Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Manager en vrijwilliger: ‘Kies iets waar je affiniteit mee hebt’

Vrijwilligerswerk en een topbaan lijken misschien moeilijk te verenigen, maar deze managers laten zien dat het te combineren is. Deze aflevering: Jan Kaan, Channel Manager voor de Benelux voor softwareontwikkelaar Atlassian.

Manager en vrijwilliger: ‘Kies iets waar je affiniteit mee hebt’
Je leest nu: Manager en vrijwilliger: ‘Kies iets waar je affiniteit mee hebt’

 ‘Per maand lever ik bruto 30 euro per maand in, een bezoekje aan de kroeg op vrijdagavond kost je meer. Atlassian legt hetzelfde bedrag bij en van dat geld maken we het mogelijk dat kinderen in landen als Cambodja naar school kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen impact kan hebben, zowel binnen als buiten je werk.’

‘Zestien jaar geleden besloten de oprichters van ons van oorsprong Australische bedrijf dat een procent van alle opbrengst naar het goede doel zou gaan: een procent van alle winst en aandelen, maar ook een procent van alle medewerkers tijd wordt voor non-profit doeleinden beschikbaar gesteld.’

‘In de praktijk komt dat erop neer dat iedereen vijf werkdagen per jaar aan het goede doel mag besteden. Bij mij ligt dat aantal een stuk hoger: zo’n 40 dagen per jaar besteed ik aan vrijwilligerswerk. Als voorzitter van de Atlassian Foundation zorg ik samen met vijf anderen ervoor dat iedereen ook daadwerkelijk gebruik maakt van die dagen om zijn handen uit de mouwen te steken voor iemand anders. Het lijkt vanzelfsprekend dat iedereen dit graag wil gebruiken, maar de realiteit is soms lastig. We hebben veel buitenlandse medewerkers, die het soms lastig vinden om een goed doel te vinden dat bij hen past. We hebben nu een platform ingericht met Deedmob, waarmee medewerkers allerlei goede doelen kunnen uitzoeken. Zo hoef ik niet op een zeepkist te gaan staan om m’n evangelie te verkondigen.’

Geschikt werk

‘De kunst daarbij is om iets te vinden wat mensen echt leuk vinden en waardoor ze gemotiveerd raken. Als iemand niet van koken houdt en niets met daklozen heeft, dan lijkt me dat niet het geschikte vrijwilligerswerk. Dat begint met een goed gesprek: wat vinden mensen leuk om te doen? Je kunt het vaak niet indelen op basis van het werk dat ze al doen: meestal willen mensen iets totaal anders dan wat ze iedere dag al doen. Om de laatste collega’s over de streep te trekken hebben we bovendien een ranglijst gemaakt van teams die veel vrijwilligerswerk doen. Iedereen is uiteindelijk competitief en wil het goed doen.’

‘Daarbij vind ik het belangrijk dat ik het goede voorbeeld geef. Ik vind het vooral belangrijk dat ik iets doe waar ik impact mee kan maken. Zo zijn een aantal collega’s en ik met twintig bejaarden naar Artis geweest of kook ik voor de daklozen. Een van mijn lievelingsactiviteiten is Stichting Jarige Job, waarbij je cadeautjes maakt voor de verjaardagen van kinderen die leven onder de armoedegrens. Je komt in een soort speelgoedwinkel terecht waar je een halve dag echt je handen uit je mouwen kan steken, ideaal als een teamactiviteit.’

De 40 uur vrijwilligerswerk vervul ik naast mijn eigen werkzaamheden. Het is soms flink puzzelen om alles te plannen, maar ik heb vijf collega’s die hetzelfde werk doen als ik voor de Foundation. Tegelijkertijd merk ik dat het vrijwilligerswerk me echt iets oplevert in m’n dagelijkse baan. Door vrijwilligerswerk heb ik regelmatig een reality check, dat maakt het makkelijker om triviale zaken waar ik me soms heel druk over maak te relativeren.’

Dit is een serie over managers die vrijwilligerswerk naast hun baan doen. Lees hier de afleveringen met Peggy van Casteren van Johnson & Johnson en Roland van den Berg, Directeur E-commerce bij AS Watson.