Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo draagt Marieke van den Hoek (Greenchoice) bij aan het zelfvertrouwen van medewerkers

Hoewel Marieke van den Hoek zelf nooit een rolmodel had, ziet de commercieel directeur bij energiebedrijf Greenchoice er steeds meer meerwaarde van. ‘Als iemand iets aan mijn lessen heeft, dan geeft me dat voldoening.’ 

Marieke van den Hoek - Greenchoice

Gesprekken hoeven voor Marieke van den Hoek niet altijd alleen maar prettig te zijn. De commercieel directeur van energiebedrijf Greenchoice streeft er liever naar om van elkaar te leren en te blijven ontwikkelen. ‘Als je moeilijke gesprekken uit de weg gaat, ontneem je elkaar de kans om te leren.’

Het is iets wat ze over de jaren leerde in haar carrière. Zelf is ze erg gedreven op de inhoud, met een duidelijke visie – niet voor niets raakt haar hele loopbaan aan duurzaamheid. Ze werkt 2,5 jaar als marketeer bij Ecostream, een onderneming die gespecialiseerd is in zonne-energie. Nadat dit overgenomen wordt door Eneco, verhuist Van den Hoek mee naar de duurzame energie-afdeling. Ze stapt voor anderhalf jaar over naar Triodos Bank, om uiteindelijk bij Greenchoice uit te komen.

Op die inhoud kan ze ook best feitelijk zijn, erkent ze. Soms een beetje té. ‘Ik heb weleens met een medewerker gewerkt waarvan ik dacht dat ‘ie zichzelf constant met mij aan het meten was.’ Toen ze daarover het gesprek aan wilde gaan, bleek er een hele andere reden achter te zitten: een roep om bevestiging en waardering. ‘Doordat ik feitelijk was, ging ik voorbij aan de waardering die mensen voor hun werk willen.’

Luisteren

Vanaf dat moment begon Van den Hoek beter te luisteren en aandacht te geven aan het goede wat er gebeurde. ‘In mijn stijl toentertijd zat een kleine lacune, dat werd op die manier bijgestuurd door feedback.’ Bovendien leerde ze er voor zichzelf van: ‘Ik ben enorm gedreven en kan mezelf goed motiveren en ontwikkelen, maar ik zie dat voor andere mensen ook complimenten en waardering daar een grote rol bij spelen.’

Door beter te luisteren, leerde Van den Hoek haar team beter zien. ‘De nadruk ligt vaak op de extraverte, competitieve medewerkers die als eerste stappen gaan zetten. Maar ik vind niet dat degene die het hardst van de toren blaast, ook het meest gehoord moet worden.’ Liever kijkt ze naar het team als geheel en welke bijdrage iedere medewerker daaraan kan leveren. ‘Ik denk dat het belangrijk is om aan het zelfvertrouwen van medewerkers bij te dragen.’

Rolmodellen

Waardering en complimenten dragen daaraan bij, een luisterend oor. Waar Van den Hoek ook steeds meer de waarde van in is gaan zien, zijn rolmodellen. ‘In de loop van mijn carrière werd voor mij steeds duidelijker dat mensen het fijn vinden om voorbeelden te hebben waarvan ze kunnen leren. Als alle rolmodellen homogeen zijn, dan zullen mensen zich hier minder snel in herkennen.’

Die voorbeeldrol is er zeker niet alleen eentje voor het feit dat ze een vrouw in de top van het bedrijfsleven is. ‘Ik kan net zo goed een voorbeeld zijn op het gebied van onze duurzame missie, als moeder in een jong gezin of hoe je tegenslag omzet in iets positief in je carrière.’

Dat laatste overkwam haar vijf jaar geleden, toen ze als marketingmanager solliciteerde voor de functie van commercieel directeur. ‘Ik was 32 weken zwanger en ik dacht dat het misschien niet het juiste moment was. Tegelijkertijd wist ik dat het een gemiste kans zou zijn als ik me niet zou uitspreken. Ik wilde laten zien dat ik me wilde ontwikkelen.’ En dus plantte ze het zaadje en ging de sollicitatieprocedure in.

Hoe verder Van den Hoek kwam, des te meer ging ze geloven dat ze de stap daadwerkelijk kon zetten. En des te meer moest ze ‘even schakelen’ toen bleek dat iemand anders de rol kreeg.

Tegenslag

Hoe ga je om met zo’n tegenslag? ‘Ik ben er heel eerlijk over geweest tegen een aantal collega’s, maar ook tegenover de nieuwe commerciële directeur.’ Want hoewel ze uiteindelijk begreep dat ze zich breder moest oriënteren voor de rol, was haar ambitie niet onverminderd. Van den Hoek nam een aantal financiële projecten op zich en volgde een financiële opleiding om zich verder te ontwikkelen. Toen de rol na anderhalf jaar weer vrijkwam, voelde het als een overwinning toen ze gevraagd werd om te solliciteren.

Het is wat ze anderen probeert mee te geven die met tegenslagen te maken krijgen op werk: bekijk voor jezelf hoe je de feedback die je hebt gekregen kunt gebruiken en om kunt zetten in actie. ‘Als je daarna de schouders onder kan zetten, is een organisatie vaak ook bereid om daarin te investeren.’ Ze deelt haar persoonlijke ervaringen hierover graag. ‘Als iemand iets aan mijn lessen kan hebben, dan geeft me dat voldoening.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vertrouwen

Aandacht voor de talenten van individuele medewerkers en het voeren van persoonlijke gesprekken is iets wat volgens Van den Hoek de leider van de toekomst maakt. ‘Enkele jaren terug lag de nadruk op resultaten voerde ik vooral voortgangsgesprekken. Nu geloof ik dat wel: het vertrouwen is gegroeid.’ In plaats daarvan vraagt ze liever naar dromen, ambities, drijfveren. ‘Als ik weet hoe jij je wilt ontwikkelen, kan ik daar als leider actief aan bijdragen.’

Ze benadrukt dat dat zeker niet iets is waar alleen jonge medewerkers op zitten te wachten. ‘Het is niet zo dat oudere medewerkers zich niet meer willen ontwikkelen. Door gebruik te maken van de kwaliteiten van verschillende generaties, kun je elkaar versterken en verder helpen. Het is aan mij om dat te overzien en samen te brengen.’