Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mike Ettling (CEO Unit4): ‘Je hoeft niet te kiezen tussen medewerkers of winst’

Mike Ettling staat sinds april aan het hoofd van softwarebedrijf Unit4. Een gesprek over menselijke KPI’s, een Chief People Officer in de board en het tekort aan goed personeel - wat volgens hem niet bestaat.

Mike Ettling staat sinds april aan het hoofd van softwarebedrijf Unit4. Een gesprek over menselijke KPI’s, een Chief People Officer in de board en het tekort aan goed personeel - wat volgens hem niet bestaat.
Foto: Unit4

Je hebt sinds je aantreden in april onder andere menselijke KPI’s ingesteld. Wat valt daar zoal onder? 

‘Bij Unit4 wil ik sturen op een cultuur gericht op mensen. Een CEO kan nog zoveel geweldige plannen hebben, maar zonder mensen kom je er niet. Daarom heb ik naast financiële doelen ook een aantal menselijke doelen gesteld. Vaak wordt gedacht dat je moet kiezen voor je mensen óf financiën, maar ik denk niet dat het zo zwart wit is.

Zo hebben we gekeken naar het aantal vakantiedagen. Dat is ongelimiteerd, zoals bij meer bedrijven, maar we houden ook scherp in de gaten dat mensen daadwerkelijk met vakantie gaan. Je kan bij sommige bedrijven je vakantiedagen meenemen naar een volgend jaar, dan wordt het bijna opschepperij om te laten zien hoe hard je gewerkt hebt. Maar wij willen dat mensen rust nemen tussen het werk door, dat ze fitter en met nieuwe ideeën weer naar kantoor komen.’

Wat voor cultuur heerste er binnen het bedrijf toen je in april begon?

‘Er heerste een cultuur van samenwerken: een team is écht een team. Er is een levendig debat over of je de consument voorop moet stellen of de werknemer. Ik zit absoluut in dat laatste kamp: stel jij je werknemer als prioriteit, dan komt dat ook je klant ten goede. 

We zien bijvoorbeeld dat de cultuur rondom een product heel goed is. Dat krijgen we van klanten terug: het gaat niet altijd goed, maar medewerkers blijven in het product geloven. Terwijl het product vaak in andere bedrijven als eerste de schuld krijgt op het moment dat er iets fout gaat. Het vraagt om een andere manier van denken en betrokkenheid van je medewerker.’

Om die betrokkenheid van medewerkers te meten nam Unit4 recentelijk de Vlaamse start-up Intuo over. Wat hoop je daarmee te bereiken?

‘Je kunt met de software van Intuo als HR-afdeling real time data krijgen en daarop bijsturen. Zo voorkom je dat je mensen een keer per jaar spreekt tijdens het functioneringsgesprek en ze tussentijds vertrekken, omdat ze zich niet gehoord voelen. Met deze software wordt bovendien op een nieuwe generatie medewerkers gefocust, die minder hiërarchisch werken en in projecten en taken elke keer opnieuw feedback verwachten.

Het jaarlijkse functioneringsgesprek is ontzettend achterhaald. Er moet dan zoveel besproken worden in één gesprek, dingen die bovendien misschien tien maanden geleden gebeurd zijn waar je op dat moment feedback over wilt. Tegen je kinderen zeg je ook niet dat je het er volgend jaar wel over hebt als ze iets fout doen. Je handelt dat op dat moment af. Mensen groeien in een jaar tijd soms zoveel, met real time data kun je bijsturen.’

Je sprak tijdens een presentatie over het belang van HR in de board. Sluit dat daarop aan?

Absoluut. Bij Unit4 hebben we recentelijk een nieuwe Chief People Officer benoemd, die in de board zit. We hebben deze naam gekozen, omdat we geloven dat deze baan in de eerste plaats gaat over mensen. Ook traditionele taken als payroll vallen onder haar leiding, maar ook daar zit een menselijk aspect in.

En zo zijn er meer taken die op het eerste oog misschien minder met mensen te maken hebben, maar waarbij ze wel een hoofdrol spelen. We zijn nu druk bezig met het onboarding proces. Veel mensen zien dit als een logistieke taak – je krijgt je laptop, je toegangspas, ze wijzen je het juiste bureau. Maar wij benaderen het als een sociaal proces: je komt binnen, je gaat op zoek naar een mentor, kijkt hoe je je thuis gaat voelen in deze vreemde wereld.’

Wat voor rol vervult de Chief People Officer in de board?

‘Ik geloof in de gouden driehoek tussen de CEO, de CFO en en de CPO. Als die relatie goed is onderling, dan voel ik me alsof ik als CEO beter m’n werk kan doen. Mijn CPO is mijn confident, waar ik mijn ideeën op af kan vuren, maar ook iemand die mij bij kan sturen. Als ik bijvoorbeeld te veel verandering te snel door wil voeren, kan zij mij tegenhouden en zorgen dat er eerst voldoende draagvlak komt onder de mensen voordat we doorgaan.’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tegelijkertijd heeft de Chief People Officer momenteel een zware taak: het aantrekken van nieuw talent. Hoe pakken jullie dat aan?

‘Voor Unit4 is het belangrijk om niet alleen naar je vaste medewerkers te kijken, maar ook naar de flexibele schil die daaromheen zit. Er bestaan zoveel werkvormen tegenwoordig: sommige mensen hebben behoefte aan zekerheid, anderen willen freelancen en weer een derde groep wil op afstand werken. Maar om iedereen betrokken te houden, moet je iedereen kennis laten maken met je bedrijf door middel van onboarding. En ook hen feedback geven en coachen. 

Dat gezegd hebbende, vind ik dat we moeten ophouden met spreken over de war on talent. Er studeren zo ontzettend veel goede mensen af over de hele wereld, hoe kan het dat dat niet gezien wordt? Als jij denkt dat er een tekort is aan mensen, dan vis je in een te kleine vijver.’