Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Malaise in merkenland door business schools’

Er heerst een creatieve malaise in merkenland. Dat is de schuld van het business school-denken, stelt het Britse tijdschrift AdMap. Bedrijven zijn teveel bezig met kostenbesparing en laten te weinig ruimte voor creativiteit.

Merken als Campbell’s, Kodak en Levi’s genoten vroeger veel aanzien. Maar dat is verleden tijd. Ze hebben terrein verloren, en dat geldt voor meer gevestigde merken. Dat komt mede omdat merkfabrikanten zich teveel laten leiden door de denkbeelden van marketeers die op business schools zijn opgeleid, stelt AdMap.
Natuurlijk is het belangrijk om aandacht te besteden aan budgettering, procesbeheersing en promoties. Maar wie teveel afgaat op de rationele kanten van het beheren van merken en blind vaart op onderzoek, statistieken en tests, holt op den duur het merk uit. Er moet ook ruimte blijven voor creativiteit en lef. En dat betekent dat marketeers af en toe testresultaten aan hun laars moeten lappen. Neem merken als Absolut Vodka en Bailey’s: in de tests werden ze genadeloos afgekraakt. Datzelfde gold voor Seinfeld: ook die deed het aanvankelijk slecht, om daarna uit te groeien tot een van de meest succesvolle Amerikaanse tv-serie’s ooit.
Bron: Marketing Online

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.