Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Magazijn online delen is goud

Je leest nu: Magazijn online delen is goud

Een gedeelde online marktplaats voor bedrijven die voorraadhoudend zijn kan goud opleveren. Parex heeft al duizenden autodealers tot in Australië aan toe aangesloten op zijn systeem. En waarom zou het in andere branches niet ook werken?


Garagebedrijven, hun klanten ook trouwens, kunnen er horendol van worden. Bij een reparatie is nét dat ene onderdeel niet op voorraad. In dat geval kan een wagen makkelijk een paar dagen op de brug staan. De klant is niet geholpen en toert rond in een vervangend auto. Garagist chagrijnig, klant chagrijnig; zo’n probleem schreeuwt om een oplossing.

Voorraadprobleem Ford

Het aanhouden van een gigantische voorraad is dat niet, dealers worstelen sowieso al met het gigantische kapitaalsbeslag van hun voorraden. De broers Jaap en Joost Kramer, ze waren met hun IT-bedrijf gespecialiseerd in databases, kregen dit probleem voorgelegd door de Nederlandse Ford dealers. Die vlasten op de mogelijkheid om onderling onderdelen te kunnen uitruilen. Dat zou de incourante voorraden verkleinen en de kans op misgrijpen flink verminderen. Wat de importeur moet laten invliegen, kan immers goed een paar dorpen verderop op de plank liggen bij een collega.

Gebruiksvriendelijke marktplaats

Het moest een systeem worden, dat makkelijk werkt, maar tegelijkertijd actueel en accuraat was. “Er bestonden wel marktplaatsen, maar daarbij moesten dealers handmatig invoeren wat ze op de plank hadden liggen. We kwamen zelfs tegen, dat voor het zoeken naar een bepaald onderdeel een fax moest worden ingevuld en opgestuurd. Dat werkt natuurlijk niet.”
De gebroeders Kramer ontwikkelden een webdienst, waarop de Fordgarages hun eigen voorraadsystemen konden aansluiten. Bovendien werden regels opgesteld om de onderdelenmarkt soepel te laten lopen. “De dealers deelden de onderdelen in in drie categorieën: courant, niet-courant en oud. Voor courante producten geldt een premie bovenop de prijs die de fabrikant vraagt, niet-courante onderdelen gaan bij de meeste merken tegen 25 procent korting en ‘oud’ mag de helft kosten.”

Fabrikant overtuigen

De Nederlandse Forddealers, hun voorzitter voorop, waren al snel enthousiast. Velen grepen de mogelijkheid aan om van te lang liggende voorraad af te raken of juist met korting in te kopen bij collega’s. “Als je dit goed inzet, is er goud mee te verdienen.”
Ford zelf was mild gezegd minder snel enthousiast over het virtuele magazijn van zijn eigengereide dealers. Kostte die interne handel geen omzet? Kramer: “Het tegendeel is het geval, daar hebben we Ford ook van overtuigd. Ik mocht op het Europese hoofdkantoor in Keulen een presentatie houden. Ik denk: ik akker er bij een kop koffie even doorheen met iemand. Sta ik daar ineens voor een compleet auditorium met 23 man! Ze besloten meteen dat wat wij hadden zó goed voldeed, dat ze het zelf niet meer hoefden te bouwen.”

Geld verdienen aan 'dode' voorraad

Het platform van Parex werkt simpel: tik een onderdeelnummer in –een parts manager kent ze meestal uit zijn hoofd, of slaat een catalogus erop na – en het systeem toont waar en bij wie dat op de plank ligt. Keurig op afstand of prijs gerangschikt. Nog een klik en de bestelling is een feit. “Nou moet de dealer aan de andere kant wel de discipline hebben om het artikel ook te verzenden. Als hij geld kan verdienen aan boekhoudkundig bijna afgeschreven spul, zou hij wel gek zijn om dat niet te doen. Maar niet elke onderdelenmanager zit er zo bovenop.” Kramer kan interessante statistieken overleggen: toen Mercedes-Benz in Duitsland aan de slag ging met de interne onderdelenmarkt, namen de 'dode' voorraden met een kwart af:

Peugeot, Mercedes, Toyota

Ford werd de motor achter het groeisucces van Parex. Nadat ruim honderd Nederlandse dealers waren aangesloten, volgden collega’s in andere landen en inmiddels is vrijwel de hele kaart van Europa gedekt door de Kramers. Behalve voor Ford en diens voormalige zustermerken Land Rover en Jaguar bouwden de Kramers ook marktplaatsen voor Peugeot, Mercedes en sinds deze maand ook Toyota. Dat doen ze tot in Australië, Rusland en sinds kort is er een distributeur aan de slag voor Parex in Zuid-Amerika.

5500 dealers

De meter staat inmiddels op 5500 dealers, die het afgelopen jaar minimaal 700.000 onderdelen hebben verhandeld via het Parex-systeem.
Dat wordt vanaf begin af aan geleverd als een online dienst, via een abonnementsmodel en white label: volledig opgetuigd in de eigen huisstijl van het merk. “Dat is strategisch belangrijk: het is altijd een gesloten systeem, wij laten geen derden toe die onderdelen willen verkopen. Anders zouden niet alleen de importeurs afhaken, maar ook de dealers, die graag onderdelen leveren aan algemene garages in hun omgeving.”

Fast 500

De Kramers drijven inmiddels een van de snelst groeiende technologiebedrijven van Europa, getuige de plek die Parex eind vorig jaar innam in de Deloitte Technology Fast 500. “Het is op een goede manier helemaal uit de hand gelopen,” zegt Joost Kramer. “We hadden ergens in 1999 een klant met een leuk probleem om iets voor te verzinnen.” Concurrenten? “Onze grootste concurrenten zijn de fabrikanten zelf, met: ‘zijn we zelf mee bezig’ en ‘hebben we al, maar het wordt niet gebruikt’. Meestal laat het zich raden waarom sommige systemen niet worden gebruikt: het moet gemak bieden, anders slaat het niet aan.”

Doorgroeien

Groeimogelijkheden zijn er nog volop. Nieuwe merken aansluiten, nieuwe landen intrekken en ook: met extra diensten de omzet per klant laten groeien. “Alles draait daarbij om gemak: we hebben een module waarmee je met één klik een onderdeel kunt laten verzenden door een expresvervoerder. Een betaalmodule via Paypal leveren we ook.”

Andere branches

Interessant is te bedenken, in welke branche de interne markt van Parex nog meer zou kunnen bijdragen aan efficiënter voorraadbeheer, lagere kosten en tevreden klanten. Zelf gaat het aan de slag in de landbouwmachines. “Maar in beginsel komt elke branche in aanmerking die werkt met generieke voorraden met goed gecodeerde artikelen en een hoge waarde, verdeeld over veel locaties. Er moet ook sprake zijn van schade, als een product niet op tijd leverbaar is. Fietsenmakers kwalificeren zich niet, maar in de luchtvaart werkt het principe ook.”