Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Niemand is veilig voor disruptie’

In zijn boek The Disruptors' Feast schetst Frits van Paasschen vanuit zijn persoonlijke ervaring hoe onder meer digitale technologie, urbanisatie en business-disruptie zowel kansen opleveren als een bedreiging vormen in de wereldeconomie.

attends The American Express Publishing Luxury Summit 2013 at St. Regis Monarch Beach Resort on April 23, 2013 in Dana Point, California.

Hoe kunnen we voorkomen dat we worden verslonden door de huidige snel veranderende wereldeconomie? Zo luidt de ondertitel van het boek The Disruptors’ Feast geschreven door Frits van Paasschen. Van Paasschen is voormalig ceo van de internationale luxe hotelketen Starwood, en werkte eerder in topposities bij onder meer Coors Brewing Company en Nike. Momenteel werkt hij als strategisch adviseur en heeft hij commissariaten bij diverse bedrijven. Voor zijn werk bereisde hij meer dan honderd landen.

In The Disruptors’ Feast schetst hij vanuit zijn persoonlijke ervaring hoe onder meer digitale technologie, urbanisatie en business-disruptie zowel kansen opleveren als een bedreiging vormen in de wereldeconomie.

Voor wie heeft u dit boek geschreven?

‘Mijn hoofddoelgroep zijn de high potentials, mensen tussen 25 en 35 die ik gewoonlijk meenam op mijn reizen. Na afloop zeiden ze altijd dat ze een andere kijk op de wereld hadden. Die ervaring probeer ik met dit boek ook aan anderen te geven.’

Niemand is veilig voor disruptie, schrijft u.

‘Digitale technologie heeft een algemeen doel, de mogelijkheid om informatie te bewaren, te delen en te manipuleren heeft bijna in iedere menselijke activiteit of type industrie waarde, dus bijna alles wordt door de digitale vernieuwing beïnvloed.’

‘Als je bijvoorbeeld duizend hotels hebt, dan is het moeilijk voor iemand om morgen ook duizend hotels te bouwen. Maar als je een digitaal netwerk hebt, dan kun je op een miljoen plekken groeien, zoals booking.com bijvoorbeeld doet. Daarom is disruptie zo’n kracht in business, maar ook in het sociale en het politieke leven, niemand is veilig voor disruptie.’

Hoe kunnen individuen of global companies de global change bijbenen?

Mensen die vroeger het minst voorop liepen, leefden het meest geïsoleerd. Degenen die op het kruispunt woonden waar alles gebeurde, waren het meest succesvol. In het boek noem ik dat ‘living on the crossroads’. De beste beslissingen in business worden gemaakt door mensen die dezelfde doelen en waarden delen maar andere perspectieven en achtergronden hebben.’

‘Mensen die meerdere competenties hebben, hebben een betere kans om mee te gaan in verandering. Daarnaast is er het kruispunt tussen oud en nieuw. Niemand heeft twintig jaar social media ervaring, dus als je jong bent heb je een groot voordeel, maar oude competenties doen er nog steeds toe: hoe behandel je een klant, hoe werkt business, hoe leid je een organisatie. Wie er gaat winnen in deze snel veranderende wereld zijn degenen die zaken op nieuwe en verschillende manieren aanpakken, zij staan op die kruispunten.’

 Wat is uw belangrijkste advies?

‘Wie denkt dat hij niet wordt bedreigd door disruptie, houdt zichzelf voor de gek. Wees sceptisch ten opzichte van je persoonlijke meningen. Mensen en bedrijven die blijven focussen op hun hoofddoel, zullen blijven innoveren en zullen overleven.’

‘Dus heb niet als doel CEO te worden, maar als doel te leren en jezelf uit te dagen. Wie een bedrijf heeft zou niet als doel moeten hebben de winst te verdubbelen, het doel zou moeten zijn te excelleren in waar het bedrijf voor staat. Als je je focust op dat kerndoel en je blijft problemen oplossen dan kom je ergens, wat je misschien niet had kunnen voorspellen met een strategieplan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Frits van Paasschen is auteur van het boek The Disruptors’ Feast, how to avoid being devoured in todays rapidly changing economy. Meer informatie op http://fritsvanpaasschen.com

Lees meer over Frits van Paasschen in het juninummer van Management Team: Wereldmanagers.