Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Managers zien organisatie als blok aan been

Wie is er momenteel nog wél tevreden met zijn of haar organisatie? Na ruim twee decennia van voortdurende reorganisaties zijn de meeste mensen het zat. Er is sprake van reorganisatiemoeheid, soms zelfs van organisatierot.

 

"Velen ervaren hun organisaties als een blok aan het been", zegt René Tissen. één van de auteurs van het boek 'Geef ze de ruimte!'. "Als een verouderde prothese die begint te knellen." Dat is frustrerend, ook omdat organisaties een veel belangrijker plaats in ons dagelijkse leven en werken innemen dan vijftig jaar geleden.

The last frontier

Om in organisaties te kunnen presteren hebben mensen ruimte nodig. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet. "De ruimte die mensen nodig hebben, krijgen ze meestal niet; de ruimte die ze wèl krijgen doet er vaak niet toe", zegt mede-auteur Frank Lekanne Deprez. "We hebben tot op heden alles georganiseerd, behalve ruimte." Het vormt dus ‘the last frontier’ van management. Het begrip ruimte is weliswaar aantrekkelijk, maar meestal wordt in organisaties vooral de beperkingen van ruimte (in plaats en tijd) en het overwinnen ervan benadrukt.

Netwerkorganisatie

De roep om nieuwe manieren van organiseren wordt luider en nieuwe mogelijkheden dienen zich telkens weer aan. Zo gaat de netwerkorganisatie al jaren aan kop. In de dagelijkse praktijk wordt echter nog maar weinig vernieuwd, omdat het managers en medewerkers aan houvast ontbreekt. "Veel nieuwe organisatievormen klinken aantrekkelijk", zegt Tissen, "maar hebben in de praktijk nog niet geleid tot een goed gevoel over de control & support die nodig zijn om goed en verantwoord te kunnen functioneren en succesvol de toekomst in te kunnen gaan."

Arrangementen

Het gaat de auteurs van het boek Geef ze de ruimte! om moderne organisaties. Die zijn niet ontworpen als mechanistische structuren van arbeidsdeling en prestatiedruk, maar als dynamische ‘arrangementen’ van kennis, mensen en technologie. Bij moderne organisaties gaat het om het goed arrangeren van drie ruimtes: de fysieke ruimte (van plaats en tijd), de virtuele ruimte (van digitale technologie) én de mentale ruimte (van de belevingswereld van mensen), zodat medewerkers datgene waar hun organisatie voor staat steeds beter en – waar nodig – anders kunnen uitvoeren, op een manier die ‘van nature’ bij hen past.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het CBS koestert de ruimte

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de principes van ruimtelijk organiseren onderzocht op hun toepasbaarheid. "Ruimtelijk organiseren", signaleert Frank Halmans, "maakt het voor onze organisatie mogelijk om niet alle ruimte van managers en medewerkers in te hoeven nemen, maar dit selectief te kunnen doen waardoor we de aandacht van managers en medewerkers beter kunnen richten op die zaken die er voor hen toe doen en een bijdrage leveren aan het gewenste  resultaat van de unit."

Lees meer over het onderzoek naar ruimtelijk ontwerpen van kennisorganisaties in 'Mini-mba in 10 slides'