Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer design = meer winst

Een nieuw product levert bijna 20 procent meer winst op als er bij de ontwikkelingsfase veel aandacht wordt besteed aan design.


Dit blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek ‘Effectiviteit van Design’ (pdf), van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en het ministerie van Economische Zaken. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Erasmus Universiteit en de TU Delft. Vierhonderd managers van Nederlandse bedrijven in de goederenproducerende en de dienstverlenende sectoren namen deel aan het onderzoek.

Tom Dorresteijn, voorzitter van de BNO en initiatiefnemer tot het onderzoek: ‘We hebben nu met wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek de economisch-commerciële waarde van design kunnen bewijzen. Meer aandacht voor design bij bedrijven verhoogt financiële prestaties en belevingskwaliteit van hun producten. Nederland heeft met dit onderzoek een primeur. Er is al veel onderzoek gedaan naar design, maar nooit eerder is een oorzakelijk verband aangetoond tussen investeringen in design en commercieel rendement.’ De BNO-voorzitter ziet het onderzoeksrapport tegelijkertijd als een eerste stap die vraagt om nadere verdieping en aanvullend onderzoek.

Opvallendste conclusies

  • De financiële prestaties van een nieuw product waarbij veel aandacht is voor zowel experience design (dat de zintuigen prikkelt, zelfexpressie bevordert en emoties oproept), als functioneel design (dat zich richt op technologie, functionaliteit en ergonomie), zijn gemiddeld ongeveer 20% beter dan de financiële prestaties van nieuwe producten met een gemiddelde aandacht voor beide designaspecten.
  • Het succes van een nieuw product is groter, als tijdens de ontwikkelingsfase veel aandacht aan design wordt besteed, en als ontwerpers bij de ontwikkeling van het nieuwe product worden betrokken.
  • Uit het onderzoek blijkt dat een aantal positieve effecten van design sterker zijn, naarmate ontwerpers meer vrijheid krijgen om ideeën te onderzoeken die buiten het project vallen.
  • De innovativiteit van design op het gebied van experience (beleving) en functionaliteit heeft een positief effect op de kwaliteit van een product.
  • Het sterk betrekken van opdrachtgevers heeft geen positief effect op de experience kwaliteit van een nieuw product. Een mogelijke verklaring is dat ontwerpers zich meer op innovativiteit richten, terwijl klanten zich vooral richten op de productkenmerken en -functionaliteit waarmee zij al bekend zijn.
  • Het betrekken van ontwerpers bij de ontwikkeling van de website of huisstijl van een bedrijf, versterkt het imago van het bedrijf op gebieden zoals maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, emotionele aantrekkelijkheid, financieel succes en goed werkgeverschap.

Uw product in de prijzen?

Elk jaar reikt GIO, de Erkenning Goed industrieel Ontwerp, prijzen uit voor de beste ontwerpen van het jaar. GIO  is hét keurmerk voor goed industrieel ontwerp in Nederland, het versterkt de geloofwaardigheid, vergroot de bekendheid van het product en maakt het kansrijker op de markt. U kunt deelnemen met producten niet ouder dan 2008 in de categorieën: consumentenproducten, omgevingsinrichting en verkeer (straatmeubilair), professionele producten (machines en apparaten), projectinrichting (kantoormeubilair), voeding- en retailproducten (winkelinrichting, verpakkingen).

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer informatie en inschrijven: bekjik de brochure.

De uitreiking zal plaatsvinden tijdens de Dutch Design Week op dinsdag 26 oktober en zal worden voorafgegaan door een 'Design Summit' over de strategische rol van design.