Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nalatigheid, daar kan ik slecht tegen’

Evelyn Higler is storemanager bij Ikea Haarlem: het enige filiaal ter wereld met twee storemanagers in een duobaan. “Twee kapiteins op een schip kan prima.”

Uniek “Twee storemanagers op één filiaal, dat is uniek binnen Ikea. Ik werk vier dagen per week, mijn collega Michael vijf dagen, en we zijn 66 uur per week open. Normaal heeft een Ikea-winkel een storemanager en een deputy, maar in de praktijk heeft zo’n plaatsvervanger een gelijkwaardige rol. Wat is dan logischer dan samen de zaak leiden? Het is vooral een kwestie van functiebenaming.”


Kapiteins “Twee kapiteins op een schip kan prima. Voor onze medewerkers zijn we één storemanager die ze kunnen aanspreken. Je ziet dat de ene helft van het personeel naar Michael trekt en de andere helft naar mij. In de dagelijkse gang van zaken doet ieder wat op zijn weg komt; daar moet je elkaar in vertrouwen. Daarnaast hebben we een aantal taken verdeeld. Strategische beslissingen nemen we samen. We zijn het niet altijd eens, maar dan overleggen we en komt er vanzelf een weloverwogen besluit uitrollen.”


Ikea Way “Ikea heeft zijn eigen filosofie, de Ikea Way. Klinkt heftig, maar het gaat om dingen als kostenbewustzijn, flexibiliteit, vrijheid én het uitgangspunt dat we samen één zijn. Daarom loopt bij Ikea iedereen in het geel, ik ook – mijn mantelpakjes uit mijn vorige baan hangen op zolder. Dat we dezelfde kleding dragen, straalt uit dat we samen de klus moeten klaren, dat iedereen even belangrijk is. Als het topdrukte is, trekt de financieel directeur ook een geel overhemd aan en helpt hij mee in de winkel.”


Kostenbewustzijn “Kostenbewustzijn is leidend bij Ikea. Alles wat je doet heeft invloed op de prijs, dus iedereen moet kijken hoe iets beter, slimmer kan. Onze producten moeten elk jaar een paar procent goedkoper in de winkel liggen. Een van de grote angsten van oprichter Ingvar Kamprad is dat Ikea dat kostenbewustzijn verliest, doordat we te groot worden. Het is een onderwerp waarmee we continu bezig zijn. Hoe kun je groeien zonder dat de bedrijfsprocessen steeds complexer worden?”


Ondernemer “Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader was aannemer, mijn moeder controller. Ik heb van jongs af aan geleerd dat je zelf iets van het leven moet maken. Nu heb ik mijn eigen winkel. Ik ben ook een soort ondernemer. Maar ik kan terugvallen op het uitgebreide netwerk van Ikea.”


Target “Als storemanager heb je bij Ikea eigenlijk maar één target: de omzet. Daarbinnen heb ik veel vrijheid. Ons doel voor de komende drie jaar is deze winkel goed neerzetten. Zo’n winkel opzetten is een waanzinnige job, een unieke ervaring. We hebben 370 mensen aangenomen, een nieuwe winkel gebouwd. Het is een hele kluif om zo’n grote groep mensen zich thuis te laten voelen.”


Eenvoud “Ik ben gevoelig voor eenvoud. Een ingewikkelde en dure oplossing voor een probleem kan eigenlijk al niet goed zijn. De truc is om met zo min mogelijk middelen zo goed mogelijk resultaat te halen. Dat vereist creatief denken, en dat ligt me wel. Wat dat betreft ben ik goed op mijn plaats bij Ikea.”


Resultaatgericht “Ik ben enorm resultaatgericht, maar alleen op resultaten sturen, daar voel ik me niet gelukkig bij. Ik heb twee keer in mijn loopbaan in een diep dal gezeten omdat ik te veel met resultaten bezig was. Ik liep mezelf voorbij, joeg andere mensen op. Dat werkt niet. Mensen willen een luisterend oor. Ze boeken betere resultaten als je af en toe een stapje terug doet en vraagt hoe de zaken ervoor staan.”


Roll call “We beginnen elke dag met een roll call. Om kwart over negen halen we alle leidinggevenden voor tien minuten bij elkaar. We bespreken de omzet van de vorige dag, hoe we de komende dag gaan aanpakken. We proberen zo kort en zo min mogelijk te overleggen. We werken met heel korte lijnen, dan kan dat.”


Woest “Nalatigheid, daar kan ik slecht tegen. Daar spreek ik mijn medewerkers direct op aan. Dan vraag ik ze waar ze mee bezig zijn, en waarom. Vaak blijkt dat ze nog te weinig kennis hebben, of lijden aan zelfonderschatting. Daar kan ik woest om worden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Evelyn Higler (31)

> Studeerde internationaal management aan de HES in Amsterdam.
> Kwam via een vakantiebaantje terecht bij DHZ-groothandel Fetim, waar ze vijf jaar werkte.
> Ging in 2000 aan de slag bij Ikea in Utrecht. Is sinds vorig jaar storemanager van de begin dit jaar geopende Ikea-winkel in Haarlem.
> Is getrouwd, heeft een dochter van twee en is zwanger van een tweede kind.
> Besteedt haar vrije tijd aan bezoek van vrienden en familie en klussen in haar oude huis.