

De verminderde financiële compensatie schoot bij veel personeel in het verkeerde keelgat. Tien verschillende vakbonden, van onder meer piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel, eisen een loonsverhoging van 6 procent. De piloten eisen zelfs 10 procent meer geld, terwijl Air France niet verder wil gaan dan 4 procent. Een staking voor twee dagen lijkt moeilijk meer af te wenden.