Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managen in recessietijden

Gedwongen ontslagen, beknibbelen op de kosten, een moraal die net zo snel wegsijpelt als het vertrouwen in de economie. Managen lijkt daardoor een onmogelijke taak. De website Bnet schetst een stap-voor-stap overlevingsgids voor managers in recessietijden.

Stap 1: zet de toon
"Heb voldoende vertrouwen om de schuld niet volledig te schuiven op de economische omstandigheden. Als werknemers geloven dat leiderschap dingen kan breken, geloven ze ook dat leiderschap dingen kan maken", zegt business professor Bob Sutton. Zorg er verder als tussenmanager voor dat u de boodschap van bovenaf vertaalt voor uw werknemers. Geef openheid van de stand van zaken binnen het bedrijf en focus op de toekomst.

Stap 2: motiveer werknemers
Laat de werknemers uitzoeken waar en wat er veranderd moet worden. De website geeft daarvoor vier handvatten: zoek sleutelwerknemers om de anderen te bereiken. Vorm vervolgens teams om de problemen op te lossen. Zorg ervoor dat het een conversatie wordt en gebruik de ontvangen feedback. En last but not least: ga ermee door. Geen halve maatregelen doorvoeren of slechts korte termijn doelen nastreven.

Stap 3: gewoon doorwerken
Het klinkt raar in deze barre tijden, maar vergeet het gewone werk niet en benut groeikansen. Klanten moeten niet het ondergeschoven kindje worden, zegt Michael Roberto, management professor van de Bryant University. Het is vooral dé tijd om klanten van zwakke concurrenten voor u te winnen. Of volg het voorbeeld van Steve Jobs van Apple: in de downturn van 2001 zette Apple extra in op Research & Development en dat heeft zich uitbetaald.

Stap 4: belonen
Bonussen en salarisverhogingen; een van de eerste kostenbesparingen die het management doorvoert wanneer de rode cijfers angstvallig naderen. Maar: "Het gebrek aan erkenning – zowel financieel als verbaal – is een van de belangrijkste aanrichters van schade", zegt David Sirota, oprichter van Sirota Survey Intelligence. Daarmee doelt hij wel op een beloning voor bijzondere werkzaamheden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.