Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Millennial, ga eens op vakantie! (en maak meer promotie)

Millennials zijn workoholics en gaan te weinig op vakantie. Maar daarmee maak je niet eerder promotie.

Millennials (geboren tussen ca. 1981-1995) hebben niet de reputatie dat ze harde werkers zijn, maar nieuw Amerikaans onderzoek wijst op het tegendeel: ze zijn workoholics. HBR-redacteur Sarah Green Carmichael, zelf een millennial, ging op zoek naar het waarom

GfK Intomart onderzocht 5.000 professionals die antwoord moesten geven op een viertal stellingen:

  • 'Niemand anders in mijn bedrijf kan het werk doen terwijl ik weg ben'
  • 'Ik ben volledig toegewijd aan mijn werk (gever)'
  • 'Ik wil niet dat anderen denken dat ik vervangbaar ben'
  • 'Ik voel me schuldig als betaald verlof neem'

Onvervangbare generatie

Opvallend is dat Millennials op deze stellingen hoger scoorden dan andere respondentgroepen zoals de babyboomers en de Generatie X). Enkele resultaten:

  1. Millennials zien zichzelf meer als een workoholic dan andere generaties
     
  2. Millennials zien zichzelf eerder als 'onvervangbaar' dan andere generaties. Ze lijken meer 'geobserdeerd' door werk.
     
  3. Ze nemen gemiddeld minder vaak vakantie op en houden daardoor gemiddeld meer vakantiedagen over (dit terwijl ze al minder vakantiedagen hebben in vergelijking met oudere collega’s).

Reisbranche

In de VS wordt er al alarm geslagen dat deze omvangrijke beroepsgroep (een kwart van de totale Amerikaanse beroepsbevolking) veel minder met vakantie gaat (zie bovenstaande grafieken). Dit gedrag slaat ook over op de leidinggevenden. De helft van de ondervraagde Millennial-managers geeft zijn personeel ook minder gemakkelijk vrij dan de ‘oudere’ manager (eenderde van die onderzoeksgroep). Sommige sectoren ervaren direct de nadelen zoals de reisbranche.

Narcisme

De grote vraag is: waarom? Een van de redenen zou narcisme zijn. De millennial neemt zichzelf veel serieuzer dan eerdere generaties. In de jaren ‘50’ zag 12 procent van de middelbare scholieren zichzelf als ‘belangrijk’. In de jaren ’90 is dat percentage gegroeid naar 80 procent. Dat argument zou ook het hoge percentage van millennials die zeggen 'onvervangbaar' te zijn, verklaren.

Mobiele generatie

Volgens Katie Denis, senior projectdirecteur van het project: Time Off, is dat niet de voornaamste reden. 'Onvervangbaar is niemand, tenzij je de Amerikaanse president bent'. Zij ziet de opkomst van internet, smartphones en mobiele apps als belangrijke verklaringen. ‘Dit is de eerste generatie die volledig ‘connected’ is. Ze kennen niet de wereld vóór e-mail, waarbij je de deur van het kantoor dichtdeed en vrij had'.

Crisis

Ook de economische crisis na 2008, waar de jonge millennials last van had, en de dotcombubbel (na 2001) waar de oudere millennial last van had, doen een duit in het zakje. Vanwege de vrees hun baan te verliezen of minder promotie te maken, neemt men minder vakantie op.

Minder promotie

Onderzoek onder managers wijst echter uit dat deze vlieger niet opgaat. 'Workoholics' zijn én minder gelukkig met hun werk én ze maken minder snel promotie. Want ze zijn – door de vele werkuren – vaak minder fris en productief dan een oudere collega die wel drie weken achter elkaar verlof opnam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Managementtip

Afsluitende tip: stimuleer als manager je personeel om op vakantie te gaan, dit om een 'organisatie-brede burn-out' te vermijden. Wees dus pro-actief richting juist de millennial om hen te bewegen vakantie op te nemen. Dat maakt dat de productiviteit van je hele team (fors) toeneemt.

Meer millennials op MT.nl?

Foto boven: Flickr.com