Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Miljoenen voor gelijke lonen en waarden-bewakers: zo werkt Salesforce aan inclusiviteit

Gelijke lonen, medewerkers die aannames benoemen in vergaderingen en gelijkheid als toverwoord: Salesforce strijdt voor gelijkheid. ‘Onze waarden zijn geen poster on the wall.’

Gelijke lonen, medewerkers die aannames benoemen in vergaderingen en gelijkheid als toverwoord: Salesforce strijdt voor gelijkheid. ‘Onze waarden zijn geen poster on the wall.’
Salesforce
Je leest nu: Miljoenen voor gelijke lonen en waarden-bewakers: zo werkt Salesforce aan inclusiviteit

Negen procent. Zoveel ging het salaris van Eva Heffernan, country manager Nederland bij Salesforce, omhoog toen het bedrijf besloot om mannen en vrouwen gelijke lonen te betalen. Het bedrijf trok 8,7 miljoen dollar uit om iets meer dan 30.000 salarissen van medewerkers opnieuw te beoordelen en recht te trekken. ‘Op die manier blijft gelijkheid niet enkel een waarde, maar gaat het ook persoonlijk voor iedereen leven.’

Het is een van de maatregelen die het Amerikaanse bedrijf, dat bedrijfssoftware biedt om klantrelaties te onderhouden aan onder andere Rituals, KLM en Aegon biedt, neemt om diversiteit en inclusiviteit uit te dragen, legt Heffernan uit. ‘Het is een van onze core values om iedereen zich veilig te laten voelen.’ Andere maatregelen behelzen onder andere flexibiliteit in werkuren (‘Ik verlaat het kantoor standaard om 5 uur’) en een verlof voor zowel mannen als vrouwen op het moment dat ze een kind krijgen. Want, benadrukt Heffernan, diversiteit en inclusiviteit gaat niet over vrouwen of etniciteiten. ‘Gelijkheid staat voorop, dat gaat dus over iedereen.’

Klanten

Heffernan kwam zelf vijf jaar geleden naar Nederland vanuit een baan bij Microsoft. In die tijd richtte ze hier onder andere een Salesforce Womens Network op, waar mannen en vrouwen maandelijks samenkomen om te bespreken wat vrouwen nodig hebben om zich goed te voelen. ‘Vrouwen kunnen hun ergste vijand zijn, ze zijn zo kritisch op elkaar. Aan ons de taak ze daarvan af te helpen.’

Opvallend is het feit dat deze sessies ook open zijn voor klanten. tegelijkertijd leren wij weer heel veel van hoe andere bedrijven het doen. Zo tipte Accenture ons om op evenementen een ontbijtsessie met enkel vrouwen te organiseren om lessen te delen. Met Philips hadden we constructieve gesprekken over hoe je ervoor zorgt dat je MT een afspiegeling is van de Nederlandse samenleving. Juist het delen van tips, zorgt ervoor dat het uiteindelijk steeds normaler wordt om deze maatregelen te nemen.’

Prijzen

Die instelling leverde Salesforce de afgelopen jaren prijzen op. Fortune benoemde hen tot een van de beste werkplekken voor vrouwen en reikte hen tevens vier jaar op rij een prijs uit voor het meest bewonderenswaardige bedrijf. Heffernan zelf werd genomineerd voor de Computable Digital Leadership & Diversity Award. Daarnaast ontving het bedrijf voor het innovatieve karakter van Forbes in 2016 en 2017. ‘We geloven dat onze waarden bijdragen aan de groei van ons bedrijf.’

Maar hoe zorg je ervoor dat die waarden ook duidelijk worden uitgedragen? Salesforce stelde zogenaamde Equality Champions aan: mensen die getraind zijn om aannames en vooroordelen te herkennen en bij vergaderingen aan te kaarten. ‘In alle takken van het bedrijf. Op deze manier zorgen we ervoor dat onze doelen geen woorden zijn die op een poster op de muur hangen.’

Aannames

Is diversiteit bevorderen in gender anders dan bijvoorbeeld etniciteit? Volgens Heffernan is er een grote overeenkomst: het bevragen van je eigen vooroordelen. ‘Iedereen heeft aannames. Door je daar constant bewust van te zijn en te benoemen, zorg je ervoor dat je deze samen overwint.’ Zo kent het bedrijf equality training voor het MT, waarbij managers samenkomen en elkaar bevragen over de manier waarop ze met elkaar omgaan. ‘Op die manier leer je over de denkwijze van anderen, maar ontdek je ook dat je zelf vooroordelen hebt waarvan je het bestaan niet kende.’

Ze geeft een voorbeeld van haar eigen aannames. ‘Zie ik iemand binnenkomen bij een sollicitatie die hetzelfde eruit ziet als ik – vrouw, wit – dan ga ik ervan uit dat iemand zich ook hetzelfde zal gedragen. Maar de achtergrond van iemand, waar iemand is opgegroeid of gestudeerd heeft: dat soort dingen maken een groot verschil. Bovendien zijn we een internationale organisatie, dus kennen we ook veel culturele verschillen. Je kunt er hetzelfde uitzien, maar andere opvattingen hebben. Dit beleid is, naast cloud computing, onze dagelijkse bezigheid.’