Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mijn mbo: Jitske Bijlsma (Linido)

Linido-ceo Jitske Bijlsma deed in 2005 een management buy out. “Ik wist heel goed wat wij kochten.”

“11 november 2004”, antwoordt Jitske Bijlsma, op de vraag wanneer ze van de leiding van het Duitse moederbedrijf Otto Bock Healthcare hoorde dat ‘haar’ Linido verkocht zou worden. “Onmiddellijk vroeg ik: aan mij? Het was een impulsreactie, maar zij reageerden afhoudend. Ze zouden die optie ook bekijken, zo werd me verteld.”

Niet uit handen geven

Bijlsma, die sinds 1988 bij Linido werkte en vanaf 1997 directeur was, ging naar huis en dacht twee weken na over haar plan. Ze werkte al sinds haar 22e bij de fabrikant voor badkamerhulpmiddelen. Ze wilde “haar” bedrijf niet zomaar uit handen geven. “De Duitsers behandelden me ook alsof het mijn bedrijf was. Dat maakte de stap wel een stuk makkelijker.”

Een goede deal

Bijlsma informeerde haar collega’s en vroeg of het drietal wilde meedoen met een buy out. “Zij hadden wat meer tijd nodig dan ik. Als ze ‘nee’ hadden gezegd, had ik mijn plannen toch doorgezet. Maar het werd wel makkelijker toen zij ook besloten mee te doen.” Makkelijker betekent echter niet supersimpel, want Otto Bock Healthcare wilde – uiteraard – een goede deal sluiten, terwijl Bijlsma had besloten dat ze onder alle omstandigheden bij Linido zou blijven. Ook als de management buy out niet zou slagen, of als een ander bedrijf er uiteindelijk met de buit vandoor zou gaan.

Een lang jaar

Omdat ze in alle situaties belanghebbende zou blijven, besloot Bijlsma de onderhandelingen over te laten aan haar adviseurs. “Dan zou ik na afloop hoe dan ook verder kunnen met Linido”. Het volledige proces van de management buy out duurde uiteindelijk een jaar, een tijd die door Bijlsma als zwaar werd ervaren. “Wij waren niet de enige geïnteresseerden, Otto Bock Healthcare had zelf ook actief partijen benaderd. Af en toe zat ik dus op de reservebank en als directeur werd ik ondertussen wel geacht mee te helpen met de verkoop. Dan duurt een jaar heel lang.”

Weten wat je koopt

In oktober 2005 ging de kogel door de kerk: Bijlsma en haar drie collega’s verkregen samen 50% van de Linido-aandelen, de andere helft werd gekocht door investeringsmaatschappij Berk Partners. De management buy out was een feit. Veel veranderde er niet, zegt Bijlsma. “Toen ik op mijn 31e directeur werd, had dat veel meer impact. Dat komt omdat ik heel goed wist wat wij kochten. Als je jezelf inkoopt, ken je het bedrijf nauwelijks, terwijl wij gewoon voort konden zetten wat we al hadden. Na een jaar konden we de focus weer op de klant leggen. Dat gaf wel een fijn gevoel.”

Geen optimaal contact

De groei van het bedrijf zette gestaag door; Linido groeide al jaren harder dan de markt. Het bedrijf bleef met een man of vijftig over en kreeg een driekoppige Raad van Commissarissen waaraan het management zich voortaan moest verantwoorden. Dat vond Bijlsma op zich geen probleem, maar het contact met de raadsleden verliep niet optimaal, zegt ze. “Het is niet erg als er toezicht is, maar er moet ook vertrouwen zijn. Dat laatste was er niet, of in ieder geval ontbrak dat gevoel. Ik maakte me vooral druk over wat zij wilden en dat had invloed op mijn functioneren.”

Nieuwe commissaris

Na lang wachten stapt Bijlsma naar Berk Partners, die achter haar ging staan. De Raad kreeg een andere invulling, en twee raadsleden maken plaats voor een nieuwe commissaris. “Met de kennis van nu had ik dat anders aangepakt, ik zou eerder kenbaar hebben gemaakt dat de samenwerking met de Raad van Commissarissen moeizaam verliep. Ik heb het te lang laten doorzeuren.”

Geen tweede mbo

In 2008 besloot Berk Partners dat het tijd was om eruit te stappen en wederom reageerde Bijlsma ad-rem. “Je kan op zo’n moment twee dingen doen: je hakken in het zand zetten, of de lead nemen. Ik deed het laatste, want mijn belang was het bedrijf voort te laten bestaan. Een tweede management buy out, daar voelde ik echter niets voor. Ik wilde niet nog zo’n zware periode meemaken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er klaar mee

Bijlsma en haar drie collega’s stelden een longlist van 100 potentiële kopers op. Lachend: “We schrapten directe concurrenten, want die gunden we het niet en we schrapten agressieve partijen die van plan waren Linido te ontmantelen. Het was heerlijk.” In 2010, twee jaar nadat het Noorse Handicare AS de nieuwe eigenaar werd van Linido, besloot Bijlsma terug te treden als directeur van het bedrijf. “Het was klaar, ik had het bedrijf goed achtergelaten. En ja, de verkoop van Linido had ook nog eens meer opgeleverd dan de prijs waarvoor we het in 2005 kochten.”

Dit is deel II in een serie over management buy outs, die vaak voor een flinke prestatieverbetering zorgen bij bedrijven. In de volgende afleveringen deze week: de mbo's van Wehkamp.nl, Linido en Kiwa.

Lees ook deel I: