Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Leiderschapslessen uit Silicon Valley: ‘Mijn team mag fouten maken’

Nederlanders met leidinggevende functies bij tech-bedrijven in Silicon Valley geven inzicht in hun werk.

Dennis Goedegebuure, Head B2C Growth Marketing bij Paypal
Je leest nu: Leiderschapslessen uit Silicon Valley: ‘Mijn team mag fouten maken’

Vandaag Dennis Goedegebuure (45), hoofd B2C Growth Marketing bij Paypal. ‘Als leider heb je ook niet alle wijsheid in huis en moet je vaak leunen op de institutionele kennis van een organisatie.’

Hoe ben je in Silicon Valley terecht gekomen en wat trok je eraan?

‘In 2002 ging ik in Nederland aan de slag bij Ebay. Na een jaar of drie begon ik om me heen te kijken naar wat ik nog meer kon doen. Via de VP van een marketing team die ik kende hoorde ik toen dat ze in San Jose nog mensen aan het zoeken waren. Binnen vier maanden zat ik in Amerika. Het trok me omdat ik altijd veel gereisd heb, en het me leuk leek eens in het buitenland te werken. “Mocht het niet lukken, kan ik altijd terug”, dacht ik. Nu zijn we dertien jaar verder en zit ik hier nog steeds.’

Maar niet bij dezelfde werkgever. Hoe heeft je loopbaan zich sindsdien ontwikkeld?

‘Toen ik naar Amerika vertrok, had ik voor mezelf drie doelstellingen. Ik wilde directeur worden voor de SEO van Ebay wereldwijd. Dat is gelukt. Ik wilde een heel breed netwerk opbouwen buiten Ebay en ik wilde een beter publieke spreker worden. En die drie doelstellingen versterkten elkaar. Omdat ik directeur was, werd ik vaker gevraagd voor praatjes en werd ik daar beter in. Omdat ik vaker praatjes hield, breidde mijn netwerk zich erg snel uit. En het was ook goed voor mijn status binnen Ebay. Ik werd door executives vaak gevraagd naar mijn perspectief op bepaalde startups waar we in geinteresseerd waren, enzovoort. Maar ik bedacht me ook: als ik nou zelf ooit een bedrijf wil opstarten? Dan moet ik mijn netwerk binnen de VC-wereld uitbreiden. Dus besloot ik SEO-workshops voor partners bij VC’s te organiseren. Het doel was de partners te laten zien wat ik kan, maar ook dat als ik eens een bedrijf zou starten, ze me al kenden en ik dus een makkelijke ingang had. En het voordeel was dat toen ik weg wilde bij Ebay, ik slechts de telefoon op hoefde te pakken en via de VC’s bij allerlei leuke bedrijven geïntroduceerd werd. Waaronder Airbnb.’

Na Ebay volgde dus Airbnb, daarna vertrok Goedegebuure naar Fanatics, een online retailer voor fan-sportswear. Sinds vier weken werkt hij bij Paypal.

Bij Paypal richt je je niet alleen op SEO, maar op marketing in het algemeen, toch?

‘Ja, ik overzie alle B2C growth marketing van Paypal wereldwijd. Dus niet alleen SEO, maar ook paid marketing. Daar ben ik direct verantwoordelijk voor.’

Wat heb je geleerd over leiderschap bij al die verschillende bedrijven?

‘Bij dit soort bedrijven moet je met data komen, op basis daarvan worden beslissingen gemaakt. En beslissingen gaan heel snel. Om een voorbeeld te geven: wij optimaliseren op dagelijkse basis onze marketingbudgetten. We bekijken een groot aantal datapunten en op basis daarvan beslissen we of we onze strategie moeten bijstellen. Vandaag kunnen we goede cijfers op de ene indicator hebben, maar morgen kunnen we besluiten dat we hard op een andere moeten inzetten.’

En wat heb je geleerd over het leiden een team?

Het is een kwestie van mensen aannemen die slimmer zijn dan jij, en ruimte voor ze maken

‘Het is heel belangrijk een visie uit te zetten. Vervolgens is het een kwestie van mensen aannemen die slimmer zijn dan jij, en ruimte voor ze maken. Je moet er natuurlijk voor ze zijn als ze hulp nodig hebben. Maar in principe is dat het idee. Dat is mijn leiderschapsstijl. Ik probeer er ook op aan te sturen dat mensen niet bang zijn om fouten te maken. Bij mijn vorige team bij Fanatics was dat in het begin wel lastig. Dat bedrijf was al twintig jaar oud en er moest een flinke cultuurswitch gemaakt worden. Dat heeft even geduurd. Ik moest er echt op hameren dat mensen fouten mochten maken, of dat ze iets mochten zeggen tijdens een meeting ook als anderen het daar niet mee eens waren. Als leider heb je nou eenmaal ook niet alle wijsheid in huis en moet je soms leunen op de institutionele kennis van een organisatie.’

Hoe gaat dat nu bij Paypal?

‘Beter, al moeten we hier ook nog aan elkaar wennen als mensen natuurlijk. Mijn team zit verspreid over de hele wereld, en ik heb sommige mensen pas vorige week ontmoet bij een conferentie in Londen. Ik vind het dan belangrijk zoveel mogelijk in te zetten op face to face time. Na de meetings gedurende de werkdag even samen eten of een biertje drinken. Bij mijn introductie heb ik ook vooral persoonlijke dingen verteld. Hoe ik denk over antwoorden op emailtjes in het weekend. Dat ik vier kinderen heb en van reizen houd. Ik heb het niet over de campagnes gehad die ik bij Fanatics voerde, dat kunnen ze ook op mijn Linkedin zien.’

Je moet vast ook wel eens mensen aannemen. Hoe vind jij talent voor je team?

‘Je netwerk is superbelangrijk. Mensen willen gewoon werken met mensen met wie ze het goed kunnen vinden. Of bij bedrijven waar ze successen hebben gezien. En ook daarvoor moet je weer goed je visie kunnen neerzetten en mensen een helder beeld geven van wat ze kunnen betekenen voor een organisatie. Je moet ook energie brengen naar sollicitatiegesprekken in plaats van alleen maar duffe vragen stellen.’

Heb je een bepaalde vraag die je altijd stelt?

‘Dat ligt echt aan de functie. Bij Airbnb was het gewoon niet alleen een gesprek over de functie te hebben, maar ook een cultuur-gesprek. Hoe pas je bij de cultuur van het bedrijf? Daarvoor had Airbnb een speciaal interviewteam, van mensen die niet bij de afdeling werkte waarvoor gesolliciteerd werd. Dus als er een programmeur werd aangenomen, werd hij voor het cultuur-gesprek geinterviewd door mensen van de juridische of financiële afdeling. Dat ga ik nu ook bij Paypal introduceren, het cultuurgesprek. Niet per se het aparte team, maar dat we dus ook kijken hoe een persoon qua interesses bij ons past. Het is belangrijk om een divers team te creeren, zodat je discussies kunt voeren over de lijnen die je uitzet. En dat mensen dan met argumenten durven komen. Als je alleen maar ja-knikkers hebt, ga je altijd precies dezelfde richting uit.’

Zijn er dingen aan de Nederlandse werkcultuur die je mist?

‘Het is hier wel allemaal heel politiek correct. En dat is ook goed, want ik vind het belangrijk dat iedereen zich hier veilig en thuis voelt. Vroeger toen ik bij Ebay in Nederland werkte, werden wel grapjes gemaakt die hier echt niet zouden kunnen. Dat is wel eens jammer. Maar goed, ik zit nu ook in een positie waarbij ik met dat soort dingen toch wel moet uitkijken.’