Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘Mensen hebben hart voor hun werk, maar kunnen dit niet goed vertellen’

‘Wat doe jij?’ Maar weinig mensen hebben een goed antwoord op deze vraag paraat. Kiki Verbeek begeleidt werkenden, zoals trainers, coaches en adviseurs, die worstelen met zichzelf profileren.

Kiki Verbeek Getty Images
Je leest nu: ‘Mensen hebben hart voor hun werk, maar kunnen dit niet goed vertellen’

‘De meeste mensen staan met hun mond vol tanden, vertellen juist een verhaal van een half uur over hun werk, of vervallen in clichés, zoals ‘ik werk met mensen, dat vind ik fijn’. Er zit weinig tussenin. Dit is zonde, want met een goede profieltekst kun je jezelf kort en krachtig neerzetten, op een manier die ook past bij wie je bent,’ zegt Verbeek.

Glad marketingverhaal

In haar boek Waarom iedereen luistert als je over seks praat geeft de coach uitleg over het schrijven van 10 teksten. Met deze teksten zet je jezelf of je bedrijf goed in de markt, denk aan een bedrijfsboodschap of een korte bio. ‘Ik zie dat veel mensen hart voor hun werk hebben, maar dat ze moeite hebben met het vertellen van hun verhaal. Mensen vinden een verhaal over zichzelf al snel een glad marketingverhaal, en dat past niet bij ze. Toch heb je een probleem als je niet zichtbaar bent, want je moet wel je diensten verkopen. Ik gebruik het woord marketing niet, maar zichtbaarheid. Zichtbaar wil iedereen wel zijn, dat roept geen weerstand op.’

Het groeiende aantal zelfstandigen, maar ook het groeiende aantal mensen dat in dienstverband zelf verantwoordelijk is voor acquisitie, zorgt ervoor dat zichtbaar zijn steeds belangrijker wordt. Verbeek richt zich in haar boek op tekst. ‘Zowel schriftelijk als mondeling zijn teksten en hun inhoud het belangrijkst voor een goede profilering. Goed kunnen vertellen wat je doet helpt mensen vaak bij hun hele identiteit en uitstraling.’

Persoonlijk onderzoek

Een concreet boek over het schrijven van profielteksten bestond volgens Verbeek nog niet. ‘Er zijn natuurlijk talloze boeken en trainingen die mensen helpen bij het zichzelf profileren. Maar dat zijn verhalen die in een marketingmal zijn gegoten. Die durven mensen niet te vertellen als ze tegenover iemand staan die ze vraagt wat voor werk ze doen.’ Het doel van Verbeek is dat mensen niet alleen leren zichzelf te verkopen, maar een persoonlijk onderzoek doen. ‘Ik wil ervoor zorgen dat je iets schrijft dat bij je past, zodat je echt achter de tekst kunt staan.’

En waarom luistert iedereen eigenlijk als je over seks praat? ‘Als je over seks praat, staat er altijd iets op het spel. Daarom luistert iedereen. Als je bij het verhaal over jouw werk aanhaakt bij iets wat mensen belangrijk vinden, spannend vinden, of bij een probleem dat mensen hebben, horen mensen je ook.’

Waarom iedereen luistert als je over seks praat is verkrijgbaar bij Thema