Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Bram Schot (CMO Audi)

Nederlander Bram Schot (56) is de nieuwe marketing- en verkoopdirecteur bij Audi. Het geplaagde automerk gooit het bestuur om en vervangt vier van de zeven bestuursleden. Een profiel van de nieuwe CMO.

Bram Schot houdt van auto’s. Hij startte zijn carrière bij DaimlerChrysler Nederland, waar hij opklom tot CEO in 2003. Na drie jaar stapte hij over naar dezelfde functie bij DaimlerChrysler Italië, waar hij de eerste niet-Duitse CEO was. Ook hier bleef hij drie jaar zitten. Volkswagen Sinds 2011 werkt Schot in een managementfunctie voor de bestelwagendivisie van Volkswagen. In een interview met TTM zei Schot over de nieuwe automodellen: ‘Wat betreft design evolutie, geen revolutie.’ Hiermee doelde hij op het lichtelijk vernieuwde uiterlijk van de auto’s, maar de wezenlijke verschillen zaten in de nieuwe onderdelen. Hij gelooft in hard werken, niet alleen als de cijfers minder goed zijn. Maar juist als de cijfers goed zijn. ‘Leider blijven is niet makkelijk. Je houdt je klanten alleen tevreden met heel goede auto’s. Hard werken, niet achterover leunen.’ Daarnaast was hij bij de bestelwagendivisie veel bezig met het elektrisch maken van de busjes. Nieuwe directie Schot wordt nu binnengehaald bij de dochteronderneming van Volkswagen, Audi. Daar gaat hij vanaf 1 september aan de slag als de nieuwe marketing- en verkoopdirecteur. Vier van de totaal zeven bestuursleden van Audi worden vervangen, waaronder het personeelshoofd, de productiechef en de CFO. Dat zou komen door de slechte prestaties van afgelopen tijd. Nieuwe bestuursleden waarmee Schot gaat samenwerken zijn Alexander Seitz, Wendelin Göbel en Peter Kössler. Schandalen Matthias Muller, topman van Volkswagen, benadrukte de moeilijke periode van Audi en wil dat de nieuwe bestuursleden gaan werken aan digitalisering en de mobiliteitsdiensten. Muller spreekt niet over het dieselschandaal of de kartelvorming waarbij Audi vermoedelijk betrokken was, maar dit had wel effect op de cijfers en de reputatie van het autoconcern. Naar de betrokkenheid van Audi bij de kartelvorming loopt momenteel nog een onderzoek door de Europese Commissie.
BERLIN, GERMANY - JULY 24: A Audi car parks on July 24, 2017 in Berlin, Germany. Germany's biggest car companies VW, Audi, Porsche, BMW and Daimler are being investigated on suspicion of operating a secret technology cartel. (Photo by Steffi Loos/Getty Images) Foto: Getty

Bram Schot houdt van auto’s. Hij startte zijn carrière bij DaimlerChrysler Nederland, waar hij opklom tot CEO in 2003. Na drie jaar stapte hij over naar dezelfde functie bij DaimlerChrysler Italië, waar hij de eerste niet-Duitse CEO was. Ook hier bleef hij drie jaar zitten.

Volkswagen

Sinds 2011 werkt Schot in een managementfunctie voor de bestelwagendivisie van Volkswagen. In een interview met TTM zei Schot over de nieuwe automodellen: ‘Wat betreft design evolutie, geen revolutie.’ Hiermee doelde hij op het lichtelijk vernieuwde uiterlijk van de auto’s, maar de wezenlijke verschillen zaten in de nieuwe onderdelen. Hij gelooft in hard werken, niet alleen als de cijfers minder goed zijn. Maar juist als de cijfers goed zijn. ‘Leider blijven is niet makkelijk. Je houdt je klanten alleen tevreden met heel goede auto’s. Hard werken, niet achterover leunen.’ Daarnaast was hij bij de bestelwagendivisie veel bezig met het elektrisch maken van de busjes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwe directie

Schot wordt nu binnengehaald bij de dochteronderneming van Volkswagen, Audi. Daar gaat hij vanaf 1 september aan de slag als de nieuwe marketing- en verkoopdirecteur. Vier van de totaal zeven bestuursleden van Audi worden vervangen, waaronder het personeelshoofd, de productiechef en de CFO. Dat zou komen door de slechte prestaties van afgelopen tijd. Nieuwe bestuursleden waarmee Schot gaat samenwerken zijn Alexander Seitz, Wendelin Göbel en Peter Kössler.

Schandalen

Matthias Muller, topman van Volkswagen, benadrukte de moeilijke periode van Audi en wil dat de nieuwe bestuursleden gaan werken aan digitalisering en de mobiliteitsdiensten. Muller spreekt niet over het dieselschandaal of de kartelvorming waarbij Audi vermoedelijk betrokken was, maar dit had wel effect op de cijfers en de reputatie van het autoconcern. Naar de betrokkenheid van Audi bij de kartelvorming loopt momenteel nog een onderzoek door de Europese Commissie.