Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

McKinsey: echte leiders dromen deze 4 skills

McKinsey: echte leiders dromen deze 4 skills
Je leest nu: McKinsey: echte leiders dromen deze 4 skills

Nieuw onderzoek van McKinsey legt vier 'nieuwe' eigenschappen van leiderschap bloot.

Zeggen dat leiderschap de motor is achter de prestaties van een CEO, is tegenwoordig een open deur. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat 90 procent van de onderzochte CEO's fors investeert in het verbeteren van zijn of haar leiderschapsskills. Leiderschapsontwikkeling is (nog steeds) het meest besproken onderwerp op het gebied van human capital. Eerder onderzoek van McKinsey laat zien dat goed leiderschap cruciaal is voor de (financiële) gezondheid en toekomstig rendement van een organisatie. Toch zijn in de praktijk niet alle leiderschapsprogramma's, masterclasses of workshops even succesvol. Slechts 43 procent van de CEO's die dergelijke programma's doorlopen, zijn overtuigd van het nut en het positieve effect ervan op hun handelen.

Grootschalig managementonderzoek

Nieuw onderzoek van McKinsey laat zien dat veel programma's de verkeerde focus hebben. Het is namelijk maar een klein deel van alle mogelijke leiderschapsvaardigheden die een zeer sterke correlatie geven met wérkelijk succes. De consultant onderzocht maar liefst 189.000 managers in 81 verschillende organisaties over de hele wereld. Van de onderstaande twintig eigenschappen springen er vier uit (zie gearceerd). Het zijn deze vier skills die succesvolle leiders tot in hun haarvezels beheersen.

McKinsey: echte leiders dromen deze 4 skills

#1 Het effectief oplossen van problemen

Het proces vóórdat er besluiten worden genomen, is het oplossen van problemen. En dat is een taai, intern proces van informatieverzameling, – analyse en duiding. Voor veel organisaties is het een enorme uitdaging om dit analyseproces te beheersen. Maar het beheersen ervan blijkt doorslaggevend bij kritieke momenten in een organisatie zoals het goed voorbereiden op een aanstaande fusie of het oplossen van een crisis in een team dat met elkaar overhoop ligt.

#2 Sterk resultaatgedreven

Leiderschap gaat over het bereiken van resultaten. Leiderschap gaat over het bereiken van resultaten. Leiderschap gaat over het bereiken van resultaten. En managers die productiviteit het beste kunnen faciliteren, zijn daarin het meest succesvol.

#3 Op zoek naar verschillende invalshoeken

Managers die actuele trends en de invloed ervan op hun organisatie blijvend volgen en medewerkers prikkelen om met eigen ideeën te komen, zijn succesvoller dan de managers die dit nalaten. En dat moeten ze ook nog goed onderscheid maken tussen hoofd – en bijzaken, diplomatiek kunnen opereren bij geschillen en behoeften van steekhouders op waarde inschatten. Leiders die deze dimensies als kompas gebruiken, zijn minder gevoelig voor besluiten op basis van emotie.

#4 Ondersteunend voor anderen

Echte leiders hebben begrip en gevoel voor de behoeften van anderen in de organisatie. Ze zjin authenthiek en hebben oprechte interesse in de mensen om hen heen. Ze geven vertrouwen en inspiratie en helpen collega's drempels te overwinnen. Ze nemen ongegronde angsten weg bij externe 'dreigingen' en voorkomen dat medewerkers uitgeput raken door interne conflicten.

De kern

Natuurlijk is elke leider afhankelijk van de context waarin hij of zij opereert. Maar de onderzoekers geloven dat ze met deze vier eigenschappen de kern van leiderschap te pakken hebben. Organisaties die investeren in hun leiders, moeten een focus hebben op deze vier eigenschappen.


Dit is een vertaling van het artikel ‘Decoding Leadership, what really matters’ op www.mckinsey.com, geschreven door Claudio Feser, Fernanda Mayol en Ramesh Srinivasan. Claudio Feser is directeur bij McKinsey in Zürich, Fernanda Mayol is 'associate principal' bij McKinsey Rio de Janeiro en Ramesh Srinivasan is directeur van McKinsey New York.

Bron: McKinsey
Foto boven: Flickr.com