Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MT Verkiezingen: Wie was de topman of topvrouw van 2018?

2018 was een mooi jaar. Maar wie heeft het nou echt het beste gedaan? Wie mag zich de topman of topvrouw van 2018 noemen?

MT Verkiezingen Topman van het jaar 2018
Je leest nu: MT Verkiezingen: Wie was de topman of topvrouw van 2018?

De genomineerden voor topman of topvrouw van het jaar:

 

Ben van Beurden (CEO Shell)

Ligt Shell eerder onder vuur vanwege een milieuonvriendelijk imago. In 2018 worden alle zeilen bijgezet om dit te veranderen. In januari meldt Ben van Beurden in een interview met de FT dat Shell een deel van de groei gaat halen uit schaliegas. Gedurende het jaar herhaalt Van Beurden de boodschap in verschillende vormen. Zo zegt hij tijdens een bijeenkomst in Houston dat dee ambitie van Shell om de uitstoot van schadelijke broeikasgassen sterk te verminderen ertoe kan leiden dat het bedrijf in 2050 drie keer zoveel gas produceert als olie. Nu is de verdeling nog ongeveer 50%. En eind dit jaar doet Van Beurden helemaal boter bij de vis. De salarissen van de 1200 topmanagers worden gelinkt aan de doelstellingen om de CO2-uitstoot te verminderen.

Frans van Houten (CEO Philips)

Frans van Houten staat al zeven jaar aan het roer bij Philips en als het aan hem ligt komen er nog zeker vier jaar bij. In juni laat Van Houten weten een derde termijn als CEO te ambiëren.  ‘Ik wil het graag nog een hele tijd doen’, zegt de topman in een interview met het FD. ‘Ik vind het interessant en er moet nog veel gebeuren.’ De transformatie die Van Houten doet bij Philips vergelijkt hij in een interview met MT met een marathon: ‘De transformatie van Philips is een journey van vele jaren. Het is een marathon, en op die marathon kom je wel eens de man met de hamer tegen. Een bedrijf op een goed spoor zetten, dat kost tijd. We zijn nog niet dat excellente bedrijf dat we moeten worden. Maar we zijn wel op weg.’

Feike Sijbesma (CEO DSM)

Het gaat goed met DSM. Zo goed dat Feike Sijbesma in februari bij de presentatie van de jaarcijfers bekend maakt dat de strategie wordt aangescherpt en de toch al ambitieuze doelen worden verhoogd. In juni presenteert hij zijn plannen: Het chemiebedrijf wil de komende drie jaar op eigen kracht met 5% per jaar groeien, een stuk sneller dan de verwachte marktgroei van 2%. Ook kondigt Sijbesma aan dat de tijd weer rijp is voor overnames. Sijbesma zet zich als CEO in voor duurzaamheid en diversiteit. Onder zijn leiding groeide het aantal vrouwen in de top300 van een handjevol naar 50. ‘Nog lang niet genoeg, maar we zijn wel goed op weg en er is nu een kritische massa’, zegt hij erover in een interview met Forum. De zegetocht van Sijbesma gaat nog wel even door. In december wordt hij door de Volkskrant uitgeroepen tot meest invloedrijke Nederlander van het jaar.

Maggie Timoney (CEO Heineken USA)

Regiopresident Amerika van Heineken, Marc Busain omschrijft Maggie Timoney als een ‘competitieve en energieke leider, die bekend staat om het inspireren van teams, plannen en resultaten’. Busain zegt dat Timoney in Ierland ‘de verwachtingen heeft overtroffen als het aankomt op volume, omzet, winst en het marktaandeel’. Timoney wordt in juni benoemd als de eerste vrouw aan het hoofd van een Amerikaanse bierleverancier. De Ierse Timoney (52) werkt vóór haar aanstelling als directeur van de Amerikaanse tak van Heineken al jaren in de Verenigde Staten, onder meer als professioneel basketbalspeler en sinds 1998 bij Heineken.