Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mist tegen misdadigers

Het idee deden de uitvinders op in de lokale ­discotheek. Sindsdien gaat het erg goed met hun mistgeneratoren, die inbrekers binnen 2 seconden een half uur lang het zicht ontnemen.

Het van oorsprong Belgische bedrijf Bandit is al een kleine 20 jaar bezig met de mistmakers, maar pas recent hebben ze echt de wind mee. Zozeer zelfs, dat het bedrijf zich nu op de borst mag kloppen als wereldmarktleider. Ze verkopen nu jaarlijks een kleine 600 stuks, vooral bedoeld om de tijd te overbruggen tussen het moment dat het alarm afgaat en het moment dat de politie arriveert.

Het succes is niet alleen te danken aan een paar slimme patenten, maar ook aan het feit dat ze ook steeds meer winkeliers als doelgroep weten aan te boren. Een andere doelgroep zijn beheerders van windmolens. Ook die zijn de laatste tijd een ­gewild doelwit van inbrekers, vanwege het kostbare koper dat erin verwerkt zit. Maar de belangrijkste doelgroep zijn tankstationbeheerders.

Met Shell, Esso en BP deed het bedrijf al goede zaken, ­onlangs kwam Total daar bij als belangrijke klant. Logisch, verklaart Nadim Masri van Bandit. “Bij Shell waren in 2006 zo’n 20 inbraken, die elke keer zo’n 20.000 euro schade ­opleverden. Sinds ze onze mistgeneratoren hebben is er nog maar 3 keer een poging tot inbraak gedaan, en die was geen enkele keer succesvol.”

Lees meer over Beveiliging in het boek "Beveiliging totaal 2010"

Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine