Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lobbyen voor managers: zo doe je het

Tegenwoordig kan iedereen lobbyen. Het oude stereotype van de ‘gladde’ man die alles voor elkaar lobbyt op een geheimzinnige en misschien wat ongure wijze, bestaat niet meer. Dat zegt oud-lobbyist Erik van Venetië.

Jij lobbyt toch ook wel eens voor iets dat je graag voor elkaar wil krijgen? ‘Dat doen de meeste mensen’, volgens Van Venetië. ‘Het beeld dat vroeger heerste over lobbyen klopt niet meer. Steeds meer kleine lobbyverenigingen poppen overal in het land op, alleen noemen ze zichzelf een branchevereniging. Het doel blijft echter hetzelfde.’

Lobbyen zonder geheimen

Dankzij social media is het ook veel makkelijker geworden om mensen te mobiliseren. ‘Dat maakt het lobbyen ook veel meer openbaar en transparant en daardoor minder geheimzinnig. Via social media kun je mensen bereiken en ze motiveren om bijvoorbeeld te gaan lobbyen in Den Haag voor een bepaald gezamenlijk doel.’

Invloed uitoefenen

De officiële definitie van lobbyen is ‘het informeel beïnvloeden van de formele besluitvorming’. Dit kan gelden voor een besluit van de raad van bestuur die jij als manager wil beïnvloeden, of een beslissing van de ceo die voor jou en je team belangrijk is. Wil jij invloed uitoefenen door middel van lobbyen? Let dan op de volgende zaken:

  • Je hebt de gunfactor nodig om een persoon te kunnen beïnvloeden. Mensen doen veel makkelijker iets voor je als ze je aardig vinden.
  • Zoek de juiste connectie. Maak een bondgenoot van iemand die beslisser is of invloed heeft op de beslisser.
  • Let op de timing. Zorg dat je weet wanneer de beslissing die je wil beïnvloeden genomen wordt en gebruik de aanlooptijd ernaar toe om te lobbyen.
  • Maak contact op de juiste manier. Wil je iets van iemand? Maak dan persoonlijk contact door met elkaar te gaan praten. Een mailtje werkt niet.

Tips

Daarnaast geeft Erik van Venetië nog vijf belangrijke basistips als je aan het lobbyen slaat:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Wees niet bang om te lobbyen. Je moet strategisch denken en mensen vinden waar je affiniteit mee hebt en die dat ook met jou hebben. Dan kun je veel makkelijker samenwerken.
  2. Werk samen, met open vizier. Denk, naast de voor de hand liggende partijen die je kunnen helpen, ook aan andere partijen die misschien niet direct in je gedachten springen. Houd je blik ruim en open.
  3. Zet de zender uit, denk in het belang van de ander. Opvallend is dat mensen die lobbyen vaak alleen maar zenden, ze denken het altijd beter te weten dan de ander. Doe dat niet, denk juíst in het belang van de andere partij. Dat is veel efficiënter.
  4. Laat de ander pronken met jouw veren. Dit gebeurt inmiddels vaak in de politiek. Zorg dat bepaalde informatie in jouw belang werkt, ook al presenteert een ander het. Als jij strategisch denkt en een bepaald iemand belangrijke informatie geeft, kan diegene er ‘en public’ mee aan de slag en bereik jij alsnog je doel.
  5. Raak de ander met een overtuigende lobbyboodschap. Denk niet alleen aan de politieke spelletjes, maar ook aan de eindgebruiker. En dat is de gewone burger.

Afbeelding via Getty.