Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met Google big data te lijf

Crystalloid Innovations heeft een systeem gebouwd dat klant- en verkoopinformatie zó snel en fijnmazig analyseert, dat business voorspelbaar wordt. Met dank aan BigQuery, de Big Data gereedschapskist van Google.

 

Met BigQuery wil Google de wereld van Big Data veroveren. Met als hoogste doel: het slim analyseren van massa’s klant- en transactiegegevens, zo fijnmazig mogelijk en liefst in een oogwenk. En vanzelfsprekend gebeurt dat alles volledig in de Google-cloud. Google kan het sneller dan Richard Verhoeff het gewend was. Bij Center Parcs werkte hij als IT-directeur met software van alle grote namen uit de analyse van bedrijfsgegevens die Business Intelligence (BI) beloven, maar hij kreeg niet voor elkaar wat hij wilde: data over boekingen, prijzen en marketingacties aan elkaar koppelen om te zien wat hij vandaag moest doen, om over zes maanden zijn parken uitverkocht te krijgen. “Je praatte over software van 1 miljoen, waarvan de leverancier niet eens de garantie gaf dat het ook echt ging werken.”

Big Query

Verhoeff, zelf een dataminingveteraan met 22 jaar aan grijze haren, was er dus als de kippen bij toen Google BigQuery aankondigde. Dat was in 2010, maar alleen Amerikanen werden toegelaten als bèta testers. Verhoeff en zijn leverancier Quintus Filius Grens trokken de stoute schoenen aan en stuurden hun businesscase naar Google. Het resultaat: Verhoeff en Grens werden door het almachtige Google uitgenodigd en bij de officiële lancering in mei schitterde de Center Parcs-case als voorbeeld van wat mogelijk is. Twee opmerkelijke feiten: de huisjesverhuurder bespaart 150.000 dollar op zijn operationele kosten en voorkwam 8 ton aan investeringen in eigen soft- en hardware.

InsightOS

Nu levert Google zijn analysegereedschap niet kant en klaar af aan de eindgebruikers op de afdeling marketing. Crystalloid heeft BigQuery en andere slimme Google-diensten daarom aan elkaar geknoopt tot iets waar de marketeers wél kleurige grafieken en overzichtelijke rapportages uittrekken, en dat befaamde dashboard met parameters, dat BI-aanbieders zo graag beloven. Zó goed en veelbelovend vond hij het nieuwe gereedschap, dat Verhoeff zijn baan bij Center Parcs opgaf om met Grens een joint-venture op te richten rond een nieuw product: InsightOS.

Business Intelligence

Dat verschaft leisurebedrijven (touroperators, hotelliers, bungalowverhuurders) beter inzicht in hun business, maakt de business zelfs voorspelbaar tot op zekere hoogte. En dat gaat razend snel. Verhoeff: “We kunnen alle data over boekingen en prijzen nu afzetten tegen klant- en marketinggegevens. Binnen 8 seconden krijg ik een rapportage in het scherm, die me voorheen 8 minuten kostte en leidde tot stapels A3-tjes waar de marketeers naar zaten te staren. Nu is het klik-klik, en je kijkt wat je vraag of hypothese oplevert. Dat is echt een revolutie; je kan heel anders werken.” Nog mooier dan die snelheid is de diepgang van de business intelligence: Google rekent het verleden door naar de toekomst, marketeers kunnen dus zien welke resultaten hun acties en marketingdollars hebben. Die voorspelbaarheid is natuurlijk de droom van elke onderneming. Verhoeff: “Ik lees net een mailtje van een klant: ‘ik ben van ziende blind, helderziend geworden.’ Mooi toch?”

Retail, leisure als grote klanten

Verhoeff richt zich allereerst op middelgrote en grote bedrijven in de vrijetijdsmarkt en de retail. Huisjesverhuurder Happy Home scoorde al een dertig procent hogere omzet uit last minutes dankzij InsightOS. “Dat is bijna raar, in deze tijd,” lacht Verhoeff, die ook al met een ‘grote retailer’ in gesprek is. “We zijn in september begonnen met het bedrijf, maar kunnen nu pas voluit gaan, nu BigQuery ook officieel is gelanceerd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Cloud

Klanten betalen een vaste vergoeding om hun data naar de Google-cloud te leiden en een dashboard in te richten naar wens. Daarna is het inloggen en aan de slag. Verhoeffs compagnon Grens: “Wat dat betreft is de cloud de toekomst: we komen niet meer binnen om eerst een boel ijzer te verkopen, maar alle reken- en opslagcapaciteit komt efficiënt uit de servers van Google. Bovendien kunnen wij veel sneller groeien, doordat er minder specialisten voor nodig zijn – waar een enorm gebrek aan is.”

 

Lees ook: