Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managen voor dummies

Iedereen kan winnen, zowel in het zakelijke als in het persoonlijke leven. Dat is de blijde boodschap van het nieuwe boek van Jack Welch, de icoon van het Amerikaanse management.

Welsch wist het General Electric-conglomeraat tot een van de best presterende bedrijven ter wereld te maken. Het enige dat managers hoeven te doen om net zo succesvol te worden, is Welch’ boek lezen en zijn aanbevelingen ter harte nemen. Dit voorjaar verscheen Winning op de Amerikaanse markt, inmiddels is onder de titel Winnen een Nederlandse vertaling uitgekomen.Om te winnen heb je een missie nodig. Maar alleen met kreten als ‘kwaliteit’ en ‘integriteit’ kom je er niet; die moet elk bedrijf hoog in het vaandel hebben staan. Nee, dan het mission statement van GE: in elke markt nummer 1 of 2 worden. Dan begrijpen medewerkers wel waarom hun zaak opeens moet worden verkocht.

Jack Welch houdt van duidelijke taal, geen ingewikkelde statistieken of grafieken. Zo moeilijk is het allemaal niet volgens de manager van de eeuw. Hij schrikt er dan ook niet voor terug om iets bullshit of a no-brainer (‘doodsimpel’) te noemen en toont zich een groot voorstander van openheid en oprechtheid. Gebrek aan openheid is volgens hem een van de grootste problemen van het bedrijfsleven.

Tijdens zijn talloze lezingen vraagt hij wel eens hoeveel medewerkers ooit eerlijk feedback hebben gehad over hun functioneren. Of hoeveel managers eerlijk feedback geven aan hun medewerkers. Meestal steekt niet meer dan een schamele tien procent de hand op. Zorgwekkend, vindt Welch. Het heeft dan geen zin om je druk te maken over concurrentie van buitenaf: de ergste vijand zit binnen het bedrijf. Het is aan managers en medewerkers om een cultuur van openheid te creëren waar oprechtheid wordt beloond.Erg duidelijk is de voormalige ceo ook over selectie- en beoordelingsprocedures. Hij zit er niet mee dat zijn methodes als meedogenloos worden betiteld. Het management dient volgens hem duidelijk onderscheid maken tussen slecht, middelmatig en zeer goed presterende medewerkers.

De slechtste tien procent vliegt er meteen uit. De beste twintig procent wordt in de watten gelegd met passende beloningen en waardering, en de middenmoot kan door training en motivatie worden gestimuleerd. Dit is niet alleen de meest efficiënte manier om je bedrijf te runnen, het is ook nog eerlijk en sympathiek, volgens Welch. Want slecht presterende medewerkers zijn in jouw bedrijf toch niet op hun plek en kunnen ergens anders wél gelukkig worden. Dus in feite doe je ze een groot plezier. Winnen is goed en vlot geschreven

Het boek kan op een zaterdagmiddag in één ruk worden uitgelezen. Blijkbaar werpt de relatie van Jack Welch met de voormalige hoofdredactrice van Harvard Business Review vrucht af. Maar dat dit boek elk ander managementboek overbodig zou maken, zoals de omslag belooft, is behoorlijk overdreven. Niet in de laatste plaats omdat het meer over Welch en zijn ervaring bij General Electric gaat dan over management in het algemeen.

Bovendien is de gepropageerde zienswijze van management behoorlijk Amerikaans van stijl en wuift Welch cultuurverschillen wel erg makkelijk weg. Medewerkers die niet goed presteren moet je nou eenmaal ontslaan, wat het ook kost of hoe de cultuur van een Europees of Aziatisch bedrijf ook is. Allemaal slappe excuses volgens Welch. Doe gewoon wat je moet doen.Toch geeft Welch – niet voor niets wel ‘de manager van de twintigste eeuw’ genoemd – veel adviezen die de moeite van het overdenken waard zijn. Vooral zijn aanbeveling dat de directeur human resources even veel invloed moet hebben als de cfo verdient navolging. Als bedrijf kun je namelijk alleen winnen als je medewerkers als belangrijkste kapitaal behandelt en het talent koestert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Winnen

Jack Welch met Suzy Welch

Spectrum

ISBN 90-274-9817-2

€ 24.95