Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Liever Psychologie Magazine dan managementboeken’

Max van Proosdij. Sinds anderhalf jaar manager technical support bij IBM. Is verantwoordelijk voor 25 softwarespecialisten. Werd intern opgeleid voor haar managementfunctie

Moeder Teresa “Ik vind het leuk om voor mensen te zorgen, zorgen dat ze zich fijn voelen. Dan kunnen ze hun werk goed doen. Dat zit in mijn aard. Ik trek dingen naar me toe. Misschien omdat ik de oudste van drie kinderen ben. ‘Moeder Teresa’ noemen vrienden me. Maar ik zie me meer als vader van de groep.”


Status “Het woord ‘manager’ zegt me niet zo veel. Ik hecht niet aan status. Ik ben meer meewerkend voorman dan baas. Ik ben onderdeel van een team van professionals die inhoudelijk heel goed zijn, van mbo tot gepromoveerden. Er zitten mensen bij die veel meer verdienen dan ik.”


Inclusive leidinggeven “IBM heeft elf competenties gedefinieerd onder de naam ‘inclusive leidinggeven’. Het gaat erom dat je iedereen probeert te betrekken bij beslissingen, dat je respect hebt voor het individu. Die vaste richtlijnen en processen geven je als manager houvast. Maar de persoonlijk invulling is noodzakelijk. Ik heb een medewerker die moeilijk inzetbaar was bij klanten omdat er weinig vraag naar zijn specifieke kennis is. Dan zijn er duidelijke richtlijnen hoe je moet handelen. Maar ik heb toch in eerste instantie het gesprek geopend om uit te leggen wat er aan de hand is.”


Feedback “We houden tweemaal per jaar een officiële enquête. Daarbij kunnen medewerkers anoniem aangeven wat ze van de manager vinden. Van mij vonden ze dat mijn communicatie beter kon. Verrassend. Ik dacht zelf redelijk open en eerlijk te zijn, maar blijkbaar ga ik ook wel ’s mee in het abstracte taalgebruik van managers.”


Radertje “Ik ben als operationeel manager een klein radertje in het geheel. Ik heb nauwelijks invloed op de strategie. Soms wil ik wel eens meepraten over het beleid. Dan kun je een rondetafelgesprek organiseren met managers enkele niveaus hoger. En het geeft me ambitie om te proberen hogerop te komen.”


Uren schrijven “Ik probeer besluiten van bovenaf te doorgronden. Voor mezelf, en om ze beter aan mijn eigen mensen te kunnen uitleggen. IBM stuurt de laatste tijd harder op urenverantwoording. Logisch, voor het hogere management zijn dat gegevens waar ze iets mee kan. Maar sommige mensen vinden het alleen maar lastig, het houdt ze van hun werk. Als ik dan uitleg dat die verantwoording bepaalt of we mensen kunnen aannemen of moeten ontslaan, of we nieuwe contracten kunnen afsluiten, dan komt het begrip. Als mensen dan nog niet hun uren bijhouden, dan kan ik ze er op aanspreken. Op harde toon als het moet. We zitten hier wel om geld te verdienen.”


Rollenspel “Soms overkomen me dingen die ik amper kan geloven. Laatst had ik een gesprek met een medewerker. Het leek wel een rollenspel, met de medewerker in de rol van onwillig personeelslid. Er was geen enkel contact. Uitzonderlijk. Want ik merk dat ik meestal veel kan bereiken door gewoon te luisteren. Soms kom ik uit een gesprek en dan heb ik eigenlijk niets anders gedaan dan luisteren en een beetje masseren, sturen. En dan merk je dat dat effect heeft.”


EQ “Ik bel dol op lezen. Eigenlijk alles, dus ook managementliteratuur. Ik ben nu bezig met EQ van Daniel Goleman. De zachte kanten van het management interessen me het meest. Hoe zitten mensen in elkaar, wat beweegt ze? Daarom lees ik liever Psychologie Magazine dan managementboeken. Van mijn moeder heb ik een boek gekregen over opvoeden van kinderen. Net zo leerzaam, want er zijn veel parallellen tussen opvoeden en leidinggeven.”


Coach “Ik heb veel baat bij coaching. Ter voorbereiding op het managementprogramma van IBM had ik een externe coach, nu heb ik een interne coach, iemand met veel managementervaring die op een plek zit waar ik ook terecht wil komen. Daarmee bespreek ik wat mijn krachtige eigenschappen zijn en wat mijn valkuilen. Door erover te praten, kun je je eigen onzekerheid wegnemen.”


Valkuil “Afscheid nemen van medewerkers is niet leuk, maar als manager heel leerzaam. Je moet proberen om van een negatief besluit de positieve kanten te belichten. Waar ik nog steeds moeite mee heb is om zakelijk om te gaan met conflicten. En mijn grote valkuil is dat ik te veel ga praten als ik onzeker ben. Nog genoeg verbeterpunten.”


Aimabel “Vrouwelijke managers zitten anders in elkaar dan mannen. Ze zijn meer gericht op harmonie. Ik geloof niet dat dat de oorzaak is van het glazen plafond. De ultieme bestuurder is in mijn visie een aimabel mens, geen bullebak.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Max van Proosdij(32)

> heao bedrijfskundige informatica
> vijf jaar bij IBM, was hiervoor clientmanager en project-manager
> getrouwd, dochter van één jaar
> OR-voorzitter, houdt van paardrijden, lezen en wandelen met de drie honden